A XXI. század 20-as éveihez közeledve semmi meglepő nincs abban, hogy egy kézműves, egy kis étterem, fodrászat vagy akár építő-szerelő mesterember is jelen van az online világban. Az azonban nagyon érdekes, hogy milyen formát használnak a kisvállalatok. Mert vállalkozni mindenki tud, de eladni, megrendelést szerezni az évnek mind a 365 napján már közel sem olyan egyszerű. Szerencsére nem csupán globális adatok vannak a céges jelenlétről, hanem egy ideje hazaiak is. A Marketing Commando közel ezer fő online megkérdezésével most szeptemberben végzett hazai kutatása izgalmas adatokkal szolgál e téren.
A felmérésben a legnépszerűbb kkv-s marketingeszközökre kérdeztek rá. Az persze nem meglepő, hogy a tavalyi adathoz hasonlóan a top tízből kilenc online eladásösztönző eszköz. Az is sokatmondó, hogy az első négy helyen nem történt változás (lásd a táblázatot). Különös, hogy a „szájmarketing”, azaz a vevői, ismerősi ajánlás továbbra is csak a negyedik, ráadásul ez az egyetlen nem (vagy inkább: nem kizárólag) online módszer a leghatékonyabbak körében.
Egy helyet erősített 2016-hoz képest a Facebook-posztok fizetett kiemelése, amelyre azért van szükség, mert a követők (lájkolók) legfeljebb pár százaléka látja csak, ha egy cég, intézmény vagy szervezet kitesz valamit a hírfolyamba. Zuckerberg nem adja ingyen a láthatóságot. Pedig a kis- és középvállalkozások érthető módon leginkább a költségmentes vagy nagyon olcsó eszközöket kedvelik. Régebben például a szórólapok voltak ilyenek, melyeket nagyban kivált a Facebook. Hiszen a top 10 kkv-marketinges „csodafegyverből” immár öt a Zuckerberg-birodalomhoz köthető.
A legnagyobb meglepetés, hogy öt pozíciót előrelépve a kilencedik helyen végzett a Facebook-istállóhoz tartozó Instagram képmegosztó. Az év legnagyobb vesztese pedig a saját címlistára küldött e-mail (edm), amely egy hellyel csúszott le a listáról! „Nem véletlen ez az átrendeződés. Ahogyan Mark Zuckerberg áthelyezi a hangsúlyt az egyik eszközről a másikra, úgy követi a piac. Ahogy csökkenti a cég a természetes posztok elérését, úgy erősödnek a közösségi oldal fizetett hirdetései, ugyanakkor a saját, ingyenes platformok is, mint a blog vagy a Facebook-csoport. Ahogyan növeli a társaság az Instagram szerepét, úgy követik a vállalkozások s kezdik el használni. Lényegében úgy táncolnak a cégek, ahogy a Facebook fütyül” – állítja Wolf Gábor, a Marketing Commando vezető tanácsadója, kisvállalati marketingszakértő.
Ugyanakkor a kkv-k még mindig alig használnak offline eszközöket, valamint tévé- és rádióreklámokat: a leggyakoribb offline forma a hirdetés reklámújságban (30.), ezt a nyomtatott sajtóban megjelenő fizetett PR-cikk követi a 35. helyen. A rádióreklám a 43., a sajtóhirdetés a 47., a tévés reklám az 56. legnépszerűbb marketingeszköz.