GONDOLJUK MEG, MIT VEGYÜNK!
A Fekete Péntek-akciók ma már nem is egy napig, sőt nem is egy hétig, van, ahol másfél-két hétig is eltartanak. Nap mint nap egyre több vágyott darabot dob elénk a gép. A „gép” pedig egyre jobban tudja rólunk azt, hogy mit is szeretnénk, hiszen pontosan ismeri a böngészési, keresési előzményeinket, személyre szabottan, napra-, sőt percrekészen. Magyarán a terveinket és a vágyainkat is tudják az online eladók.
Így hát, különösen az utóbbi évek gazdasági növekedése és emelkedő bérei következtében, mi be is adjuk a derekunkat. Évről évre egyre több és több, ám sokszor meglehetősen felesleges ketyerét, mütyürt és szerkentyűt vásárolunk mi, férfiak. A hölgyek meg persze szépítőszert, divatcikket, kiegészítőt, ékszereket halmoznak fel. A játékok és lakberendezési tárgyak sokszor hasznavehetetlen, de a szükségesnél mindenképp nagyobb mennyiségű felhalmozásáról nem is beszélve. No meg ott vannak a különféle sportok és más hobbik megszámlálhatatlan kiegészítői, illetve a diszkontboltokban jellemző szezonális ökörségek.
AMI TÉNYLEG FELESLEGES
Nem, nem elsősorban a mézeskalács-kinyomó formákra vagy a télapós mamuszokra gondolok. És nem is az ünnepi lakáskiegészítők végeérhetetlen sorára, hanem az olyan őrültségekre, mint a kesztyűmelegítő (mert e szerint nincs a lakásban kályha vagy radiátor), az elektromos borsdaráló (mert tekerni már sikk) vagy épp az elektromos palacsintasütő lap (mert a tűzhely a gyártó szerint nem alkalmas palacsinta sütésére).
Sajnos ugyanakkor az efféle értelmetlenségekre komplett iparág épült fel, főleg a Távol-Keleten. A neten a legfeleslegesebb tárgy címét a banánszeletelő műanyag forma nyerte, amellyel persze csak bizonyos ívben hajló banánokat lehet szépen szeletelni. Az olyan őrültségeket most nem is emelnénk ki, mint az online ürülékküldő szolgáltatás, amellyel potom 5-6 ezer forintnyi dollárért „kedves barátaink” címére juttathatunk bűzlő organikus csomagot, méghozzá anonim módon!
MITŐL ÓVAKODJUNK?
Nincs rosszabb ajándék, mint a felesleges bolondság. Vagy akár a még jól működő, jó állapotú dolgaink lecserélése csak az újdonság kedvéért, sokszor úgy, hogy a régit tovább sem ajándékozzuk, csak évekig a szoba sarkában porosodik. Pedig a magyar vevő legendásan okos: árérzékeny, sokszor a minőség rovására is keresi a nagy lehetőséget. Ma viszont erősen húz a gazdaság, ismét nő a jólét, így a boltokban tényleg soha nem látott dömping van. Könnyedén belefutunk tehát a mókusvakításokba, a kereskedői trükkökbe, illetve abba, hogy csak otthon, vagy pár nap, pár hét után ébredünk rá, mennyi felesleges dolgot vásároltunk össze magunknak vagy épp szeretteinknek. Ki ne látszódjon már a karácsonyfa a sok ajándék mögül – ahogy egy bevásárlóközpont óriásplakátja hirdeti.
Mi azonban most úgy határoztunk, hogy szembeúszunk az árral, és csokorba szedtünk pár termékcsoportot, olyan darabokat, kategóriákat keresve, amelyeket vagy totálisan felesleges megvásárolni, vagy korai egy-egy újdonságra rácsapni, mert akkora felárral kínálják, hogy az már arcpirító.
