Sugar babyk és sugar daddyk: kit elégít ki a kapcsolat?

Társadalom
Nem új keletű a hír, miszerint egyetemisták úgy teremtik elő a tandíjravalót, hogy pártfogót keresnek. Az elmúlt egy évben háromszorosára nőtt az Egyesült Államokban a sugar babyk száma. De a jelenség világszerte hasonló terjedést mutat.

NEXUS

Egyetlen szülő sem arról álmodik, hogy egyetemista lánya nála jóval idősebb, esetleg családos férfiak támogatása révén fizesse a tandíját vagy biztosítsa a megélhetését. Még akkor sem, ha a család anyagi lehetőségei végesek. Sőt akkor sem lelkesednek a családtagok, ha csak közös programokról van szó, szexről nem – persze ennek azért senki sem dől be. Még úgy sem repesnek, hogy tényszerűen nagykorú emberek kölcsönös előnyökkel járó megállapodásáról van szó.

Nem kérdés: a fiatalok szemszögéből gyorsabb és jövedelmezőbb így pénzt szerezni, mint valamelyik gyorsétteremben krumplit sütni. A sugar baby mítosza azt próbálja eladni a fiatal nőknek, hogy semmi kifogásolnivaló nincs abban, ha valaki anyagi előnyökért ismerkedik férfiakkal. Ezt igényességnek nevezik, tudatos választásnak, amely nem a szexről szól, hanem az együtt töltött minőségi időről, minőségi helyeken. A valóság ezzel szemben az, hogy az esetek többségében szexről beszélünk, lehetőleg extrákkal, viszonyról, szeretői státuszról, fizetésért, a kialkudott feltételek szerint. Az Egyesült Államoktól Ausztrálián át Japánig mindenütt létezik a jelenség, és egyre több történet jelenik meg a sajtóban sugarvilág sötét oldaláról.

Magyarországon sem ismeretlen ez a fajta társközvetítés. Az e célból elsőként létrehozott társkereső hirdetése felkavarta az állóvizet, de aztán elcsendesedett a vihar, és azóta már több szereplő is megjelent a piacon. Lehet szépítgetni, de mégiscsak a prostitúció ingoványos terepéről van szó. Az ilyen randizás az extra adottságokkal rendelkező lányokra épít, bár kétségtelen: nem a Kamaraerdőben meg a 4-es út mellett kell ácsorogni, hanem Michelin-csillagos éttermek és szállodák a helyszínek. Ami közös: itt is pénzt adnak a szexért.

Modern kapcsolat?

A Seeking.com globális platform marketingszövege szerint a sugar babyk és a sugar daddyk nem akarnak a társadalom által előírt hagyományos, értsd: unalmas kapcsolatot, mert ez már nem működik manapság.
Ahogy a magyar Puncs.hu nyitóoldala fogalmaz: „A sugar (cukor) arra utal, hogy az élet lehet édes. Elhatározás kérdése, hogy megtaláljuk azt a partnert, akivel boldogok lehetünk, aki ideális a számunkra.” A marketingesek szerint a „cukorbiznisz” résztvevői modern kapcsolatot keresnek, amely megfelel egyéb ambícióiknak és törekvéseiknek. Fordítsuk is le rögtön: a romantikus partnernek legyen elegendő pénze és ne szóljon bele semmibe, abba se, ha éppen több sugar daddyvel foglalkozik a sugar baby – ez utóbbi a másikra is vonatkozik. Instant örömök nagy pénzekért.

VALÓBAN MEGÉLHETÉSRE KELL?

A Georgiai Egyetemen az idén már 1304-en regisztrálták magukat a sugarbaby-keresőn, négyszer annyian, mint tavaly. Az univerzitáson minden tizedik lány sugar daddyk segítségével próbálja előteremteni a pénzt a tandíjára és a megélhetésre. De ugyanez elmondható még több szintén neves, felső kategóriás intézményről, mint a UCLA, a Dél-kaliforniai, a New York-i Egyetem és a Columbia. Nagy-Britanniában is aggasztó a helyzet: ott 250 ezer fiatal csatlakozott a közvetítő portálhoz. A Portsmouthi, a Kenti, a Dél-walesi, a Nottinghami és a Cambridge Egyetem hallgatói a legaktívabbak. Ausztráliában egy év alatt 42 százalékkal nőtt a jelentkezők száma. Az egyetemisták úgy nyilatkoztak: havonta 600–2000 dollárt kapnak, nyilván pártfogótól és szolgáltatástól függően.

A lányok viszonylag könnyen megideologizálják a döntésüket: nem akarnak gyerekekre vigyázni, takarítani, étteremben kisegíteni, mert az fárasztó és kis pénz. Miért is kellene megszakadni, amikor ott van a gazdag sugar daddy, aki szeretne egy attraktív, fiatal lánnyal időt eltölteni, kötelezettségek nélkül – eleinte. Aztán, ha kialakul a kölcsönös szimpátia, akkor lehet ebből bármi, szép ajándékokkal honorálva. Idilli, nemde? Miközben a valóság az, hogy nem csak a dráguló diákhitel és a megélhetés nagy költségei miatt választják a lányok ezt a megoldást.

