Terjednek az áltesztek

Skynet
Szinte üzemszerűen, ajándékokkal és árvisszatérítéssel vásárolják vevőiktől a dicsérő termékteszteket a gyártók, a kereskedők és a szolgáltatók. A jelenség leginkább az Amazon.com-on terjed, és főként az ázsiai kütyügyártók aktívak ezen a téren.

KAMU ÉRTÉKELÉSEK

Olaszországról vegyes ugyan a kép, de azért nem a csalások Mekkájaként gondolunk Itáliára. Mégis, itt esett meg, hogy egy embert kilenc hónap börtönre ítéltek, mert hamis TripAdvisorértéke-
léseket árult hoteleknek, panzióknak és éttermeknek. 

A leccéi bíróság végül bűnösnek találta azt a Promo Salento nevű felhasználót, aki több száz turisztikai vállalkozás értékelését javította, illetve próbálta javítani hamis profilok révén, látványosan rombolva az ilyen minősítésekbe vetett bizalmat.

A börtönbüntetés mellett nyolcezer eurós, azaz bő 2,5 millió forintos bírságot is kellett fizetnie a csalónak. Az ügy ráadásul nem is mostanában, hanem még 2015-ben kezdődött, ám a szélhámos pechére egyes szállásadók továbbították az értékelésekért pénzt kérő elektronikus leveleit a TripAdvisornek. A cég ezután több mint ezer olyan osztályzási kísérletet blokkolt, amelyhez Promo Salentónak köze volt.

 

HATVAN KAMUGYÁR

Az ügy különlegessége, hogy Olaszországban ez volt az első ilyen eset, melynek kapcsán letöltendő börtönbüntetést szabtak ki. A jövőben azonban a turisztikai társaságok is súlyos bírságokra számíthatnak, ha efféle álértékelések megvételén kapják őket. De talán ennél is nagyobb csorba esik a hírnevükön azáltal, hogy vásárolt dicsőítéssel kell javítaniuk a hírükön. Már csak azért is, mert online módon az effajta rossz hírek sokkal gyorsabban terjednek.

Brad Young, a TripAdvisor alelnöke az üggyel kapcsolatban le is nyilatkozta: rengeteget költöttek a csalások megelőzésére, s eddig több mint hatvan, hamis minősítéseket értékesítő „vállalkozást” kapcsoltak le világszerte.

 

ÓRIÁSI BIZNISZ

A turizmus persze hatalmas, globális üzlet. A TripAdvisorön jelenleg több mint félmilliárd értékelés és vélemény van. Összesen hétmillió szállást, éttermet és látványosságot minősítenek az oldalon. Mivel nagy hatásuk van a turistaforgalomra, korántsem mindegy, hogy egy szállónak vagy vendéglőnek milyen minősítései vannak. Egy friss, az Európai Bizottság által finanszírozott kutatás szerint a vásárlási döntéseket megelőzően az embereknek immár nem kevesebb mint 82 százaléka olvas webes osztályzásokat. Ugyanakkor ez a kutatás 1 és 16 százalék közé teszi a hamis értékelések arányát, természetesen az ágazattól és a bírálat tárgyától függően.

A nagymértékű minősítésfüggőség és a fogyasztók befolyásolásának érdemi lehetősége miatt már az ENSZ-ig is eljutott a probléma. A Turisztikai Világszervezet (United Nations World Tourism Organization) égisze alatt működő Turizmusetikai Világtanács (World Committee on Tourism Ethics) is állásfoglalást és irányelveket fogadott el, amelyekben elítéli ezt a bizalmat aláásó online gyakorlatot, és lefekteti a helyes értékelési alapelveket.

 

MAGUK IS NYOMOZNAK

De persze az ilyen elvi szabályoknál sokkal komolyabb visszatartó erőt jelent, hogy a nagy forgalmú oldalak saját belső nyomozati részleget tartanak fenn az olasz esethez hasonló visszaélések felderítésére és persze kriminalizálására. Erre pedig már remek szoftverek is rendelkezésre állnak, amelyek automatikusan figyelik és szűrik a gyanús értékeléseket. Megalapozott esetben pedig jönnek az emberi moderátorok, akik nemcsak kizárással, hanem jogi eszközökkel is fel tudnak lépni a csalókkal szemben. Az ilyen akciókban részt vevő cégek, vagyis az álminősítéseket gyártók ajánlatait elfogadó szállásadók, vendéglátók és rendezvényszervezők pedig a brit és amerikai versenyhatóságok szigorára is számíthatnak.

 

MŰSZAKI CIKKEK

A jelentős hatás miatt ugyan a turizmusban a legerősebb az ilyen csaló vállalkozók és cégek aktivitása, ám a jelenség mára átszivárgott az árucikkek területére is, főként az online igen nagy darabszámban fogyó műszaki termékekére. Itt jellemzően a nevesincs ázsiai gyártók próbálkoznak tömeges értékelésjavítással.

Ezt ugyanakkor kiszűrni is nehezebb, mert nem cégek és vállalkozók, hanem magánemberek „adják el magukat”. Van, hogy apróbb figyelmességért, kedvezményes kuponokért, de sokszor direkt paypales árvisszatérítésért cserébe vásárolják a vevőktől a kedvező visszajelzéseket.

Az még csak hagyján, hogy az olyan kínai oldalakon, mint az AliExpress, minden eladó írogat, szinte koldul a jó visszajelzésért, illetve különböző kuponokat kínálgat az ötcsillagos feedbackért viszonzásul. De már az Amazon.com alapos és részletes értékeléseire is rárepült nem egy másodvonalas gyártó. Már csak azért is, mert a nevesincs cégeknek nincs tapasztalatuk abban, hogyan kell a véleményvezéreket, neves tesztlapokat készülékekkel és ajándékokkal, valamint persze jól fizető, „árukapcsolt” hirdetésekkel elárasztani, valamint eszközük és pénzük sincs hozzá. 

A direkt, tömeges és gátlástalan, valamint ötcsillagos, makulátlan értékeléseket feltételül támasztó pénzvisszatérítés a nyilvánvaló csalás kategóriájába tartozik. A műszaki cikkeknél pedig legalább annyira fontos (lenne) a viszonylag független értékelő szem, mint a hoteleknél, az éttermeknél és a turistalátványosságoknál.

Hogy lesz-e valaha őszinte minősítés, vagy akár az értékelők értékelésével oldódik meg ez a káosz, azt nem tudni. Az viszont nagyon valószínű, hogy a vásárlók bizalma a mai alacsony szintről még lejjebb zuhan, ha ezek a botrányok széles körben ismertté válnak.

 

Borítófotó: Az Alibaba vezére, Jack Ma és Nicole Kidman egy sanghaji fesztiválon. A kamu értékelések problémája leginkább az ázsiai online áruházakat sújtja

Ezek is érdekelhetnek

További híreink