KÜTYÜMÁNIA
Egy friss kutatás döbbentett meg a múlt héten: e szerint az Egyesült Államokban élő emberek immár közel annyit időznek az Instagramon és a WhatsAppon egyenként, külön-külön, mint a Facebookon. Pontosabban e szolgáltatások mobilos applikációit használva, mert a nagyobb gépek előtt töltött idő ebben az adatban benne sincsen. Ez persze a hirdetőknek igen fontos információ, hiszen minél többet lóg valaki a telefonon, annál több reklámot lehet lenyomni a torkán. Még „jó”, hogy az Instagramot és a WhatsAppot is annak idején a Facebook maga vásárolta meg…
KÖZEL EGY-EGY ÓRA
A SimilarWeb nevű kutatócég adatai valóban elképesztők: ez év júniusában naponta átlagosan 53 perc a Facebookon, 49,5 perc a WhatsAppon és 48 perc az Instagramon, vagyis az Instán. Az igazi függőknek azonban nem külön-külön, vagy-vagy alapon számít ez az idő. Nekik mindegyik app megvan, letöltve. Tehát leegyszerűsítve és kissé sarkítva: a telefonjukat sokat nyomkodó emberek a munka és az alapszükségletek mellett megmaradó szinte minden szabadidejüket e „társas” applikációkkal töltik el. Persze a többség munka, tévézés vagy evés közben is facebookozik. No és ott van még a YouTube, a telefonos játékok vagy esetleg a nagy tévén a sorozatok, a játékkonzolok. Szóval az átlag amerikai kimutatottan képernyőfüggő. Gyakorlatilag szinte az egész életét a kijelzők előtt tölti.
No de mennyien vannak? A múlt év végén 326,8 millió ember lakott az USA-ban, közülük 312,3 millió számított nethasználónak, száz lakosra pedig 120 széles sávú mobilinternetes előfizetés jutott! (Egy embernek több telefonja is lehet, illetve számos kütyü használ saját SIM-kártyát.) Az amerikai felnőttek 77 százalékának van okostelefonja a legfrissebb, ez év eleji hivatalos számok szerint. További meghökkentő használati adatok szerepelnek külön írásunkban.
ZOMBITÁRSADALOM
Talán a későbbi korok történetírói mobilos zombitársadalomként aposztrofálják majd e korszakot? És ez esetleg még csak a kezdet lenne? Mi lesz, ha majd jönnek az emberbe ültetett vagy a retinára vetített telefonok? Az lesz az igazi? Brrr. A barátainkkal, rokonainkkal, ismerőseinkkel együtt töltött idő minőségi helyett inkább digitális lesz? A fenti, valamint a külön bemutatandó számok ugyanis nem egyszerűen nagynak, hanem döbbenetesen, félelmetesen nagynak számítanak!
De talán még ez a hatalmas függőség sem teljesen új annak, aki nyitott szemmel jár. Ami azonban ennél is riasztóbb, hogy a kütyüzés idejének tetemes részét mindössze két nagyra nőtt egykori startup, a Google és a Facebook „halálos ölelésében” töltjük el. Az Instagram, a WhatsApp a Facebooké, a YouTube, valamint a keresés szinte teljes piaca pedig a Google-é.
MINDENT TUDNAK
Városi életünknek pedig immár szinte minden mozzanatát hajszálpontosan követik e megavállalatok, megvalósítva a totális ellenőrzést. Egyelőre az a szerencsénk, hogy ezt nem kifejezetten ellenünk használják fel, hanem csak egyszerűen egy az egyben áruvá degradálnak minket, s a hirdetőiknek értékesítik azt a mérhetetlen időt, amit náluk töltünk. Ezt pedig az új uniós adatvédelmi (GDPR-) szabályozás sem képes érdemben korlátozni, legfeljebb tudatosabbak leszünk a tekintetben, miért is ingyenesek ezek a szolgáltatások.
Csak egy példa: az emberek többsége már nem gépel be webcímeket, még egy rövidet sem; ezeket egyszerűen „bedobja” a keresőbe, majd az első találatra kattint. Így lesz totális a Google uralma is, hiszen minden egyes netes aktivitásunkat monitorozza. Amit nem ők tesznek meg, azt a Zuckerberg-birodalom. A maradék pár százalékra repülnek rá a többiek. Sohasem látott hatalmi koncentráció alakult ki. A kérdés mindössze annyi: pár éves időtávon kinek a kezébe kerül ez, s mit kezdenek ezzel a szuperhatalommal a világ új „digitális császárai”? Megtartják, esetleg átengedik valakinek? Vagy rádöbbenünk ennek veszélyeire és tömegesen távol maradunk ezen oldalaktól?
Tehát egyre inkább kitűnnek a káros hatásai annak a technológiának, amelyet ha mértékkel használnánk, akkor sokkal több előnye lenne, mint hátránya. Így csak a nagyok jóindulatában bízhatunk.
MOBILOS FÜGGŐSÉGEINK SZÁMOKBAN
Egy átlagember jellemzően naponta 110 alkalommal nyúl a telefonja után
Az amerikai autóbalesetek 26 százalékában szerepet játszik a mobil-használat (az emberek 56 százaléka nézegeti esetenként a készülékét vezetés közben)
Az emberek egyharmada inkább mondana le a szexről, semmint az okostelefonjáról
A dolgozók 44 százaléka rendszeresen nézi a munkahelyi e-leveleit vakáció alatt
Az átlagfelhasználó naponta több mint 3,5 órát lóg az okostelefonján
A tinédzserek fele bevallottan mobilfüggő, 77 százalékuk veszekedett már a szüleivel a túlzott kütyühasználat miatt
Az emberek 40 százaléka a WC-n is okostelefonozik, 12 százalék még zuhanyzás közben is használja készülékét
Forrás: Trustmypaper.com, Newtheory.com