A kutatásokból az is kiderült: nem kifejezetten csak ezekre fordítják az így keresett pénzt. A Z generáció tagjai magas szintű igényekkel lépnek a felnőttkorba, nem értékelik a hosszas küzdést, a vágyaik kielégítésére gyors megoldásokat keresnek. Így nőttek fel, így szocializálódtak. Szeretnek szórakozni, öltözködni, utazni, és a prémium kütyüket keresik. Az önálló kereset függetlenné teszi őket a szülői korlátoktól és tilalmaktól. A kérdés az, vajon mennyire lehet ezt az életformát könnyedén venni, okoz-e mentális gondot a pénzszerzés módja, miként dolgozzák fel, hogy szexuális szolgáltatást is végeznek, s nemritkán erőszak áldozatául esnek. A műfajra specializálódott Seekingarrangement.com kiadta azoknak az oktatási intézményeknek a listáját, ahonnan a legtöbben regisztráltak a társkereső oldalra. Kiderült, hogy elsősorban nem méregdrága elit egyetemek tanulói ezek a lányok, hanem többnyire állami univerzitásra járnak, ahol nagyságrendekkel kisebb a képzés költsége. Amikor megkérdeztek ilyen hallgatókat arról, miért keresnek „támogatót”, gyakran azt válaszolták: szeretik a magasabb státuszú férfiakat és az általuk biztosított kényelmes életet, a prémium ajándékokat, az utazásokat a Bahamákra.

Erkölcsi problémák

Ahogy a Daily Mail egyik nem régi, nagy port felvert interjújából megismerhette az átlagolvasó a Londonban élő Chloe történetét, aki pszichológusi képzését finanszírozza ily módon. Mivel klinikai pszichológusként akar dolgozni, azt tervezi, hogy akkor is folytatja a sugarbaby-munkát, ha megszerzi a doktori fokozatot. A „munka” során étkezést, utazásokat is biztosítanak neki a mecénások, ajándékokat is kap tőlük. Havonta 2-4 alkalommal találkozik egy-egy férfival, 18 ezer fontot kasszíroz ezért egy hónapban. Ha a kapcsolat jellegére kérdeztek rá, a sugar babyk azzal hárították el a morális aggályokat, hogy minden viszony felületes az elején, nem mélyül el rögtön. Ők végeredményben felajánlják az idejüket, a társaságukat, amiért cserébe finanszírozzák a tanulmányaikat, mindenki nyer ezzel. Szakértők azonban azt mondják: ezek a kölcsönös megállapodáson alapuló „tanulmányi szerződések” csak egy hajszállal különböznek a prostitúciótól. Szürkezónában folyik a randizás, ami jogi és biztonsági aggályokat is felvet.

Új és egyedi jelenségről van szó: ezek a fiatal nők már nem a szexmunkások tradicionális világát és szubkultúráját képviselik, nem is írható le ugyanazzal a nyelvezettel, amit csinálnak. Itt a pénzért már többet és mást adnak, akár érzelmeket és intimitást is, de sosem szabad elfelejteni, hogy ez esetben is pénzért folyik a színjáték.

HOGYAN MŰKÖDIK?

A sugar daddy egy nagylelkű, idősebb ember, aki alkalmi barátnőt, szeretőt keres, és erre sok pénzt hajlandó költeni.

A sugar baby általában fiatal, vonzó nő, aki nem engedheti meg magának a luxust.

A felek általában pénzügyi megállapodást kötnek, meghatározzák a kereteket, például azt, hogy terveznek-e vagy sem szexuális kapcsolatot.

Egyes sugar babyk havi támogatást kérnek, mások „költségtérítést” kapnak.

A sugar babyk és a kíséret közötti legfontosabb különbség az, hogy a sugarkapcsolat rendszeres.

HAZAI CUKORVILÁG

Feltettük a kérdéseinket a hazai sugarbaby-közvetítés zászlóshajójának számító Puncs.hu oldal menedzsmentjének, de lapzártáig nem adtak választ. Az egyik magyarországi társközvetítő munkatársa a Figyelő megkeresésére elmondta: náluk is dinamikusan növekedett a regisztrálók száma az elmúlt évben. A cég a tagdíjakból él, ez náluk férfiaknak tízezer, nőknek négyezer forint. A jelentkező lányok köze fele a felsőoktatásban tanul, de az adataik nem feltétlenül megbízhatók, mert sokan nem a valóságos helyzetüket írják az adatlapra. Így bekerülnek a rendszerbe időnként profi luxusprostituáltak is, pedig a sugarrandik mítosza az, hogy nem feltétlenül a szexről szólnak. Informátorunk erre azzal érvelt: ne legyünk álszentek, minden kapcsolat idővel a szexről is szól, a nélkül nem tartható fenn. Arra a kérdésre, hogy mekkora jövedelemre tehetnek szert a sugar babyk, azt mondta: jellemzően a 400-500 ezer forintos bevételt tűzik ki célként. A kapcsolatok nem alkalomra szólnak, pár hétig, pár hónapig tartanak, aztán a férfiak többnyire új izgalmat keresnek. Informátorunk azt is elmondta: van egy réteg, amely kifejezetten extra szolgáltatásokra vadászik. Ezt sem könnyű kiszűrni, de mindig figyelmeztetik a lányokat, hogy legyenek megfontoltak a „kapcsolatok” felvételénél és építésénél, s vegyék észre, ha valami nem stimmel a partnerrel, erőszakos vagy perverz. A megkérdezett közvetítő azt állította: most éppen azon dolgoznak, hogy a szűrést megszigorítsák.