„Ezt nem hiszem el, biztos valami kamuˮ – kommentelt több ember is hasonlót egy a technológiarajongók körében nagy port felvert videóbemutatóhoz. Ebben a Google vezére, Sundar Pichai demonstrálta a keresőóriás legújabb csodarobotját. Nem, szó sem volt fém-bádog emberről, de még terminátorforma, félelmetes harci kutyáról sem. Ez egy mesterséges intelligenciával felvértezett virtuális „lény” ugyan, de csak szoftver, amely (aki?) beszélni, sőt elképesztően élethűen beszélgetni is képes.
A netet május közepén keresztül-kasul bejárt felvétel tanúsága szerint a Google szoftverfejlesztőknek szóló éves konferenciáján „nagyot szólt” a bemutató. A Google Assistant nevű program (hasonló az Apple Siri vagy az Amazon Echo megoldásához) gyönyörű emberi hangon, sőt igen hasznosan csevegett. Gazdái, azaz a felhasználók kérésére ugyanis képes volt a fodrásznál és az étteremben telefonon időpontot foglalni.
LAZÁN, ILLEDELMESEN
A gépi intelligenciának ez azért nagy kihívás, mert nem arról van szó, hogy mechanikusan megnézi a program, van-e üres rubrika egy online rendszerben, s ha igen, akkor beírja, amit a gazda kért. Nem. Kifejezetten emberi, laza, vicces, számos telefonos kérdés-válaszból álló, igen összetett, váratlan helyzeteket is kezelni képes szoftverrobotot ismerhettünk meg a demóban. A hang még a GPS-eknél megismerteknél is jobb volt; a felhívott fodrásznak és pincérnőnek halvány fogalma sem volt arról, hogy nem hús-vér emberrel beszél!
A kedélyes csevegés pedig nem is úgy alakult, ahogy tervezték: az étteremben kiderült, hogy nem lehet csak öt embernek foglalni, holott a gép négyfős társaságra kapott megbízást. Ami döbbenetes, hogy a rendelést felvevő, félig-meddig szlenget használó, furcsán beszélő pincérnő nem könnyen követhető gondolatmenetét a robot minden további nélkül megértette. És most kapaszkodjanak meg: gyorsabban, mint ahogyan ezt egy átlagember kibogozza! Mi több, teljesen átlátta a vadonatúj helyzetet. Hamar kapcsolt, hogy nem tud foglalni, egy kedélyes kis poénnal elütötte a dolgot, majd illedelmesen elbúcsúzott…
A még csak fejlesztés alatt lévő, de már majdnem tökéletes technológia érkezésével vége van tehát annak az időnek, amikor politikusok vagy cégek egy előre rögzített szöveggel hívnak fel minket. A gépekkel úgy beszélgethetünk telefonon, hogy nem is sejtjük (legalábbis jó sokáig nem), hogy a vonal másik végén robot van. A jogszabályok szerint persze ezt közölni kell, de aligha van ma arra jogszabály, hogy egy mesterséges intelligencia nem szólalhat meg egy ismert sztár vagy politikus hangján, ha ő arra engedélyt ad.
EMBERI VAGY EMBERTELEN?
Kiakasztó, rémisztő a dolog nekem, aki elmúltam negyven, és hús-vér emberekkel folyó (e szerint ódivatú) telefonos csevegéshez szoktam… Elképesztő. De fordítsuk most meg egy kicsit, nézzük először a jó oldalát. Gondoljunk csak bele, milyen lehetőségeket tartogat egy ilyen program. Például kiváló telefonos segítő lehet a krízisvonalaknál, a magányosaknál, az időseknél! Jó, jó, az is igaz, hogy már beszélgetnünk sem kell a depressziós, esetleg demens szüleinkkel-nagyszüleinkkel, megteszi helyettünk a Google-robotunk. Elég, ha egy „beszélj anyával, vigasztald meg helyettem” típusú üzenetet küldünk a gépnek, vagy akár ugyanezt egyszerűen bemondjuk telefonunk hangfelismerő szoftverének.
Remek, már törődni sem kell az idősekkel, csak rohanni a pénz után, hogy az újabb ilyen ketyerét megvehessük, amely majd helyettünk éli az életünket… Brrr. Bár, ha a jót nézzünk megint, akkor az is tény, hogy az átlagember is vágyik titkárnőre, aki (ez esetben ami) leveszi a válláról a sok ismétlődő, unalmas intézkedés nyűgét. A lényeg tehát az, hogy mire használjuk, pontosabban mire használjuk majd ezeket a megoldásokat.
Lehet, hogy ha a lelki segélyvonalakra beállítanak több ezer, sőt több millió ilyen robotot, akkor csökken a depressziósok, az öngyilkosok száma? Nem tudom; ha egy problémás beteg embernek elmondják, hogy egy robot vigasztalta hónapokon át, lehet, hogy attól kattan majd be… Vagy mi lesz, ha a „legősibb mesterség”, az amúgy is villámgyorsan digitalizálódó és VR-osodó szexipar szintén felfedezi ezt a lehetőséget? Az emelt díjas szextelefon túlsó végén ezután gépi kéjnők teljesítenek szolgálatot?
TÚLONTÚL NAGY KÉNYELEM
A sort még hosszan lehetne folytatni, és sajnos rosszabbnál rosszabb forgatókönyveket tudok elképzelni. S az elembertelenedés még magasabb foka csak az egyik dolog. A másik, hogy telefonos ügyfélszolgálatosok milliói, ha nem tízmilliói kerülhetnek az utcára pár éven belül. A pénzügyi vállalatok, a telekommunikációs cégek, a közműszolgáltatók, de még az államok is nemsokára jóval kevesebb ügyintézővel beérik.
Igen, mondhatjuk, hogy munkaerőhiány van, mondhatjuk, hogy ezek az emberek majd nagyobb hozzáadott értékű, tartalmasabb munkát végezhetnek. Sőt kiderülhet, hogy világszerte be kell majd vezetni a három-négy napos munkaheteket. Csak azt nem tudjuk, mi lesz ennek a hatalmas kényelemnek a vége. Számomra a legtanulságosabb – furcsa módon – egy jobb rajzfilm mondandója volt. A Wall-e című eposzban a föld lakói a teleszemetelt szülőbolygójuk helyett egy hatalmas űrállomáson élnek, a kelleténél sokkal nagyobb kényelemben. Kétszáz kilós testek lebegnek az antigravitációs fotelekben, meg sem kell mozdulniuk egész nap. Remélem, ennél azért sokkal szebb jövő vár ránk. Ehhez már csak az kellene, hogy a gyorsvonat sebességével érkező új technológiákat, ezeket a csodarobotokat nemkülönben úgy használjuk majd, hogy építsék a közösségeinket, a társadalmunkat, ne pedig rombolják. A dolog rajtunk is múlik. Mégiscsak biztató, hogy a minap Brüsszelben Mark Zuckerberg az egész világ szeme láttára kért bocsánatot adataink gátlástalan lenyúlásáért. Reméljük, ez az adatrablási trend is mederbe kerül, nem pedig erősödik a mesterséges intelligencia ilyen látványos előretörésével. Remélem erősen, hogy a gonosz Skynet, valamint a terminátorok uralma helyett egy szebb, jobb jövő vár ránk. Mert jelentem, a gépeink megszólaltak. És első ránézésre egészen jó fejek. Csak maradjon is így.