Boeing: merre tovább?

Való Világ
Bár a lezuhant Boeing gépek nehéz helyzetbe hozták a repülőgyártót, a jövőjük egyelőre úgy tűnik, biztosítva van.

Szárnyaszegett társaság

A Boeing a története során már megélt pár válságot. Az egyiket alig pár évvel az alapítása után, még az első világháború végén, amikor a piacot elárasztották a használt harci gépek. Az átalakított masinákra gyorsan le is csaptak a légitársaságok, emiatt viszont a repülőgyárak alig tudták eladni az új modelljeiket. De a második nagy világégés befejezése se tett jót az üzletnek. A Boeing, mint a hadsereg egyik fontos beszállítója, hirtelen rendelések egész sorát vesztette el, ami miatt 70 ezer embert kellett elbocsátani a cégtől. 

Azóta a piacuk megkerülhetetlen óriásai lettek. Jelenleg csak egyetlen riválisuk van, az európai Airbus, de az eladások terén tavaly rajtuk is alaposan túltettek. Az üzletnek különösen jót tett, hogy 2018-ban a drága széles törzsű modellek értékesítése is felpörgött.

Most márciusban újabb pezsgőbontásokra készültek. Épp a hosszú távú utakra tervezett 777x-ről akarták lerántani a leplet, amikor jött a hír: Etiópiában lezuhant az egyik gépük, méghozzá az egyik új 737 MAX modell. Bár az afrikai légitársaságnál korábban is voltak már balesetek, 2010. január óta egy se volt halálos kimenetelű. A fedélzeten lévő 157 ember mind szörnyethalt. Az eset nagyon hasonlított mindarra, ami 5 hónappal ezelőtt Indonéziában történt: akkor Ázsia második legnagyobb diszkonttársasága, a Lion Air kötelékéből zuhant le egy 737 MAX típusú Boeing gép. Bár az etióp baleset körülményeit feltáró vizsgálatok még nem értek véget, így biztosat nem tudni, az előzetes információk szerint a Boeing több helyen is hibázott. Komoly esély van rá, hogy csak azért, hogy tartani tudják a lépést az Airbusszal, elsiették a 737 MAX fejlesztését, ami azzal járt, hogy navigációs nehézségek léptek fel. Ezek miatt a robotpilóta szoftverét meg kellett változtatni, az újításról viszont sajtóértesülések szerint még néhány pilóta se értesült. Részben ez is vezethetett a tragédiához.

Már folyik egy vizsgálat, ami azt igyekszik kideríteni, hogy a Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration) miként adhatott engedélyt a problémás – vagy legalábbis annak tűnő – MAX gépeknek. Időközben a Boeing le is állította a 737 MAX gépek kiszállítását.

Ahogy a rossz hírek egymást érik, úgy a Boeing-partnerek is kezdenek elbizonytalanodni: lapzártánk idején a korábbi rendelések visszamondásán gondolkodik a vietnami VietJet, az orosz Utair és a Kenya Airways is. De van olyan társaság, ahol a gondolkodásnál már továbbléptek: a Garuda Indonesia ugyanis a napokban le is mondta a 49 darab 737 MAX-ról szóló rendelését, annak ellenére, hogy az amerikaiak ebből egyet korábban már le is szállítottak.

A legrosszabb, ami megtörténhet, hogy beindul egy visszamondási lavina. Ez azért bajos, mert a MAX modell eddig kifejezetten sikeres volt: 600 milliárd dollárnyi rendelést kaptak rá. A gyülekező sötét fellegek ellenére azonban úgy tűnik, hogy az amerikai társaság jövője egyelőre biztosított: olyannyira, hogy komoly visszaeséstől az idén szinte biztos, hogy nem kell tartaniuk. Először is az iparági pletykák szerint a MAX gépek három nagy vevője, a United, a Southwest és az American Air-lines mind kitartanak a Boeing mellett. A kanadai WestJet pedig a tragédia után nem sokkal megerősítette, hogy az idén két újabb MAX gépet szeretnének adni a flottájukhoz.

Ami a többieket illeti, a váltás nem egyszerű: gyakorlatilag a repülőgyártás jelenleg kétszereplős piac. Ha a Boeingtől sorban elpártolnának a légitársaságok, az új rendeléseket az európai Airbus nem tudná felszívni. Nincs rá kapacitásuk. A 737 MAX airbusos megfelelője az A320 Neo, de ennél a típuscsaládnál a gyártósorok már 2025-ig le vannak foglalva. 

 

Borítófotó: 737 MAX gépek az egyik Boeing-gyárnál. Parkolópályára kerültek?