Disney versus Netflix

Skynet
A Disney jövőre létre szeretné hozni a világ első számú online videotékáját, amely a mai piacvezető, a Netflix konkurense lenne. A sikerük – első körben – egy Csillagok háborúja-sorozaton fog múlni. A hagyományos televíziók mellé felzárkózik a net: az amerikaiak harmada valamely online téka ügyfele lesz 2020-ra.

MÉDIATITÁNOK HARCA

Amikor a Disney-vezér Bob Iger a napokban kiállt a sajtó elé, a friss negyedéves számokról szeretett volna beszélni, a „firkászokat” azonban csakis egy dolog érdekelte: mi lesz az egeres cég streaming-szolgáltatásával. Hogy miért olyan fontos ez? Mert a Los Angelesből irányított médiabirodalom a mozikban már kiütéssel győzött. Tavaly a 10 legsikeresebb filmből ötöt az egeres cég gyártott le. Ráadásul most, hogy egy 71,3 milliárdos ügylet keretében az egyik legnagyobb riválisukat, a Foxot is magukba olvasztják, a jegypénztáraknál senki nem tud az útjukba állni. Az óriásvállalat jövője kapcsán egyetlen nagy, fogós kérdés maradt: otthon ki fogja ellátni az embereket sorozatokkal és filmekkel?

 

MINDENT VISZ A WEB!

Egy biztos: a tengerentúlon a hagyományos tévécsatornák lassan kezdenek kivérezni. Amerikában az idén már a 33 milliót is eléri azoknak a kábel-előfizetőknek a száma, akik időközben lemondták az előfizetésüket. Közben az olyan online videotékák, mint a Netflix, a Hulu, az HBO GO vagy az Amazon Prime Video egyre nagyobbra duzzadnak. Az előrejelzések alapján 2020-ra a felsorolt streamingszolgáltatókra már az amerikai lakosság harmada fizet majd elő. A verseny azonban egyelőre elég egyoldalú, a Netflix ugyanis jóformán teljesen letarolta a piacot. Lassan sikeresen behálózzák az egész földgolyót: a világ 190 országában összesen 130 millió háztartásban vannak jelen. Csak egy tőkeerős ellenfél tudná felvenni velük a versenyt, és itt jön képbe a Disney stúdió. A médiabirodalom jövő ősszel ugyanis elindítja a saját szolgáltatását. A céljuk természetesen az, hogy két vállra fektessék a Netflixet. Hogy ezt pontosan hogyan képzelik? Nos, a részletek csak az utóbbi időben kezdtek el kikristályosodni.

Az látható, hogy el akarják kerülni azt a csapdát, amibe az utóbbi időben mászott bele a Netflix: a szolgáltató ugyanis mostanság a mennyiséget jóval többre tartja a minőségnél. Akár azokat a filmeket is hajlandók megvenni, amelyeket a nagy stúdiók szimplán érdektelennek tartanak: így került hozzájuk az idei Expedíció, Natalie Portman új sci-fije. Minden bizonnyal emiatt fordulhatott elő az is, hogy jövőre a Dzsungel könyve soron következő adaptációját, a Mowglit is náluk lehet majd megnézni. Ugyanis az eredeti forgalmazó, a Warner Bros. nem kért belőle…

A Netflix persze jóval több, mint a stúdiók szemeteskukája: nem véletlen, hogy a sorozatok Oscarján, az idei Emmyn ők szedték össze a legtöbb jelölést. Ha tévés szériákról van szó, igyekeznek magasra tenni a lécet, de a presztízsszériáik mellett olyan produkciók is szép számmal kapnak zöld utat, amelyek hamar érdektelenségbe fulladnak. Ami érthető is: most egyetlen év alatt 70-nél is több teljesen új, saját gyártású produkcióval állnak elő. Amikor a tartalomgyártás ekkora volumenben zajlik, elkerülhetetlen, hogy néhány rohadt alma is kerüljön az érettek közé. (Lásd minderről bővebben Hollywood babérjaira törnek című cikkünket – Figyelő 2018/18. szám.)

