ORMOSY GÁBOR
– Hogyan értékeli az első féléves eredményt?
– A májusban meghirdetett, öt évre szóló stratégiánkban kijelölt úton haladunk. Terveinket az első féléves eredményeink is alátámasztják, a bővülésünk most még elsősorban organikus alapú volt. Csoportunk úgy tudott a vártnál is nagyobb mértékben növekedni, hogy ez hatékonyságjavulással járt együtt, ezért ilyen jelentős az eredményszámokban megmutatkozó javulás.
– Fél éve kerültek be a BUX indexbe. Milyenek az indextagság tapasztalatai?
– A börzére jutás után a részvényeink nagyon gyorsan a BUX-kosárba is bekerültek, és azóta már a Prémium kategóriában jegyeznek minket. Komoly befektetői érdeklődést látunk, hiszen az elmúlt bő fél évben tőzsdei kapitalizációnk több mint 75 százaléka megfordult a parketten, amit kevés társaság mondhat el magáról, miközben a tőzsdei rangsorban is az első tízben szerepelünk likviditás szempontjából. Bár a tőzsdei forgalom az elmúlt hónapokban az egész piacra jellemző módon esetünkben is csökkent, úgy vélem, mára komoly, fajsúlyos szereplői lettünk a BÉT-nek.
– Más tőkepiacon való megjelenést elképzelhetőnek tartanak?
– Ha a regionális terjeszkedésünk oda jut, hogy a lefedett piacokon is érdemi kereslet jelenhet meg az AutoWallis részvényei iránt, akkor megfontoljuk a régiós tőkepiaci megjelenést, de erre csak hosszabb távú lehetőségként tekintünk. A bécsi börze CECE indexébe kerülés szintén a hosszabb távú céljaink között szerepel, mert arra számítunk, hogy akvizícióink részvénycserével történő megvalósulásával társaságunk közkézhányada nő, ez pedig megteremti a régiós indexbe jutás lehetőségét is. Ezt a feltételt szerencsés esetben akár már jövőre teljesíthetjük.
– Az autóipari innovációk hogyan csapódnak le az AutoWallisnál?
– A technológiai és szabályozói változásoknak akkor van érdemi hatása, ha ezzel párhuzamosan az ügyfelek igényei is módosulnak. Utóbbinál látunk dinamikus alakulást, amely a fogyasztói elvárásban és a keresletben is megjelenik, de forradalmi helyett inkább evolutív változásról beszélhetünk. Stratégiai időtávunkban ezen folyamatok, a technológiai, szabályozói és ügyféloldalról érkező igények harmonizálását várjuk. Ezekhez próbálunk alkalmazkodni, hogy a legjobb lehetőségeket kihasználva járjunk a változás élén.
– Tervezik a prémium márkák bővítését?
– Igen, a növekedési stratégiánk újabb partnerek érdeklődését is felkeltette, s mi magunk is keressük ezeket a lehetőségeket.
– Nyitnának a „népautók” felé is?
A prémiumszegmensben látjuk a legnagyobb fejlődési potenciált, mivel a régiós penetráció itt is jóval alacsonyabb szintű a nyugatinál, van hova felzárkóznia az AutoWallis által jelenleg lefedett 14 országnak. Ugyanakkor a méretgazdaságosság kihasználása és a skálázhatóság miatt a térségi terjeszkedésben segíthet a „népautó” kategória, amellett, hogy a diverzifikációt is növeli. Tehát nem zárkózunk el a flottaautó-márkáktól, melyek már most is megtalálhatók a fő tulajdonosunk, a Wallis-csoport portfóliójában az Opel Kerepesi, illetve a Kia-kereskedés révén.
KELETRŐL ELŐZTÉK EURÓPÁT
Az AutoWallis árbevétele 21 százalékkal, 38 milliárd forint fölé ugrott ez év első felében. A kiemelkedő növekedést már a cég korábban közzétett első hathavi értékesítési jelentése is előrevetítette. Az autós társaság mindhárom üzletága hozzájárult a forgalom bővüléséhez. A legnagyobb növekedést a hazai gépkocsieladások területén érte el a vállalat, amely az egy esztendővel korábbi 1600 után csaknem 2100 járművet értékesített június végéig. A magyarországi eladásokból származó árbevétel 31 százalékos megugrása részben annak köszönhető, hogy a BMW – melynek itthoni márkaképviseletét a cég látja el – tavasszal Budapesten is elindította autómegosztói szolgáltatását, amelyhez az AutoWallistól vásárolt gépkocsikat. A DriveNow flottája április végétől 240 BMW és Mini járművel érhető el a fővárosban. A külpiacot jelentő 13 kelet-közép- és dél-európai országban történt eladások 11 százalékkal nagyobb bevételt hoztak. A régiós piacokon 13,5 százalékkal több kocsit értékesített a cég, ami azért is figyelemre méltó, mert az EU-ban ugyanebben az időszakban 3,1 százalékkal estek vissza az újautó-eladások.
A szolgáltatási üzletág a tavalyinál közel negyedével több bevételt hozott a társaságnak, melynek így már minden tizedik forintja ebből a szegmensből származik. A szervizórák mellett a járműbérlések és -kölcsönzések száma is emelkedett. Utóbbira kedvezően hatott, hogy a Liszt Ferenc repülőteret 7,5 százalékkal több utas kereste fel az év első felében. Az autóipari szolgáltatások a cég legjövedelmezőbb üzletága, mivel az árbevétel-arányos nyereségessége több mint a kétszeresére nőtt. Így főként a szolgáltatásoknak és a nemzetközi szegmens tavalyinál jobb teljesítményének köszönhető az EBITDA 24 százalékos bővülése, ami 1,4 milliárd forintot tett ki a fél év végén. Az adózás előtti eredmény több mint megduplázódott, míg a társaság teljes, átfogó eredménye a két és félszeresére ugrott és 458 millió forintot tett ki.
Az esztendő első felében még a saját erőforrásainak köszönhetően tudott kiemelkedő növekedést elérni az autós vállalat, amely májusban közzétett ötéves stratégiájában a tavalyi árbevétel és az EBITDA többszörösével számol 2024-re, ugyanis felvásárlásokkal is erősítenék regionális pozíciójukat.