A világ legnagyobb online áruháza látszólag teljesen értelmetlen, ám a gyakorlatban talán mégis hasznos ketyerét alkotott, melynek neve Amazon Dash Wand. Ez a „varázspálca” – angolul a vonalkódolvasó neve is wand, a varázspálca pedig magic wand – a jövőben kellően nagy profitot teremthet az Amazonnak a techbolondok jóvoltából. Hogy miképpen? Az amerikai óriás június közepén jelentette be, hogy nagyszabású, 13,7 milliárd dolláros (3600 milliárd forint feletti) ügylet keretében megvesz egy vegyszer- és adalékmentes bioélelmi-sze-re-ket forgalmazó láncot. A Whole Foods Market Inc. négyszáznál több üzletével évente hasonló nagyságrendű forgalmat bonyolít, mint amennyiért felvásárolja Jeff Bezos vállalata. Nagyon jól jön tehát, hogy az élelmiszerek és a vegyi áruk területén erősítő Amazonnak lesz egy bevásárlásösztönző kütyüje. A lényege ugyanis, hogy automata módon készít listát, sőt online leadja a rendelést.
PÉNZTÁROS OTTHON
De hogyan is működik? Ez a kis rudacska, a Dash Wand egy okos szerkezet, amely a lusta ember bevásárlását teszi könnyebbé. Mert mire is jó? Ha elfogy a sör, a mosópor vagy más termék, vagy akár csak fogytán van, elég kimondani (angolul egyelőre, mert a szerkezet csak Amerikában működik) az áru nevét, és a szerkentyű wifin hozzáadja az online bevásárlólistánkhoz! Mi több, ha úgy állítjuk be, akár egyetlen okostelefonos jóváhagyás után a megrendelést el is küldi az Amazon áruházába.
De ennél is egyszerűbb a vonalkód leolvasása. Akár a nagyáruházak nálunk is ismert, eladótéri oszlopokra helyezett árellenőrző készülékeinél, megmutathatjuk a pálcánknak, hogy a termékünk pontosan micsoda. Csakhogy itt az otthonunkban kifogyott mosópor dobozáról vagy a fogkrém tubusáról kell „lepittyentenünk” a vonalkódot. A bevásárlólista írogatásának és a „te úristen, elfelejtettem sajtot és tejet hozni” típusú mondatoknak ezzel vége. A szétszórt, még egy bevásárlást menedzselni is képtelen amerikaiak kezében ez a digitális botocska tehát igazi varázspálcává válhat…
NEM TÖKÉLETES
Az első tesztek szerint azonban a kényelemnek ára van, méghozzá nem is túl alacsony. Nem csak, sőt, nem is elsősorban arról van szó, hogy a szerkezetért ki kell fizetni a mindössze 6000 forint körüli akciós árat. Ez a klasszikus kereskedői fogás, a „beetetés” része. Milyen jó is, hogy pár fillérért cserébe eldicsekedhetek az ismerősöknek, hogy nekem már ilyenem is van, nem kell fejben tartanom a kifogyott árukat, nem kell listákat vezetnem róluk! Azt ugyan nem, de a minap az egyik webes kütyümagazin, a TechHive tesztelőjét azért bevitte az erdőbe a szerkezet. Elsőre nehezen kezdődött a kódolvasás, de a problémák inkább akkor jelentkeztek, amikor az elfogyott babkonzerv vonalkódja került a rendszerbe. A legtöbb boltban egy dollárért megtalálható babkonzerv nem volt kapható az Amazonnál, ám a háttérben (a cég szerverein) működő mesterséges intelligencia nagyon okos, megkeresi a hasonló, a helyettesítő termékeket. Ezzel sem volt különösebb gond, csakhogy egy konzerv helyett nyolcdarabos csomagot ajánlott, ami a szokásos 8 helyett kis híján 20 dollárba került! No, így bizony már megéri önköltségi áron adni a kütyüt és hatalmasat kaszálni a gyanútlan, bár extrakényelmes vásárlón…
Nagy szerencsénk, hogy a Dash Wand (vagy a hasonló koncepciójú Hiku) még nem érhető el nemhogy nálunk vagy Európában, de az Egyesült Államokban sem mindenütt. A csak angolul beszélő (értő) szerkezet ott működik, ahol az e-kereskedő óriás „közértszolgáltása”, az AmazonFresh. Ez pedig Kalifornia állam, valamint New York és Philadelphia városa. Ám a bevezetőben említett Whole Foods Market megvásárlásával az Amazon egy ilyen szolgáltatást nagyon hamar kiterjeszthet egész Észak-Amerikára. És akkor bizony több millió embernek adhat majd el túlárazott termékeket…
AZ AMAZON DASH MŰKÖDÉSE
Egy vastagabb szövegkiemelő filctoll méretű szerkentyű végén egy lézeres vonalkódolvasó működik. Ezzel otthon szinte minden áru felismerhető, amelyet a boltban szoktunk vásárolni.
A kis eszköz wifire kapcsolódva a saját amazonos fiókunkkal kommunikál, és a beolvasott vonalkódok alapján bevásárlási listát készít, vagy közvetlenül a digitális kosarunkba helyezi a termékeket.
Az Amazon Alexa mesterséges intelligen-ciája is működik, így a cég szervere képes helyettesítő árut ajánlani – igaz, néha indokolatlanul túlárazott ajánlatokat kapunk.
Akár az Amazon Alexa vagy a Google Home okoshangszórók esetén, e kütyü is érti a hangutasításokat, s azt is megérti, ha elmondjuk neki (angolul), hogy kifogyott a kedvenc fogkrémünk, vagy fogytán van a hűtött sörünk.
Mindennek nyomán akár az is beállítható, hogy az okostelefonos applikáción egy listát egy gombnyomással jóváhagyjunk, majd pár órán belül csönget is a futár a megrendelt élelmiszerekkel.
Borítófotó: Kép a Surfrider Alap környezetvédelmi kampányából. Eljárt az idő a régi vonalkódolvasók felett?