 

STAR WARS, MARVEL, PIXAR

A Disney viszont egészen más oldalról közelítené meg a témát. A tartalomgyártásra dollárszázmilliókat akarnak költeni, de ezt a jókora összeget viszonylag kevés produkció között osztanák szét. Első körben főleg a meglévő brandjeikre akarnak építeni, tehát az animációs részlegért felelős Pixarra, a szuperhősfilmeket gyártó Marvelre és a Star Wars-alkotások felett őrködő Lucasfilmre.

Az első igazán drága sorozatuk épp az utóbbihoz kötődik. A Vasembert is rendező Jon Favreau készít majd egy 10 részes sorozatot, amely néhány évvel a hatodik Csillagok háborúja-rész, A jedi visszatér után játszódik, és epizódonként 10 millió dollárt kóstál majd. Magyarán az egyik legköltségesebb sorozat lesz, ami valaha készült, illetve készülni fog. A büdzséje a legutóbbi Trónok harca-évadok költségvetésével vetekszik. Favreau ígérete szerint forradalmi technológiákat használnak majd a forgatáson. Ez így elsőre úgy hangzik, mint egy ügyes PR-duma, de az biztos, hogy a Disney nem fog filléreskedni.

Mivel a mozikban az animációs klasszikusok élő szereplős remake-jei óriási sikernek bizonyultak (a tavalyi A szépség és a szörnyeteg egymilliárd dollárnál is többet kaszált a mozikban), néhány ilyen újraforgatott ötletet egyenesen a streamingre küldenek: így a Susi és Tekergő és az Artúr király fiatal éveit elbeszélő Kőbe szúrt kard élő szereplős verziója is a 2019 őszén induló szolgáltatáson debütál. De terveznek egy új Muppet Show-sorozatot, illetve – és most tessék megkapaszkodni a karfában – a Mikulás lányáról is lesz egy külön művük. A Pixar egyik nagy sikerére, a Szörny Rt.-re pedig egy külön szériát akarnak alapozni. Mindemellett Don Quijotét is újra rátennék a tévéképernyőkre. Mint az látható, az eredeti gondolatoknak és ötleteknek nem igazán akarnak teret adni – a Disney inkább biztosra megy. Maguk az alkotók is befutott írók és rendezők lesznek. Amikor dollármilliárdos üzletről van szó, a kísérletezésnek nincs helye. Természetesen az újdonságok mellett rengeteg régi alkotást is felpakolnak a streamingre. Viszont pont az egyik legnagyobb aduászt, azaz a régi Star Wars-filmeket nem tudják betenni a kínálatba, mivel az online vetítési jogaikat még korábban eladták néhány külsős cégnek.

Ami a piszkos anyagiakat illeti: kezdetben jóval a Netflix havi 11 dolláros ára alá akarnak lőni. Épp a szűkebb felhozatal miatt. Mivel a netes tékájukban kifejezetten a családokat akarják megcélozni, nem lesznek felnőtteknek szóló véresebb produkciók. A brutálisabb anyagokat valószínűleg a Hulura fogják kitenni. Ez utóbbiban a Fox-felvásárlás okán szereztek többségi tulajdont.

 

ZÁSZLÓSHAJÓ SOROZATOK

Mindezek után adja magát a kérdés: a bejelentések alapján mekkora az esélyük a trónbitorlásra? Nos, ez első körben a pedzegetett Csillagok háborúja-sorozaton fog múlni. Ugyanis az utóbbi években az derült ki, hogy a streamingek népszerűsége főleg a zászlóshajónak kikiáltott szériák sikerességén múlik. A Netflix szekere például azután indult be, hogy a politikai drámájuk, a Kártyavár (House of Cards) dicsőítésével tele lettek az újságok.

Ebből a versenytársak csak most kezdtek el tanulni: az Amazon Prime Videónál például, miután hosszú évekig szépen lassan építgették a saját online videotékájukat, most elhatározták, hogy nagyot álmodnak: egy olyan Gyűrűk Ura-sorozatot kezdtek összekalapálni, amely a becslések szerint akár 500 millió dollárba is belekerülhet. A streamingszolgáltatók mostanság igyekeznek meggyőzni a nézőket, hogy ők nemcsak a tévéadóknak, hanem a moziknak is konkurenciát adnak. Ehhez viszont olyan produkciókra van szükség, amelyek nagy médiavisszhangot váltanak ki. A 2019-es start után a Disney streamingszolgáltatásánál erre pedig Jon Favreau Star Wars-sorozatának lesz a legtöbb esélye.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink