Hirdetés átugrása →
Bezár ×

Földre kényszeríti a légitársaságokat a kereskedelmi háború

HírekVilággazdaság

A kereskedelmi háború és a nyomában járó gazdasági lassulás egyre érzékenyebben érinti a kínai légi közlekedést. Sorra érkeznek a profitfigyelmeztetések.

A három legnagyobb kínai légitársaság – a China Southern Airlines, az Air China és a China Eastern Airlines – egyaránt marzsuk lemorzsolódására, költségeik folyamatos növekedésére és utasszámuk csökkenésére figyelmezteti befektetőit - írja a Világgazdaság. A napokban közzétett első féléves mérlegükből kiderül, hogy a második negyedév elvitte az előző három hónapban elért profit jó részét, emiatt az elemzők sorra módosítják az üzleti évre érvényes nyereségvárakozásukat, 5 és 13 százalék közötti mértékben vágják vissza prognózisukat.

Az utasszámot tekintve legnagyobb légitársaság, a China Southern első féléves 238 millió dolláros adózott eredménye 20,9 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, míg a China Eastern 14,9 százalékos visszaeséssel 271 millió dollárt mutatott ki a profitsoron. A legnagyobb bevételű Air China jobban járt: 440 millió dolláros profitja 9,5 százalékos esést takar. Ebben kulcsszerepe volt a résztulajdonában lévő hongkongi Cathay Pacificnek, amely három év után végre visszatért a nyereségzónába.

Az egy utaskilométerre vetített profit mindhárom társaságnál csökkent, a legjobban, 1,65 százalékkal a China Easternnél. A lejtmenet azonban itt nem áll meg, az év egészét 2,3 százalékos visszaesés jellemezheti Ivan Su, a Morningstar elemzője szerint.

Az árfolyam gyengülése is megteszi a magáét: csak augusztusban, Donald Trump amerikai elnök újabb vámfenyegetései nyomán, több mint 3 százalékkal esett a jüan, a kurzus évtizedes mélységbe zuhant, egy dollárért már 7 jüannál is többet kell adni. A légitársaságoknak sorscsapással ér fel, hogy az év eleje óta 6 százalékkal gyengült a jüan, mert az Airbus és a Boeing repülőiért kemény valutában kell fizetniük. Hasonlóképpen nehéz helyzetbe hozza őket, hogy az idén eddig 10 százalékkal drágult az olaj, emiatt a három nagy társaságnál elemzői becslés szerint 210 millió dolláros pluszköltség keletkezik a harmadik negyedévben.

 

Borítókép Getty Images