Az ember csak kapkodja a fejét a nagy mondások és ígéretek láttán, s mintha a nagyvállalatok is a „szép jövőben” élnének, vagy legalábbis ezzel csábítanák nap mint nap a „hűhafaktorra” éhes közönséget. A legújabb ilyen „okosság” az, hogy az önvezető autók képesek kiváltani a pizzafutárok munkáját. Nem, nem a távoli jövőben, valamikor, hanem most. Legalábbis a kísérlet, a tesztidőszak most kezdődik a Ford önvezető autóival a talán a filmekből is ismert amerikai Domino pizzahálózattal. Sőt, ha holnapra nem is, de 2021-re ígérik az éles működést. Már persze ha az emberek elfogadják és megszokják azt, hogy egy vezető nélküli jármű hátsó üléséhez kell sétálni, ott bepötyögni a telefonon kapott azonosító kódot, majd kivenni a meleg pizzát.
Nagy kérdés viszont, miképpen tud hibamentesen működni egy ilyen rendszer, és valóban van-e mindebben üzleti ráció. Egy önvezető struktúra ugyanis 20 ezer dollár körül van-lesz (az új autó árán felül), miközben egy pizzafutár fizetése óránként 10 dollár környékén jár.
Egy ilyen robotgépkocsi marketingértéke persze eléggé nagy, és talán az igazi érték abban van, hogy más futárfeladatokat is könnyen teljesíthet később egy ilyen jármű. Gondoljuk el: ha a manapság már nálunk is egyre ismertebb csomagautomaták (Foxpost, Postapont, Webox) házhoz jönnének, mennyivel egyszerűbb lenne az életünk. No és a logisztikai cégeknek sem kellene tartaniuk a sztrájktól (legfeljebb a robotlefagyásoktól).
Túl szép, hogy igaz legyen? Valószínűleg az is, mert pár államot leszámítva azért a jogalkotók csak sokkal hosszabb távon engedélyezik majd azt, hogy az önvezető autók ezrei, tízezrei guruljanak a városok útjain.
Nem is elsősorban a hibák és a pontatlanságok azok, amelyek veszélyesek, hanem az információbiztonsági jellegű kockázatok. Nemrég írtunk mi is arról, hogy kivédhetetlen biztonsági hibát találtak a járművek elektronikai rendszerében. Egy „meghekkelt” önvezető gépkocsinál jobb fegyvert pedig nem is adhatnánk a véreskezű, tömegbe gázolni „szerető” terroristák kezébe. És akkor már mellékes, hogy pizza, taxiutas vagy épp egy webáruház terméke utazik a hátsó ülésen. Márpedig teljes biztonság nem létezik, és ha nekünk eszünkbe jutott, hogy a robotautók fegyverekké válhatnak, akkor sajnos a „sötét oldalnak” sem kell ezen túl sokat gondolkoznia. Sőt, még arra sem kell rávennie embereket, hogy öngyilkos merénylők legyenek. Elég, ha a robotkarbantartók közé szivárognak be pár éven belül.