Egy monopólium Vége

Való Világ
A Valve mintegy tizenöt éve telepedett rá az online videójáték-értékesítésre. Sokáig megkerülhetetlen egyeduralkodó volt a PC-piacon, ám a története során most először érdemi kihívót kapott.

ÁRUHÁZAK HARCA

Az első pénzbedobós játéktermi gép még 1971-ben, Computer Space néven látta meg a napvilágot. A fejlesztésért felelős két programozó végül csalódott lett a csekély érdeklődést látva: bíztak benne, hogy akár kétezer masinát is el tudnak adni, de az 1500-as darabszámot is alig érték el. A forgalmuk alig egymillió dollár volt. A videójátékok azóta elképesztő átalakuláson mentek keresztül, és nem csak a megjelenés terén. A bevételi fronton már a filmipart is lekörözik. Esztendők óta stabilan tíz százalékot nő az ágazat, tavaly 135 milliárd dollárt söpörtek be a piaci szereplők.

Ezen a tetemes összegen a konzolok, a mobil- és a PC-játékok osztoznak. Utóbbiak értékesítése az eladások nagyjából harmadát adja. Kevésbé közismert tény, hogy pont a számítógépes játékok szegmensében a digitális értékesítéseket mintegy tizenöt éve egyetlen szereplő uralja: az amerikai Valve. Miután az ezredforduló környékén játékfejlesztőként kasszát robbantottak, úgy döntöttek, hogy a felhalmozott pénzből egy netes platformot hoznak létre, Steam néven. Itt bárki kényelmesen el tudja érni az őt érdeklő címeket, ráadásul egy sor kapcsolódó szolgáltatást is lehet kapni. Például a játékok automatikusan frissülnek. Ez a húzás az évtized bizniszének bizonyult, pláne, hogy az eladott gémek után eltették az ár harminc százalékát. A pénz úgy halmozódott a cégnél, mintha csak nyomtatták volna. Mivel senkinek sem volt meg az anyagi háttere ahhoz, hogy létrehozzon egy konkurens platformot, lassan egy olyan megkerülhetetlen monopóliummá váltak, amely évi cirka négymilliárd dollárt termelt. Szó se róla, voltak próbálkozások az egyeduralmuk letörésére, de az olyan oldalak, mint az Itch.io
vagy a Humble Store, nem igazán tudtak labdába rúgni a Steam mellett. 

A status quo azonban az utóbbi pár hónapban megremegett. Most először a platform történetében feltűnt a horizonton egy érdemi kihívó. A cég, amely helyet követel magának a piacon, az Epic Games. A csapat története hasonló a Valve-éhez. Ők is játékfejlesztőként kezdték. Egy Fortnite nevű online lövöldözős produktummal dollármilliárdokat kerestek. Ebből a pénzből hozták létre a Steam kihívóját, az Epic Store-t. Tavaly decemberben indultak, de a felhasználói számuk máris átlépte a 85 milliót. (Ezt az adatot nem könnyű összehasonlítani a Steaméivel, mert az elmúlt tizenöt évben náluk több mint egymilliárd ember regisztrált, s a havi rendszerességgel fellépő tagok száma kilencvenmillió körül mozog. Hogy az Epic Store-t hányan használják rendszeresen, azt nem tudni.) Az újdonsült rivális igyekszik magához édesgetni a fejlesztőket, azzal, hogy harminc helyett csak tizenkét százalékot tesznek el az árból. Utóbbiaknak ez az ajánlat annyira tetszik, hogy sokan még az exkluzivitásba is belementek: vagyis csak az Epic Store-ban jelennek meg, a Steamen egyáltalán nem. 

A váratlan versenyhelyzet fogadtatása egyelőre vegyes: a játékfejlesztők, főleg a nehezen boldoguló kis csapatok örülnek, hogy nem egyetlen szereplőtől függ a sorsuk. A játékosok viszont, akik hozzászoktak ahhoz, hogy mindent egy platformon elérnek a PC-jükön, több helyen is a frusztrációjuknak adtak hangot.