Nálunk is jöhet a közösségi e-jegy

Skynet
Sikerrel ért véget a tesztprojekt, így rövidesen applikáción keresztül is vásárolhatunk BKV-jegyeket. Megnéztük, hogyan áll a magyar projekt, és milyenek a nemzetközi tapasztalatok.

TELEFONON VEHETÜNK BKV-JEGYET

Még jócskán 2010 előtt kezdődött el a budapesti közösségi közlekedés elektronikus jegyrendszerének a kialakítását célzó előkészítő munka, ám – finoman szólva – hosszú évek alatt kézzelfogható eredmény nem lett, csak problémák, botrányok adódtak. Most viszont, úgy tűnik, megtörik végre a jég. Nagy öröm az elmúlt sok esztendő gondjai után, hogy végül még jól is jöhet, hogy hosszú évekig késett a BKK Zrt. elektronikus jegyrendszere. Miért? Azért, mert így egy-két technológiai lépcsőfokot egyszerűen ki is hagyhatunk, s egyből a legmodernebb, legegyszerűbb és leginkább költséghatékony megoldással jöhetünk elő. Az okostelefonos applikáción alapuló e-jegyet vezethetünk be. Ráadásul végre nemcsak a fővárosban, de több vidéki nagyvárosban is közelebb kerülhet a gyakorlati megvalósulás. Legalábbis a napokban véget ért tesztprojekt tapasztalatai erre engednek következtetni.

 

AZ ELSŐ TESZT

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. és a BKK Zrt. a napokban tette közzé a mobilapplikáción keresztül vásárolható vonaljegyes rendszerének első tapasztalatait. E szerint a Közlekedési Mobiljegy néven futó app zökkenőmentesen működik a 100E reptéri buszjáraton. Az egyelőre csak ide váltható mobiljegy a befutónak tűnő megoldás, az úgynevezett Fővárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszer (FVR) első fázisa. A pilot jellegű projekt ez év június 3-án indult, és a digitális jegyből egy hónap alatt közel 3600 darabot vásároltak okostelefonnal, 3,24 millió forint értékben. Ezt a Közlekedési Mobiljegy appot az első három hét alatt 7,6 ezren töltötték le, közülük több mint ezren külföldről.

Nemesdy Ervin, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója szerint a rendszer beváltotta a reményeket, hiszen a 100E busz digitalizált jegyeit napról napra egyre többen vásárolják meg. A cégvezető bízik abban, hogy a bevezetés előtt álló további díjtermékek jelentős számú új felhasználót vonzanak majd. A szakember szerint Budapest közösségi közlekedése is felkerül most arra a jelképes térképre, amely azokat a városokat mutatja a világban, ahol az okosmegoldásokkal növelik az utazóközönség kényelmét.

 

RÖVIDESEN ELINDULHAT

Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója úgy véli, a közeli jövőben elindulhat Budapest teljes közösségi közlekedésének a lefedése. Sőt, a fővárosban kialakított rendszer tapasztalatait felhasználva az a céljuk, hogy a Közlekedési Mobiljegyet vidéki városok közösségi közlekedési struktúrájá-ba is beillesztik. Várhatóan a következő hónapokban e munkának meglehetnek az első eredményei, elmozdulva végre a sok-sok éves holtpontról.

Ha mindez megvalósul, akkor – pár fejlődési lépcsőfokot kihagyva ugyan, de – Budapest, sőt egyes vidéki nagyvárosaink is villámgyorsan a legjobb e-jegyes települések közé kerülhetnek. Ebben a globalizált világban ugyanakkor igen furcsa, hogy ahány helyre utazik az ember, annyiféle jegy-, bérletrendszer működik. Még kisebb országokon belül is sokszor eltér egy-egy nagyváros közösségi közlekedésének a jegyrendszere. Ugyanakkor az utazóközönség egyre nagyobb része iroda igénybevétele helyett magánszervezésben utazik, így minden városban időbe telik, míg az ember képbe kerül azzal, hogyan is működik a tömegközlekedés. Hol, mennyiért, milyen jegyet vagy bérletet lehet és érdemes venni, lehet-e kártyával fizetni, váltható-e jegy a sofőrnél és hasonlók. Ezt a kihívást jelentősen leegyszerűsíti a mobilapplikáció.

 

TRENDEK VILÁGSZERTE

Egy-két kivételtől eltekintve tehát egyelőre a nemzetközi helyzet sem jobb. Prágában, Párizsban, Berlinben, Londonban, Észak-Amerikában vagy Tokióban is eléggé régiesek a jegyrendszerek. Talán csak annyi a különbség, hogy e világvárosokból már teljesen száműzték a sok évtizedes lyukasztós jegyérvényesítőket, míg Budapesten azért még előfordulnak ilyen masinák. De attól nem lesz igazán elektronikus egy jegyrendszer, hogy papíralapon megy minden, csak a lyukak helyett egy digitális időpecsétet nyomtat egy elektronikus jegykezelő a jegyünkre. Persze a fejlettebb nagyvárosi megoldások egy a munkahelyi beléptetőkártyáknál megszokott RFID-csippel működnek, amelyet sok ilyen településen a járművek jegykezelő ketyeréin „le kell pittyenteni”, azaz érvényesíteni szükséges. Ezek a gépek alkalmasak arra, hogy egy egyenleget vonjanak le például bérletről vagy gyűjtőjegy típusú jegyekről, így az átszállások is jól ellenőrizhetők, s a turisták sem vesznek el a rendszer részleteiben.

Viszont éppen ez az, ami azokat a rendszereket is elavulttá teszi, hiszen ma már minden ember zsebében ott lapul az okostelefon. Akinél esetleg még sincsen, vagy nem tud, nem akar ilyet használni, annak még mindig hosszú évekig elérhető lesz a papíralapú jegy. E téren is óriási előrelépés, hogy ezek megvételére immár Budapesten is lehet bankkártyát, sőt érintéses fizetésre alkalmas bankkártyát is használni. A forgalmasabb csomópontokon még itt is előfordul a sorállás, de közel sem olyan drámaian hosszú a várakozási idő, mint e remek automaták beszerzése előtt volt. 

Amint pedig a Közlekedési Mobiljegy applikáció éles üzeme beindul, még kisebbek lesznek a sorok azok számára is, akik hagyományos, papíralapú jegyet vennének akár készpénzzel, akár bankkártyával az automatákból vagy a jegypénztárakban. Hiszen az nem kérdés, hogy nálunk rövid időn belül százezres letöltési száma lesz a fiatalok körében a jegyet, bérletet kínáló appnak.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink