Nyár közepe, Király utca–Erzsébet körút sarka, villamosmegálló. Óriási szirénázással mentőautó viharzik el. Westernfilmeket megszégyenítő porfelhő és kérdések utána, így megnéztük, milyen a főváros porhelyzete és takarítási rendszere. Például kiderült: a villamossíneket – csak közvetve – a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) tartja karban, és megtudtuk azt is, hogy a járművek fékezése során a kerekek megcsúszását mérséklendő homokot kell szórni a sínekre, így a kerék és a köztük lévő tapadás javul. Ez a villamosok többségénél automatikusan, a régebbi járműveken pedig vezetői beavatkozásra történik. Mivel a homokszórás nemcsak esős, havas időben fordul elő, hanem rendkívüli helyzetben, vészfékezés során is, ez is okozhatja a felkavarodó port. De kitérve a levegőben szintén jelen lévő porra: egy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásaira támaszkodó Portfolio.hu-cikkből az derült ki, hogy Budapest nemhogy nem szerepel a legszennyezettebb 20 európai város között, de a legtisztábbnak számítók listáján a 11. helyet csípte el. A középmezőnyben így a régió országai közül a legtisztább levegőjű fővárost tudhatjuk magunkénak, éves átlagban 29 µg/m3-es PM10-értékkel. Ez az apró szemcséjű szálló por mérete, amelynél kisebb szemcsék már túljutnak a garaton, míg a szemmel is látható 100 mikron méretűeket belélegezve azok többsége az orrban, szájban vagy gégefőben elakad.
Dorogi Gabriella, az FKF Nonprofit Zrt. szóvivője úgy tájékoztatta a Figyelőt, hogy az idén a közterület-tisztántartási közszolgáltatási szerződés alapján 6,7 milliárd forint erejéig az ebben megszabott gyakorisággal végzik Budapest 25 millió m2 szilárd burkolatú útjának és közjárdájának, közlépcsőjének, 70 gyalogos-aluljárójának téli-nyári, kézi-gépi tisztítását, a mintegy 12 000 utcai hulladékgyűjtő ürítését, fertőtlenítését, javítását és cseréjét. A metrók piszkos környezetének említésére reagálva a szóvivő azt mondta: a megállók, végállomások, villamospályák tisztán tartása Budapesten a BKV Zrt. kötelessége. A jobb szolgáltatási színvonalhoz rendszeresebb takarítás, azaz több forrás lenne szükséges – fogalmazott. A BKV illetékességébe tartozó területeket a cég szerződött vállalkozó partnerei – többek közt az FKF – az utasforgalomtól függő gyakorisággal takarítják. A kiemelt helyeken, frekventált megállókban, metróállomásokon az éjszakai üzemszünetben végzik ezt a munkát naponta, hogy üzemkezdetre rendezett állapotokkal induljon a nap. Nyáron a mosó célgépek nappal a lakótelepeket, a sűrűn lakott városrészeket, éjszaka a belvárosi utakat hűtik. „A burkolt villamossíneket az FKF Zrt.-vel kötött szerződés alapján a március–no-vemberi időszakban tervezetten 28 alkalommal takarítják. A kánikulai időszakban technológiai okok miatt a vágányokat hűtés céljából locsolják is, ami bizonyos mértékig a porképződést is csökkentheti” – tájékoztatta lapunkat a BKV.
Borítófotó: MTI / Kovács Tamás