A három királyság

Sport
A világ legjelentősebb kerékpáros-körversenyei milliókat vonzanak a helyszínekre és a képernyők elé. Az idén már kettő lezajlott, a Vuelta még hátravan. Jövőre pedig Magyarországról indul a Giro Grande Partenzája, ráadásul három szakaszt is nálunk tekernek le a versenyzők.

Nyugat-Európában nagy hagyományai vannak – immár több mint száz évről van szó – a háromhetes kerékpáros-körversenyeknek. A rövid definíció szerint a francia Tour de France a legpopulárisabb, az olasz Giro d’Italia kerék-párosszempontból talán a leginkább tradicionális, míg a spanyol Vuelta ciclista a España az elmúlt évek tekintetében a legkiélezettebbnek tűnik.  

 

GIRO D’ITALIA

Az olasz körverseny a hagyományok szerint minden év első háromhetes viadala, amelyre általában májusban kerül sor. Első kiírása 1909-ben volt, a legendás itáliai sportnapilap, a La Gazzetta dello Sport jóvoltából. Máris megkaptuk a választ arra a kérdésre, hogy miért a rózsaszín trikóért versengenek az összetett menők – ez volt az újság alapszíne.  Az útvonal tekintetében számosan úgy vélik, hogy általában a Giro penzumát a legnehezebb teljesíteni, habár a kerékpársport olasz tradíciói sokat emelnek e megmérettetés nívóján, valamint az, hogy ez az esztendő első háromhetese. Mintegy 180 országban volt látható az idén a Giro d’Italia, amelynek évről évre nő a nézettsége. Az Eurosport statisztikája szerint a legvadabb – alpesi – „csúcsjáratot” milliók nézik rendszeresen.

Ebben az évben az ecuadori Richard Carapaz lett a nyertese az itáliai versenynek: a 26 éves profi kerékpáros pályafutása első háromhetes körversenyét nyerte. Az összetett második helyét az olasz Vincenzo Nibali szerezte meg, aki 2013-ban és 2016-ban megnyerte az itáliai kört.

A Figyelő számolt be elsőként arról, hogy a kelet-közép-európai régióból először nálunk rendezik meg a nyitányt, a jövő évben. Jó döntést hozott a kormány és Budapest is a Giróval, miután Magyarország jó házigazdája magas színvonalú sporteseményeknek, és a körverseny nagy hatással lehet a szabadidősport szerelmeseire. A rajtra pedig tízezreket várnak.

Az országimázs szempontjából szintén fontos, valamint gazdaságilag is megtérülő befektetés lehet a Giro d’Italia. Hazánkat korábban még egyik nagy háromhetes verseny sem érintette. A Giro történetében eddig 13 alkalommal rajtolt a viadal Olaszországon kívül, legutóbb 2018-ban, amikor Izraelben volt a Grande Partenza. A Magyar Közlönyben megjelent, hogy erre összesen közel 7,8 milliárd forintot ad a központi költségvetésből a kormány – több ütemben.  

 

TOUR DE FRANCE

A világ legismertebb, legpopulárisabb kerékpárversenye a franciaországi Tour de France. Az elsőt 1903-ban rendezték – a Giróhoz hasonlóan egy sportújság kezdeményezésére. Az összetett éllovasa a sárga megkülönböztető trikót viseli, amelyet anno az első helyezett versenyző minél jobb láthatósága érdekében vezettek be. A viadalra szinte minden esetben nyáron, június végén és júliusban kerül sor. A Tour presztízsét mutatja, hogy általában ekkortájt viszonylag kevés kerékpáros esemény zajlik, éppen a verseny kiemeltsége miatt. 2019-ben a 22 éves Egan Bernal az Ineos képviseletében, első kolumbiaiként nyerte meg ezt az országúti kerékpáros-körversenyt. Mögötte összetettben másodikként csapattársa, a tavalyi győztes brit Geraint Thomas zárt. A harmadik pedig a holland Steven Kruijswijk lett, aki pályafutása során először végzett dobogón Grand Tour versenyen. A sprinterek pontversenyének a győztese pedig a szlovák Peter Sagan, aki rekordot jelentő hetedik alkalommal szerezte meg a zöld trikót. A csapatversenyben a spanyol Movistar zárt az élen.

 

VUELTA CICLISTA A ESPAÑA

A három „nagy” közül a legfiatalabb a spanyol körverseny, amelyet először 1935-ben rendeztek meg, azonban mint háromhetes megmérettetés csak 1955-ben debütált. Kezdetben áprilisban bonyolították, ám a Giro d’Italiával történő „ütközése” miatt később augusztus-szeptemberre került.  

A még hátralévő 2019-es verseny Spanyolország délkeleti tengerparti városából, Torreviejából startol majd, egy izgalmas csapatidőfutammal. A 18 kilométeres pálya szinte teljesen sík, túl nagy különbségek valószínűleg nem lesznek itt. A második napon dombos útvonalon Calpba látogat a mezőny. Egy újabb dombos szakasz után a negyedik napon összecsaphatnak a sprinterek, 24 órával később viszont már 1950 méter magasban, egy obszervatórium tőszomszédságában vár befutó a világ legjobb hegyimenőire. Az első hét izgalmai itt még egyáltalán nem érnek véget, hiszen további két hegyi befutó lesz. Ezután lehetséges, hogy a szökevények jutnak lehetőséghez a nyolcadik napon, majd jön a 9. szakasz, amely a verseny egyik kulcsmomentuma lehet. Ezen a napon Andorrába látogat a mezőny, és habár csak 96 kilométer vár a résztvevőkre, két 1900-as hegyet kell majd „megmászniuk”, a befutót pedig 2000 méter fölött jelölték ki, ahová 22 kilométernyi, szinte konstans hegymászás vezet. Továbbá négy  kilométernyi földút is vár majd a kerékpárosokra.

A pihenőnap után a franciaországi Pauban rendeznek javarészt sík időfutamot. Csak egy nappal később, a 11. szakasz végén térnek vissza a versenyzők Spanyolországba, ahol körpályán akár egy szökés is hazaérhet. Egy újabb kiszámíthatatlan szakasz után a mezőny ismét ellátogat a Los Machucos közel 30 százalékos (!) kaptatójára. Egy sprintereknek járó nap után a 15. napon ismét hegyi etap következik, majd az utolsó pihenőnap után, a 16. napon újra hegyi befutót tartanak. A 17. szakasz kicsit nyugodtabb lehet, de 199 kilométerével a 2019-es Vuelta leghosszabb napja is lesz. A 18. napon Sierra de Guadarramába látogat a mezőny. A befutó síkon lesz, négy első kategóriás hegy rostálja majd az esélyesek sorát. A 19. szakasz a sprintereké, majd a huszadik napon egy relatíve könnyű harmadik kategóriás hegyen indíthat váratlan támadást az, akiben maradt még erő. Egy nappal később szokás szerint egy rövid madridi szakasszal zárul a verseny.