ÉRKEZNEK AZ ÚJABB TELEFONOK
A minap az Apple első embere, Tim Cook figyelmeztetett: a beígért újabb védővámoknak kifejezetten rossz hatása lesz az Apple termékekre, főként a Kínában gyártottakra. Mindez különösen annak fényében nagy baj, hogy az almás vállalat legnagyobb piaci ellenfele, a dél-koreai Samsung majd vámmentesen viheti be készülékeit az Egyesült Államokba, ezáltal hatalmas ár- és versenyelőnyhöz jutva.
Donald Trump viszont most megígérte: elgondolkodik a helyzeten, de természetesen az Apple-t támogatja a kereskedelmi háborúban, miután tanácsadói képbe hozták a fenti tényekről. Érdemes emlékezni arra is, hogy Amerika és Dél-Korea 2018 szeptemberében kereskedelmi megállapodást kötött, miközben a Kínából érkező termékekre december közepétől 10 százalékos vámot készül kivetni a Trump-adminisztráció. Ez utóbbi vámteher hozzávetőleg 300 milliárd dollárnyi terméket érint, főként fogyasztói elektronikai cikkeket. De például az Apple Watch órákra és Airpod kábel nélküli headsetekre már szeptembertől vámot kell fizetni.
NEM LESZNEK SOROK
Ilyen helyzetben érkezhetnek szeptember 10-én az új iPhone modellek. Sokan emlékszünk még arra, hogy a 4-es, az 5-ös, de még a 2014-ben érkező 6-os széria esetén is éjszakás sátorozások, majd a reggeli nyitás idején tömegjelenetek voltak a boltok előtt világszerte. Mint minden sikerszéria, az iPhone-oké is lassan a végéhez közeledik.
Ma azonban nemcsak azért nincsenek tömegjelenetek, mert mindenki online rendel, hanem azért sem, mert a Samsung vagy a Huawei (és almárkája, a Honor) csúcsmodelljei hardveresen kenterbe verik az iPhone-okat. Ez utóbbiak pedig csak a prémium, trendi márkájukkal, valamint különleges, zárt – és persze zseniális – iOS rendszereikkel tudnak válaszolni az egyre jobb és jobb konkurenciára. No meg Amerikában, azaz a hazai piacon a Huawei–Honor páros kitiltása is segíti az cupertinói vállalatot.
Ám amennyiben a fenti két konkurens nem lenne elég, ott vannak a további kihívók: az újjáéledő finn–kínai Nokia, a másik koreai, az LG, a tajvani HTC, az amerikai–kínai Google Pixel és Motorola, valamint az igen erős, feltörekvő kínai márkák, például az OnePlus, a Lenovo, a Xiaomi és hasonlók, méghozzá tucatszám.
És akkor még egyszer a Samsungokról: a márciusban érkezett S10-es modellek és az augusztus 23-án piacra került Note 10-es szériák nagyon jól sikerültek, s bár ezek az iPhone csillagászati áraihoz igazodnak (főként az új Note 10+), szinte mindenben jobbak. Kivéve talán a márkaelismertséget és az iOS operációs rendszert, valamint annak hihetetlen applikációs ökoszisztémáját.
CERUZAMÓKA
Talán ez a koreai „felsőbbrendűség” annyiban enyhül, hogy az Apple legnagyobb telefonja is feltehetően digitális ceruzát kap majd. Az Apple Pencil pedig nem rossz móka, bár az új Samsung S-Pen most már giroszkópot is kapott. Ez utóbbi lényegében varázspálcaként funkcionál, így az ámuló barátokat azzal kápráztathatjuk el, hogy telefonunk kamerájának a zoomját a ceruzánk körkörös mozdulataival működtethetjük.
Más kérdés, hogy az egyre több mókusvakító funkcióra semmi szüksége sincs az átlagfelhasználóknak, és láthatóan a gyártók is egyre jobban izzadnak azon, hogy mit találjanak ki az újabb és újabb modelleken.
Ebben az Apple hosszú évekig nagyon jó volt. Lassan adagolta ugyan a fejlesztéseket, de az új és újabb generációkon mindig tudott egy jó nagyot csavarni. Ez azonban Steve Jobs 2011-es halálát követő években egyre kevéssé sikerült. Mára pedig szinte eljutottunk oda, hogy az Apple új telefonjainak bejelentése sem kap sokkal több nemzetközi figyelmet a hírekben, mint egy cuki elefántbébi születése valamelyik ázsiai állatkertben.
MIT TUD MAJD?
Ez önmagában nem is lenne akkora baj, ha nem az történne, hogy az egykor követendő példából az Apple lassan a technológiai értelemben lemaradó gyártók közé kerül. Csak egy példa: a friss iPhone feltehetően most jön ki először három hátoldali kamerával, miközben a döbbenetes fotósképességeket nyújtó, rengeteg iparági elismerést besöprő Huawei P20 Pro már tavaly áprilisban megjelent. Az idén tavasz óta pedig annak még eszméletlenebb képminőséget hozó utódja is kapható. (Három kamera azért jó, mert így nagy látószög, normál lencse és optikai zoom is helyet kaphat, lényegében teljesen kiváltva, az átlagfelhasználók számára feleslegessé téve ezzel a különálló zsebfényképezőket.) Egy olyan villámgyorsan változó piacon pedig, mint a mobiltelefónia, másfél év késés felér egy örökkévalósággal.
Az Apple-nél szinte csak egyetlen jó szokást őriztek meg: a nagy titkolózást. Így legalább a kütyübarát közönség és a szaksajtó, de a fősodorbeli lapok technológiai újságírói, bloggerei, youtuberei hetekig, sőt hónapokig találgatják azt, mit is tud majd a legújabb iPhone 11-es. Pontosat tehát még nem lehet tudni, de technológiai értelemben aligha várható nagy áttörés. Holott már az extragyors netre képes, 5G-s telefonok is érkeznek a riválisoktól, miközben az amerikai vállalattól feltehetően csak jövőre várhatunk ilyen modellt. (Igaz, 5G-s hálózat is kevés van még.)
Nagy kérdés, hogy a megszürkült almás imázs mikor ér el a tőkepiacokra. Mivel a nyereséggel (egyelőre) nincs nagy baj, így a papírok stabilan tartják magukat a 200 dollár körüli áron. Nagyobb árfolyamesésre csak nyár elején és augusztus elején került sor. Szeptember közepére viszont kiderül az is, hogy a befektetők mit szólnak az új termékekhez és szolgáltatásokhoz. Bár az iPhone eladási adatait (lásd külön) – azok csökkenésbe fordulása óta – az Apple nem közli, erről csak becslések vannak.
Borítófotó: Fotózás egy exkluzív washingtoni Apple-üzlet megnyitóján, idén májusban. Egyre ködösebbek a telefongyártó távolabbi kilátásai