EGY EZRESÉRT HÁROM PERCIG MÉLTATNAK IDEGENEK
Ázsiában az ember mindig elámul: „Mit ki nem találnak?!” Koreában és Japánban persze már jó ideje tobzódik az európai ésszel felfoghatatlan játék-, illetve kütyü-mütyür őrület. Ugyanakkor a webes függőségeknek, a virtuális térbe oltott kicsavarodott értékrendeknek egészen új formája is terjed mostanában.
HÁROM PERC TÖMÉNY ÖMLENGÉS
Egy friss hír szerint Kínában egészen fura dolog vette kezdetét a közösségi oldalakon: emberek azért fizetnek ismeretleneknek, hogy csetben a legkülönfélébb dicséretekkel halmozzák el őket! Már ötszáz forintnak megfelelő jüanért kaphatunk hárompercnyi tömény, részletes online méltatást egy vadidegentől – kapta fel a világsajtó is ezt a különös hóbortot, amely számos fórumon terjed. Az egyik legfontosabb forrás Kína vezető csevegőalkalmazása, a telefonos pénzfizetésre is rendszeresen használt, a Tencenthez tartozó WeChat, valamint a QQ (szintén a gigacég része). Ezeken azért is népszerűbb az új őrület, mert egy gombnyomással ki lehet fizetni a díjat a dicsérő személyek csoportjait szervezőknek.
E teameket mandarin nyelven kuakuacsünnek (kuakuaqun) nevezik, amit körülbelül dicsérőcsoportoknak lehetne fordítani. Nagy valószínűség szerint e fura szolgáltatás annak is köszönheti népszerűségét, hogy nemcsak a webes híreket, de az online közösségi médiát is elárasztották a trollok, azaz azok a felhasználók, akik mindenbe és mindenkibe előszeretettel kötnek bele, sokszor a nevüket is vállalva. Nem csoda, ha a fiatalok szeretnék az ellenkezőjét tapasztalni önmagukkal szemben.
De nem is kell vaktában keresgélni: az Alibaba Group tulajdonában lévő, Taopao (Taobao) nevű, megaméretű webes áruházban, az amerikai Amazon kínai megfelelőjében jó néhány ilyen csoportot találni. Igaz, a spontán módon szerveződő méltatókhoz képest az itteni kínálat drágább: náluk 1500 forinttól indulnak a hasonló szolgáltatások.
TÖBB MODELL VAN
Hogyan is működik mindez? Ha valaki vesz egy „kör” dicséretet a Taopaón, akkor az eladó egy csoportba hívja be a WeChat alkalmazásban. Ebben azután vadidegenek kezdik el tömjénezni az új tagot, a legkülönfélébb módokon.
De persze több „üzleti modell” létezik: lehet a dolgot ajándékozni is, amikor nem magának vásárol az ember három-öt-tíz percnyi dicséretáradatot, hanem a párjának, a barátjának. És bármennyire megdöbbentő is ez egy X vagy akár egy Y generációsnak, a Z nemzedékhez tartozók és a még fiatalabbak egy része oda meg vissza van ettől a remek lehetőségtől. A CNBC riporterének például így nyilatkozott egy fiatal, aki kipróbálta: „Ez óriási! Sokkal több szabad időd marad. Érdemes megragadni ezt a lehetőséget, és kiélvezni az így kapott énidőt…”
A KÍNAI NYELV MESTERE
Ugyanakkor bőven akadnak ingyenes lehetőségek is, és egy-egy ilyen csoportban 250–500 ember is benne lehet. Efféle csapatból rengeteg található például a Toupan (Douban) nevű kínai közösségi oldalon. A CNBC helyi tudósítója csatlakozott is egy ilyen csoporthoz, majd bemutatkozott, hogy nemrég érkezett az országba, és most tanulja a nyelvet. Az első dicsérő válasz pár percen belül meg is érkezett: „Nincsen határ a tanulásban, hiszen te egy nagyon szorgalmas, igyekvő ember vagy. Szentül hiszem, hogy rövidesen a kínai nyelv mestere leszel!”
Innen már csak egy lépés, egy csavar van hátra: valószínűleg csupán idő kérdése, s megjelennek az erre programozott mesterséges intelligenciák, az úgynevezett chatbotok. Ha már személytelen valami, akkor legyen egészen az – nemde? Azt gondolom, hogy kellő információk birtokában a gépi intelligenciák még sokkal ügyesebbek is lehetnek a dicséretek osztogatásában. És az is valószínű, hogy az újabb generációkat ez nem döbbenti majd meg annyira, mint a mai harmincasokat vagy negyveneseket.
MIÉRT VAN ERRE EKKORA IGÉNY?
Bár egy az online világban csak átlagosan tájékozott ember számára úgy tűnik, hogy a történet előzmények nélküli, azért ez koránt sincs így. A WeChat alkalmazásban (ez a nyugati világban gyakorlatilag a Facebook Messengernek felel meg) tavaly kezdtek elterjedni a „gyűlölködőcsoportok”. Ezekben olyanok jöttek össze, akik válogatott szidalmakat vágtak egymás fejéhez, persze csak begépelt szövegben, virtuálisan. Erre a trendre tekinthető egyfajta válasznak az új őrület megjelenése, hiszen a mai, extrém módon felpörgött digitális világban nemcsak magunknak nem adunk elegendő időt az önbecsülésre, hanem kifejezetten fukarkodunk a másoknak szóló, akár virtuális dicséretek osztogatásával is. De tegyük azért hozzá, hogy az internetre amúgy is nagyon jellemző személytelenségen csak még egy újabbat csavar ez a friss hóbort. Ez talán rövid távon csillapíthatja az ember társaság iránti vágyát, vagy akár jó érzéssel is eltöltheti ideig-óráig, mégis, az ilyen pótlékok megjelenése valójában intő jel arra nézve, hogy merre is halad vajon a modern társadalom. Hogy nem jó irányba, az – ez alapján – több mint valószínű.
Digitálisan is elérkezett a rózsaszín unikornisok kora Kínában. A webes dicséret olyan, mint a plüssállat: igazi modern pótlék