PRÓBÁLKOZÁSOK A FILMLOPÁSOK ELLEN
Ha valaki manapság szeretne megnézni egy újabb mozifilmet, de nem nagyon akar filmszínházba menni, közel sem a néhány, Budapest belvárosában, mutatóban még megmaradt videotéka valamelyikébe siet. Tízből kilencen eleve nem a moziműsort böngészik. Helyette – még a jobbik esetben – a tévéműsort vagy valamelyik online szolgáltató (Netflix, HBO Go és hasonlók) kínálatát veszi szemügyre. De az említett tíz emberből hat-nyolc még mindig legelőször valamelyik illegális letöltőoldalon keresgél. Vagy, ami szinte ugyanaz, valamelyik – az online világban otthonosabban mozgó – ismerősétől kéri el az adott filmet.
Nem kell hozzá nagy jártasság, pár kattintás, tíz-húsz perc, és a legújabb produkcióhoz vezető link is letölthető egy-egy torrent site-ról. Persze nem mindig a legjobb minőségben, de legtöbbször akár magyar felirattal, akár szinkronnal is szinte minden elérhető.
A NAGY VÍZVÁLASZTÓ
A vízválasztó pedig ott van, hogy az adott film kijött-e már DVD-n vagy Blu-
rayen. Ha igen, akkor annak a digitális változata a lehető legjobb minőségben lesz elérhető – nincs mese. Ugyanakkor a lemezen még meg nem jelent, de dollármilliókért reklámozott, mozinézőket vadászó sikerfilmek másik nagy ellensége az egyre kisebb és egyre jobb kézi kamerák, akár mobiltelefonok használata a vetítések alatt. A világ milliónyi mozitermének sokmilliónyi nézője közül mindig lesz pár száz, pár ezer, aki kamerával felveszi, amit lát. Közülük elég, ha egy-kettő feltölti azt a produkciót, amelyet millióan szeretnének megnézni. Az ilyen „kurrens áru” pár óra, de legfeljebb pár nap alatt elterjed a kalózoldalakon, azaz gyorsan közkinccsé válik.
TÖNKRETESZIK INKÁBB
Mivel egyre jobbak a kamerák, így mind jobb minőségűek lehetnek a kis kamerával felvett mozifilmek is. Ha nem is hibátlanok, de kellően jók ahhoz, hogy akár sok millió embert eltántorítsanak a mozijegy megvásárlásától. Erre a szinte védhetetlennek tűnő kalózkodásra fejlesztett ki egy új technológiát egy startup, a Piracy Blockr. Ők egy szemmel nem látható fényt felhasználva tennék tönkre a kézi kamerás felvételeket a filmszínházakban.
Sajtóhírek szerint a kamerázás legfrissebb áldozata a Bosszúállók: Végjáték című produkció volt. Ezt a várva várt sikerdarabot vetítésének éppen a legelső napján sikerült valakinek levideóznia, majd feltöltenie az internetre. Ezután még egy renitens Fülöp-szigeteki tévécsatorna is volt olyan bátor és leadta a filmet. Értelemszerűen az alkotás helyi forgalmazásra jogosultja azonnal jogi lépéseket tett. A TorrentFreak nevű portál szerint ugyanakkor megvan a megoldás a kalózkodás ellen: a kínai Ogilvy reklámügynökség és a globális forgalmazó, a Focus Film Media végre összefogott. Együttesen megalkottak egy olyan rendszert, amely technikai védelmet nyújt a filmek moziteremben történő kamerázásával szemben.
HOGYAN MŰKÖDIK?
A Piracy Blockr névre keresztelt megoldással elérték, hogy a produkciók vetítése közben az emberi szem számára láthatatlan hullámhosszú fények is visszaverődjenek a mozi vásznáról. Ezeket a kamerák érzékelői felveszik, e háttérfények pedig homályossá, vízjelessé torzítják a valódi képet, amint visszajátsszák a filmet.
Ennek előzménye is van: egy évtizede a Sharp és a japán Nemzeti Informatikai Kutatóintézet már kifejlesztett egy nagyon hasonló megoldást, de végül ebből a mai napig nem lett piacérett termék.
A legnagyobb kérdés persze az, hogy milyen időtávon vezethetik majd be a Piracy Blockrt, avagy például esetleg valamilyen speciális színszűrővel vagy más technikai trükkel ki tudják-e kerülni a kalózmásolók. Mert ha igen, akkor dollárszázmilliókért bizonyosan nem lesz érdemes bevezetni.
További jelentős korlát, hogy egy-egy efféle újítás akkor lenne hatásos, ha az eredeti kópiák mindegyikénél, a világ minden egyes mozijában szinte ugyanúgy használható lenne. Hiszen elég egy ország vagy egy város, amelyik kimarad egy ilyen rendszerből, s az illegálisan kamerázók azonnal kihasználják ezt a „biztonsági rést”, és globálisan terjesztik a megszerzett mintát.
A Marvel Kapitány főszereplője. Digitális vízjellel jelölik majd a drágán készült filmeket?