Hinterland

Szerintem
Üzleti körökben tartja az a mondás: ha Németország tüsszent, Magyarország megfázik. Amennyiben pedig rápillantunk a gyengélkedő német makrogazdasági számokra és prognózisokra, máris azt kérdezzük: mikor jön a nátha? 

De most erről szó sincs. Egy esetleges németországi visszaesés most nem ránt bennünket az ágyhoz, sőt a német gazdasági megtorpanás sem érződik úgy, mint korábban. Az exportkiesés miatti gyengélkedést a német mindennapokban a háztartások felturbózott fogyasztásai ellensúlyozzák, amelyet a fizetésemelések táplálnak. Csakúgy, mint Magyarországon. Olaf Scholz német pénzügyminiszter pedig a napokban „megígérte”, hogy nem kezdődik recesszió a német gazdaságban, a fellendülés az idén, az egymás utáni tizedik évben is folytatódik, bár a korábbinál lassabb ütemben. Például az ottani autóipar már kezdi összeszedni magát.

Azonban vigyázó szemeinket állandóan Németországon kell tartanunk: egyetlen egy olyan fontos gazdaság sincs Európában és szerte a világban, amely ennyire kiemelt tényező lenne számunkra. Kivitel és behozatal terén a legfontosabb kereskedelmi partnerünk, és ez áll a külföldi működő tőke behozatalára, valamint a foglalkoztatási helyzetre is. Vagyis az erős német orientációból – amely a tévhittel szemben nem 1990-ben kezdődött, hanem már a hetvenes években, az „NSZK-s” kapcsolattal, de van, aki Gizelláig visszamegy – a magyar gazdaság eddig csak nyert. 

Ami persze a németeknek híd volt kelet és nyugat között, majd „Ostpolitik”, az nekünk maga lett a „Hinterland”. És utóbbi máig funkcionál. Olyannyira, hogy egy másik mondás szerint mi vagyunk Németország legdélkeletibb tartománya – természetesen gazdasági értelemben.  

Mindenesetre az elmúlt szűk harminc évben hozzánk telepedett járműipari cégek és azok első körös beszállítói zászlóshajóivá váltak a magyar gazdaságnak, és az összeszerelő üzemi múltat lassan-lassan felváltja a korszerű, innovatív megoldásokra épülő termelés. S nem a kifutó modellekre kell szakosodniuk. További jó hír, hogy a feldolgozóipari vállalatok betelepülése nem lassult le, hanem egyre intenzívebbé vált. 

Audi, BMW, Mercedes – mindhárom prémiumkategória Magyarországot választotta, csakúgy, mint a Bosch, a ZF vagy éppen a Knorr-Bremse, hogy csak a legjavát említsem.  

Kap azért hideget és meleget is a magyar kormány, hogy túlságosan az iparra fókuszál, még a szomszédos országokénál is erősebben, és bőkezűen támogatja a nálunk beruházó-fejlesztő külföldi – egyébként nem pusztán német – vállalatokat. Akárhogyan is, jelenleg Magyarország felkapott beruházási helyszín, amelyet a friss felmérések is alátámasztanak. 

Felzárkózó gazdaságként, feltörekvő piacként nagyon is szükségünk van a Hinterlandra. Tudniillik egyetlen kormány itt, Közép-Európában önmagában képtelen pozitív gazdasági trendet létrehozni. Pláne működtetni. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink