RENGETEG CÉG FEJLESZT REPÜLŐ TAXIT
Vannak ötletek, amelyekből soha semmi sem lesz, de akadnak olyan meredek víziók, amelyek akár valóra is válhatnak, s vannak olyanok, amelyekről csak azt lehet eldönteni, hogy igazi reklámfogások, és egyszer vagy megvalósulnak, vagy nem. De addig biztosan kiváló hírverést jelentenek annak a cégnek, amely bedobja őket a köztudatba. Ezzel kapcsolatban arra is jók, hogy évente egyszer, kétszer vagy akár háromszor beígérjék a kivitelezésüket. A hírekkel telebombázott nemzetközi közvélemény pedig hamar felejt. Ezért újra és újra el lehet adni ezeket a fantazmagóriákat.
Elon Musk hangsebességű csővasútja, azaz a Hyperloop, vagy az Amazon.com csomagjait a házhoz vinni hivatott Prime Air drónjai éppen a fenti kategóriákba eső gumicsontok. Ezt az „etetést” persze egészen profi szinten művelik a cégek, néha még maguk is elhiszik, hogy a jövőt építik. Bár azt azért feltehetően nagyon jól tudják, hogy az általuk kitűzött céldátumok eleve teljesíthetetlenek. Legutóbb, néhány napja egy másik „jövővállalat” erősítette újból az imázsát egy kísértetiesen hasonló történettel. Az Uberen belüli spin-off kezdeményezés, az Elevate nevű drónfejlesztő tette közzé egy tesztrepülésének a videóját, és természetesen 2023-ra meg is ígérték azt, hogy éles tesztrepülések lesznek San Franciscóban.
A cég óriási, így hajlamosak vagyunk elhinni, hogy tényleg ilyen hamar lesz ebből valami. Viszont döbbenten fedezhetjük fel az internet régebbi hírei közt, hogy a Web Summit elnevezésű lisszaboni technológiai konferencián 2017 végén, azaz bő másfél éve 2019-re, illetve 2020 elejére ígérte a tesztrepüléseket.
Igaz viszont, hogy a történet komolyságát erősíti, miszerint az Uber az amerikai űrkutatási hivatallal, a NASA-val írt alá megállapodást egy új légiközlekedés-ellenőrzési rendszer kidolgozásáról. Ez lehetővé tenné az alacsonyan – és a tervek szerint akár pilóta nélkül – repülő járművek biztonságos irányítását. Ehhez az Egyesült Államok Légierejével és a Szövetségi Repülésügyi Hivatallal (FAA) is terveznek együttműködést.
Ebből is látható, hogy a robotrepülőgépek fejlesztése rögös út. Mert egészen más egy pár grammos akciókamerát felemelni egy játék drónnal, mint 60–100 kilogrammos élő embereket teljes biztonságban célba juttatni. A hatalmas belvárosi dugók miatt azonban létező igényről van szó. Sőt, az üzleti modellek is jól tervezhetők, hiszen a legtöbb amerikai és európai nagyvárosban létezik helikopteres sétarepülés vagy olyan légitaxi-szolgáltatás, amellyel tehetős vagy fontos embereket juttatnak el gyorsan A-ból B-be.
Nem csoda, hogy gombamód szaporodnak az Uber Elevate-hez hasonló kezdeményezések. Mi több, magánhasználatra már jó pár cég tervezett, épített, s néhány már értékesített is ilyen prototípusokat (lásd erről külön írásunkat).
Ugyancsak lelkesek a pár hete sikeres teszteket végrehajtó német startup, a müncheni székhelyű Lilium alapítói. Ők még nagyobbat mertek mondani: szerintük az idén már szolgálatba is állhat a gépük. Az ötszemélyes, akár 300 kilométer per órás sebességre is képessé tehető szerkezet sikeresen felemelkedett és landolt is; korábban pedig kétüléses verzióval kísérleteztek.
Az ovális kabint 36 elektromos motor és egy különleges szárnyszerkezet tartja a levegőben, mely függőleges felszállásra is alkalmassá teszi a gépet.
Érdekes, hogy a fejlesztők pilótás verzióban gondolkodnak, éppen azért, mert így sokkal egyszerűbb beszerezni a repülési engedélyeket, mint egy önvezető, de embereket szállító eszközhöz.
NÉHÁNY EMBERT SZÁLLÍTÓ DRÓNOKAT FEJLESZTŐ-TESZTELŐ CÉG ÉS STARTUP (zárójelben a projekt vagy a gép neve)
- AeroMobil (AeroMobil 4.0; 5.0)
- Bay Zoltán Nonprofit Kft. (Flike)
- Ehang (Ehang 140)
- Lilium Aviation (Lilium Jet)
- Uber (Elevate)
- Volocopter GmbH (VC200)
- Workhorse (SureFly Octocopter)
Forrás: Figyelő-gyűjtés