Mind több rossz hír érkezik a Tesla háza tájáról. Mert már látszólag sincs minden rendben: a Model 3 súlyos gyártási problémákkal küzd, a termelés még mindig nem futott fel, és a heti ötezres darabszámot bő négy hónap múlva érhetik csak el, nem az év végén, ahogy eredetileg várták. Az alapító, Elon Musk pedig úgy próbál most pénzt szerezni – palástolni igyekezve a hatalmas veszteségeket –, hogy egy új, méregdrága sportmodellre kezdett borsos, 50-50 ezer dolláros előlegeket gyűjteni, illetve önvezető kamionokról álmodozik.
Az üzletember cégének túlságosan felpörgetett növekedése révén mára talán sok is lett a „mese”, és egyre bizonytalanabb a jövő. Ezt a megközelítést ráadásul nem csupán a technológiaszkeptikus média osztja, hanem immár az olyan fajsúlyos lapok is, mint a CNBC – legalábbis részben.
Pár napja, amikor egy vadonatúj jármű, a Roadster második generációjának a fejlesztését jelentette be Musk, s ezzel párhuzamosan belengette, hogy a Semi nevű projekttel az önvezető elektromos kamionok piacát akarja megteremteni, végül a legfanatikusabb jövőhívőket is elbizonytalanította. Mert hogy is van az, hogy az új, olcsóbb Model 3 személyautóból sem sikerül kielégíteni az igényeket, és a napi problémák megoldása helyett a vizionárius üzletember a 2020-as tervekről beszél? A tetejébe 50 ezer dolláros előleget szed a 250 ezret kóstáló álomsportkocsijára, amelybe még három-négy évig be sem ülhetnek a hívei. Mert mire is kell ez a sok pénz, ha nem előremenekülésre, a gondok elkendőzésére? A Cowen cég elemzője, Jeffrey Osborne a CNBC-nek úgy fogalmazott: több kérdést hozott a friss bejelentés, mint választ.
A Mars-utazást is tervezgető Musk látszólag inkább a mesterséges intelligencia emberiséget fenyegető okossága miatt aggódik (talán joggal), ám a céges ügyeket sajátos vehemenciával kezeli. Túl sokat vállal, viszont újabban kevesebbet teljesít, miközben csak a harmadik negyedévben egymilliárd dollárt költött a Model 3 és a kapcsolódó akkugyár, a Gigafactory beindítására – kétes sikerrel. Elképesztő, hogy a harmadik negyedévre vállalt 1500 helyett mindössze 222 Model 3-ast gyártottak le a Teslánál, mivel az előállítás folyamán akkumulátorprobléma merült fel. Ráadásul heti ötezer darabos termelésre kellene felpörögni, ami az ígért 2017. végi időpont helyett 2018 márciusának a végére jöhet csak össze. A veszteségek elemzői számítások szerint hatalmasak.
Ha ez nem lenne elég, a gyártási nehézségek a részvények árfolyamára is rányomják a bélyegüket: a szeptemberi 380 dollár feletti szintről (amikor még óriásiak voltak a várakozások) mostanra 300-310-re zuhant az értékük. Az alacsonyabb részvényár viszont a finanszírozási lehetőségekre is visszahat, ami középtávon bajba sodorhatja a túl gyors bővülést lezavaró Tesla céget. (Részben az árfolyamtól függ az is, hogy egy vállalat mennyire hitelképes, vagy épp tud-e érdemben sajátrészvény-eladásokból, kibocsátások révén friss tőkét bevonni.)
Bár a hívek körében még erős a bizalom, azért ez a hitelesség gyorsan elolvadhat, ha mégsem sikerül tartani az újabb termelési ígéreteket. Eléggé ismert ugyanis, hogy az olcsóbb Tesla Model 3 előrendelési száma minden elektromos autó iránti érdeklődést felülmúlt: a nyár végére félmillió fölé kúszott. Ám ezután pár héttel már 455 ezerig olvadt, amikor egyre későbbre tolták a jármű szállításának időpontját, végső soron átejtve a várakozókat. Jelenleg ez a trend látszik folytatódni, így kérdés, hogy a Musk-lufi kidurran-e. Még egy ilyen bakit ugyanis aligha bocsát meg neki mindenki.