Átnevelési stratégiák

ÉRZÉKENYÍTÉS

Éventeharminc iskolában járnak kurzusaikkal a Melegség és megismerés program szervezői. Nemrég új kiadványt adtak ki a témában.

„Zavar, hogy tabutéma a melegség az iskolákban? Tenni szeretnél a fiatalok homofóbiája ellen? Gyere és mutasd meg magad LMBTQ-emberként! Legyél élő, pozitív példa iskolai foglalkozásokon, segítsd munkánkat önkéntesként! E felhívással lelkesíti a Labrisz Egyesület a potenciális önkénteseket a Melegség és megismerés elnevezésű programhoz való csatlakozás reményében. A kezdeményezés 2000 óta tart, évről évre képzéseket is hirdetnek, 2007-től a Soros-féle Nyílt Társadalom Alapítvány által szintén támogatott Szimpozion Egyesülettel közösen. A legújabb felhívásra augusztus 31-ig, azaz holnapig várják a jelentkezőket, a kurzusra szeptember közepén kerül sor. „Várunk téged, ha tenni akarsz a homofóbia ellen, ha iskolai közegben is nyíltan felvállalod LMBTQ-önmagad, vagy segítenél a háttérből a program szervezésével – írják. Volt már egyébként nyárzáró piknik 26-án a Margit-szigeten, ahová jókedvet, kutyát és gyereket is lehetett vinni. A program elég hiányos honlapja szerint egyébként egy ideje egyetemekre, főiskolákra is meghívják a szervezőket, főleg tanárképző, pedagógia, szociális munkás, pszichológia szakokra. Sőt, az utóbbi években cégeknek is tartottak foglalkozásokat. 2016–17-ben a Nyílt Társadalom Alapítvány támogatásával kifejezetten vidéki LMBTQ-szervezeteknek, -csoportoknak hoztak össze szervezetfejlesztő és óratartó képzéseket. A diákokat egyébként arra buzdítják: ha érdekli őket a Melegség és megismerés program, szóljanak az osztályfőnöknek, és a képzett LMBTQ-emberek már mennek is órát tartani: „Az ország bármely részébe elmegyünk.

TABUDÖNTŐK

Nemrég megjelent az új érzékenyítő kiadvány is Még mindig tabu? LMBT-személyek az iskolában címmel. Bevezetője szerint a kötet „elsősorban a nevelőknek kíván útmutatót, segítséget nyújtani egy tabuk nélküli világ építéséhez, de minden iskolapolgár számára új információkkal szol­gálhat, tájékozódhatnak belőle, akár vitaanyagként is használhatják különböző óráikon (biológia, osz­tály­főnöki, erkölcstan, etika, társadalomismeret, egészségtan, médiaismeret, testnevelés stb.). Saját bevallásuk szerint évente körülbelül harminc iskolába kapnak meghívást, ahol hozzávetőlegesen ezer-ezerötszáz fiatalt, valamint nevelőt érnek el. Eljutnak osztályfőnöki órákra, emberi jogi napokra és egész­ség­nevelési programokra. S hogy a szervezők szerint pontosan mi is a cél az iskolákban? Hát a melegség mint identitás megjelenítése személyes élettörténeteken keresztül, továb­bá ér­ze­́kenyítés a meleg emberek prob­lémái iránt. Emellett „pozitív atti­tu­̋dök kialakulásának a segítése. „Természetesen tiszteletben tartjuk a miénktől eltérő nézeteket a melegséggel kapcsolatban, miközben megvilágítjuk, hogy bizonyos előítéletek hogyan hatnak személyes és társadalmi szinten  – magyarázzák a szerzők. A könyv elvileg hétköznapi szituációkon keresztül mutatja be az elfogadás szükségességét. Például egy olyan anyák napi ünnepséggel, amelyen az egyik gyermek úgynevezett szivárványcsaládból származik, két anyukája van, s ezért a többiekkel szemben neki két tulipán is van a kezében. Következtetés: érdemes már óvodáskortól nyíltan beszélni a családok sok­szi­nu­̋ségéről. Érdekes, tényként közölt megállapítás a kötetben, hogy „a tudatos, kiegyensúlyozott családi működés ellensúlyozni tudja azokat a nehézségeket és hátrányokat, amelyeket a szivárványcsaládokban felnövők elszenvednek a heteronormatív, illetve homofób társadalmi környezettől, így ezek a gyerekek heteroszexuális társaikhoz hasonló mértékben váltak pszichésen egészséges felnőttekké a vizsgálatok szerint.

ÓVODAI HELYZETEK

Nem csoda, hogy a pedagógiai segédeszköznek szánt könyv kiemelt figyelmet szentel az óvodai nevelésnek. Például kifogásolja, hogy a legtöbb intézményben külön vannak a fiús és a lányos játékok, ami a szerzők szerint frusztrációt okoz a lányos játékok iránt érdeklődő fiúknak és fordítva. Sőt megemlítik: azzal, hogy a csecsemőket a nemükhöz passzoló színű babaruhába öltöztetik, már a „nemi sztereo­típiákat erősítik bennük. Ami kerülendő. Visszatérő fogalom, illetve szitokszó a heteronormatív patriarchális társadalom, amelyben a fiúnak vagánynak, a lánynak érzékenynek, sírósnak kell lennie. És ez – mutatnak rá a labriszosok – szintén problémás. Szerencsére „a pedagógus más mintákat is közvetíthet. Ezen dolgoznak a szervezetben, ezért született az újabb könyv is a témában. „A genderkampányok sok esetben a gyerekeket célozzák, az iskolákban különféle érzékenyítő tréningeket tartanak, és egészen kicsi kortól a nemi identitás kérdésével bombázzák őket. Ami a fő aggodalomra okot ad, hogy egyes országokban már törvény tiltja egy szülőnek, hogy ezekről a foglalkozásokról lelkiismereti okból kivegyék a gyerekeket – közölte Zaymus Eszter, a CitizenGo magyarországi aktivistája. Korábban, jellemzően 2010 előtt a genderideológia hazánkban is része volt az oktatási anyagoknak, az ezzel foglalkozó szervezetek pedig állami hozzájárulással, rásegítéssel járhatták az iskolákat. Az elmúlt időszakban természetesen nemcsak a gender-, illetve a melegkérdés volt a különböző „civil iskolai programok fókuszában, hanem a bevándorlás is. A részben Soros-pénzen működő pécsi Az Emberség Erejével Alapítvány konkrét óravázlatokat is kidolgozott, az ezeket összefoglaló egyMÁStan című kiadványt pedig ingyenesen elérhetővé tették. Csak egy példa az iskoláknak szánt dokumentumból: a BBC által készített játékban a diákok szír menekültekké változnak, és lépésről lépésre kell döntéseket hozniuk, hogyan próbálnak eljutni Európába. És hogy pontosan miként is határozhatnánk meg az érzékenyítés fogalmát? „Az érzékenyítés a politikailag korrekt beszédmód egyik legkártékonyabb nyelvi hajtása. Az, amit művel, valójában indoktrináció, agymosás. A véleménypresszió fondorlatos, kifinomultan rafinált formája – foglalja össze Csejtei Dezső filozófiatörténész, egyetemi tanár a Magyar Időkben megjelent publicisztikájában.

 

Csanády zoltán

Ezek is érdekelhetnek

További híreink