TÉVÉSLÁGEREK
A kedvenc mókusvakításom a nagy felbontású tévé, különösen, ha még okos is. Nagy (4K- vagy UHD-) felbontásra 127–139 centiméteres (50–55 colos) képátmérő alatt csak a sasszeműeknek van szüksége, esetleg azoknak, akik fél méterről, nagyítóval nézik az óriás képernyőt. E felbontás előnyét csak és kizárólag a 4K-s adásokon, esetleg Blu-ray-filmeken élvezhetjük, de nálunk mindkettő ritka, és a fenti képátló alatt nincsen jelentősége. Az okostévé pedig csak azoknak való, akik lusták a laptopot egy egyszerű kábellel összekötni a képernyővel. De tovább ragozható a dolog az ívelt vagy az OLED-változatokkal, amelyek két-háromszor annyiba kerülnek, mint a normál, a filmnézésre lényegében ugyanolyan jó képű társaik. De ugyanígy ide lehetne sorolni a fényképezőket vagy a szuperintelligens mosógépeket, mikrókat és az ezer és egy műszaki cikket, jó részben felesleges funkciókkal.
TELEFONOK
A tévéknél is jelentősebb, mindent felfaló őrület manapság a telefonmánia. Főként persze az „ájfón” bármilyen verziója. Aki nem az iPhone-ra pörög rá, annak is általában a jól megkülönböztethető, státusszimbólum-csúcsmodell kell, vagy kellene akkor is, ha nem engedheti meg magának. Ezek persze – az új iPhone-ok esetében – könnyen 400 ezer forintnál is drágábbak lehetnek, de mondjuk a Samsung vagy a Huawei új készülékei sem olcsók. A legdrágábban persze mindig az vásárol, aki a legeslegújabbat szeretné.
Mi, ha tehetjük, álljuk meg legalább 3-6 vagy 9 hónapig a vásárlást, a telefoncserét, hiszen ez esetben olcsóbban juthatunk a vágyott készülékünkhöz. Ha szolgáltatónál vesszük, azt se feledjük, hogy újabb két évre el kell köteleződnünk a kedvező árért, illetve a részletfizetésért.
A DIVAT TÁRGYAI
Sem a női, sem a férfi divatdiktátoroknak nem lehet és nem is érdemes tanácsot adni, jellemzően olyan elvakultan vásárolnak, mennek a kedvenc márkáik után, lelkesedéssel bővítik amúgy is hatalmas ruhatárukat. Tény, hogy a legtöbben egy egyszerű kis vagy épp látványosabb márkajelzésért fizetünk extra összegeket. Itt a turkálók, a nagy karácsonyi akciók, illetve a dömpingárakon értékesítő külföldi oldalak, szegényebbeknek a használt cikkek enyhíthetnek a fájdalmain. Persze a hamisítványoknak, szebb szóval a replikáknak se szeri, se száma – hiába a harc ellenük. Ám egy valódi luxustáska, mondjuk egy igazi Louis Vuitton női táska 400-800 ezres árához a megfelelő kiegészítők, ruha, cipő, ékszerek vagy akár egy jobb autó is szükségesek. És nagyon kilóg a lóláb, ha ezek közül bármi hiányzik. Ekkor inkább hordjon valaki egy „megfizethető”, már 200 ezer forint körül elérhető Michael Kors-darabot, mint egy rossz LV-hamisítványt!
HOBBIKIEGÉSZÍTŐK
A legvadabb áraknak, a túlárazásoknak a hobbisták vannak kitéve. Legyen az horgászat, fényképezés, valamilyen gyűjtőszenvedély, a hölgyeknél sokszor a divat, a szépítkezés, a lakberendezés vagy épp az egészségmegőrzés, az egészséges életmód, a sportok. Ezen a téren elképesztő számlákat lehet összehozni, főképp karácsony előtt. Itt azután, igen résen kell lenni, mert az azonnali ajánlatoknak, soha vissza nem térő akcióknak a neten könnyebb elcsábulni, mert a vágy tárgyai csak pár kattintásra vannak. Egy friss felmérés szerint a magyarok a Fekete Péntek-akciókon akár 110 milliárd forintot is elköltenének!
Ám nem csak magunkat kényeztetjük, így mielőtt ajándékozunk, mindig igyekezzünk értelmes, hasznos ajándékot választani. Inkább gondolkodjunk el alaposan, tudakoljuk ki, minek örülne a megajándékozott. Lehetőleg ne a fogyasztói társadalom szeméthegyeit növeljük a felesleges ajándékokkal, a túlzó árú, sokszor semmire sem jó darabokkal.
Borítófotó: Nagymacska ajándékokkal. Vigyázzon, a következő hetekben nehogy elragadják a szenvedélyek