A LeEco nevű kínai holding elnöke mindig is a fellegekben járt. Csia Jüe-tingre (Jia Yueting) talán leginkább Jeff Bezos (Amazon), Elon Musk (Tesla) vagy Reed Hastings (Netflix) sztár-in-no-vá-torok ázsiai reinkarnációjaként érdemes tekinteni. Nagy álma, a „kínai Netflix” a semmiből indulva pár esztendő alatt lett óriási siker. A 2004-ben alakult cég hét éve az első olyan online videószolgáltató (webes videotéka, azaz úgynevezett online streaming szolgáltató) volt, amely tőzsdére ment.
De ahogyan az alapító fejébe szállt a dicsőség, egyre merészebb terveket szőtt. Mivel a válság évében nyereségessé váltak, a tartalomgyártásba is belefogtak. Erre az ágra még egy külön céget is alapítottak LeVision Pictures néven. Az előfizetők gyűjtésére fortélyos taktikát eszeltek ki: 2012-ben olcsó tévékészülékeket kezdtek kínálni, amelyekbe a saját netes videotéka-szolgáltatásukat integrálták. Éppen úgy, ahogy ekkortájt az Amazon a Kindle e-könyv-olvasóival vagy a Fire tablettel tette. A készülékeken a LeEcónál nem is akartak keresni, ezért lehettek az eszközeik pimaszul olcsók. Épp elég volt, hogy a tékájukhoz fizetős ügyfelek millióit nyerték meg.
ROBBANTOTTAK
Ezt követte a kaland az okostelefonok világába. Bár első készülékük, a Le1 csak 2015-ben indult útjára, még abban az évben eladtak ötmillió mobilt minden előzmény nélkül, pusztán azért, mert prémiumtermékeiket az iPhone vagy a Samsung csúcstelefonok árának a harmadáért kínálták. A számaik azóta is igen mutatósak: tavaly őszig 17 millió mobilt és 7 millió okostévét adtak el. Ami jól hangzik, csak az ágazati becslések szerint az eszközértékesítéseik a mai napig veszteségesek.
Közben a vállalat tőkeigénye egyre csak duzzadt. A nagyravágyó terveket azonban ez nem tudta letörni. Csia Jüe-ting három éve egy elektromos autó koncepcióját is felvette a kommunikációs arzenáljába.
RENGETEG A ROSSZ HÍR
Kínát és Indiát bevették a viszonylag olcsó, csúcsminőségű eszközeikkel, de úgy tűnik, hogy az amerikai piacba beletörik a bicskájuk. Mert amikor már egy cég vezetése maga ismeri el, hogy „túlzottan gyors és ambiciózus” volt a növekedés, akkor ott baj van. Márpedig hónapok óta jönnek a rossz hírek Csia „csodavállalatától”. De főleg azóta, mióta tavaly ősszel betörtek az észak-amerikai piacra. A régióban hatalmas marketingkampánnyal vezették be a telefonjaikat és a tévéiket, egyúttal bejelentették: megveszik a Vizio nevű, a tengerentúli piacokon ismert, olcsóbb tévémárkát. A minapi hír szerint az akvizíciós tárgyalásokat a kínai hatóságok aggályai miatt kellett leállítani. Azonban egyes elemzők inkább azt sejtik: a LeEco számláján egyszerűen híre-hamva sem volt a vállalatfelvásárláshoz szükséges kétmilliárd dollárnak, sőt az ügylet mögül még a kockázatitőke-befektetők is kitáncoltak. Hogy mentsék a helyzetet, a Vizio és a LeEco egy szoros együttműködésről kötött megállapodást, amely végső soron segítheti a kínai céget az amerikai piacon. (Mint ismert, a távol-keleti országban az ilyen nagy tőkekiáramlással járó vállalati akvizíciókat valóban korlátozzák.)
HATVANNÉGYEZER VEVŐ?
Először azonban nem is a Vizio-ügy bukott ki, hanem az, hogy a LeEco érdekeltségébe tartozó Faraday Future nem fizette rendesen a mérnökei bérét. Pedig a hatalmas Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai kiállításon, a CES-en FF 91 néven olyan koncepcióautót mutattak be, amelytől minden e-autó-szerelmes álla leesett. A 300 ezer dollár alatt piacra szánt modell állítólag két és fél másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre. Ígéretekből nem volt hiány: az első FF 91-esek leszállítására eredetileg 2017 végét jelölték meg. A rendezvényen nem kevesebb mint 64 ezer előfoglalást gyűjtöttek be. A szépséghiba csak az a dologban, hogy a nagyszámú érdeklődő semmilyen kötelezettséget nem vállalt. Azt pedig már nem közölte a cég, hogy hányan fizették ki az 5000 dolláros „elsőbbségi foglalást”. Nem is csoda, hogy az ilyen húzásai miatt a hiperinnovatív mellett a hazárdjátékos jelzőt is sokszor ráaggatják a vállalatra. Az igazi kérdés az, hogy a döccenők dacára megmarad-e a bizalom, és az évek óta tartó előremenekülés a súlyosabb pénzügyi nehézségek vagy végre a konszolidáció irányába löki-e a szédületes világkarriert befutó LeEcót. Az biztos, hogy ötletekből továbbra sincs hiány: jelenleg például az önvezető autók és az Uber-szerű megosztási lehetőségek kombinálásán is gondolkodnak.
A LEECO-CSOPORT ÜZLETÁGAI, PROJEKTJEI
- Online videotéka és videós szerverplatformok (Kína és további 60 ország)
- Tartalomgyártás és sportközvetítési jogok (Kína, Amerika)
- Tévékészülékek (Kína, India, Amerika)
- Mobiltelefonok (Kína, India, Amerika)
- Elektromosautó-fejlesztés (Amerika)