Hasonló a helyzet most az adategyeztetést még el nem végzett banki ügyfelekkel: sokan közülük várhatóan csak a jövő héten próbálják meg elintézni ezt az adminisztratív feladatot, hiszen azzal, amihez nincs kedve, többnyire nem kapkod az ember. Pedig azt, hogy erről a kérdésről ne esett volna szó, nem lehet állítani. Az elmúlt bő fél évben többször előkerült a téma a sajtóban, csak hát az a probléma, hogy ami hónapokkal később lesz égetően aktuális, az az emberek többsége számára nem létezik.
Mindezek tükrében nem lehet túlságosan csodálkozni azon, hogy most így állunk: e sorok írásakor is több százezer olyan céges és magánszámla lehet Magyarországon, amelynek a tulajdonosai még nem oldották meg az újraazonosítást, a bankfiókokban pedig – finoman fogalmazva – az átlagosnál erősebb forgalom tapasztalható. Így nem kell túl bátornak lenni ahhoz, hogy kijelenthessük: június végén bőven akadnak majd olyan ügyfelek, akik átmenetileg – amíg nem egyeztetik adataikat – nem tudnak hozzáférni a folyószámlájukhoz.
Súlyos felelőtlenség lenne ugyanakkor káoszt vizionálni vagy bárkire is mutogatni a kialakult helyzet miatt. Azok a céges és magánszemély ügyfelek ugyanis, akiknek szükséges lenne, de nem végeztetik el időben az azonosítást, feltehetően nem tartoznak a legaktívabbak közé, hiszen ha napi szinten használnák a számlájukat, nem késlekednének. Az persze borítékolható, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak még július első heteiben is a szokásos fióki forgalom többszörösével kell számolniuk, és egy-egy drámai jelenetet sem lehet majd megúszni a pénzükhöz éppen hozzá nem férők részéről. (A megnövekedett forgalomra persze még rátesz majd egy lapáttal a júliustól igényelhető Babaváró hitel, valamint a már több hitelintézetnél forgalmazott Magyar Állampapír Plusz is.)
Mindezzel együtt bízni lehet abban, hogy a pénzügyi szolgáltatók bírják majd az átmeneti túlterhelést, és persze mindenkinek az az érdeke, hogy ez az időszak minél rövidebb legyen.