Úttalan utak Ukrajnában

Mátrix
Ukrajna az utak minőségét tekintve a 130. helyet foglalja el a világ 137 rangsorolt országa között a Világgazdasági Fórum globális versenyképességi mutatójának (Global Competitiveness Report) 2017–18-ra vonatkozó adatai szerint.

Csupán Paraguayban,  Jemenben, Guineában, Madagaszkáron, Haitin,  a Kongói Demokratikus Köztársaságban és Mauritániában rosszabbak az utak

 

HARMADIK VILÁG

Magyarország Konzuli Szolgálata honlapjának árnyalt megfogalmazása szerint északkeleti szomszédunk útjainak a minősége elmarad az európai színvonaltól. 

Ukrajnában egyébként egyetlen autópálya sincs. A közúthálózat 170 ezer kilométert tesz ki; ebből az elnöki hivatal sajtószolgálatának a hivatalos tájékoztatása alapján tavaly alig 3800 kilométert újítottak fel, amire 35 milliárd hrivnyát (nagyjából 361 milliárd forintot) költöttek. A javítások túlnyomó részét a kátyúzások tették ki, valamint itt-ott újraaszfaltoztak néhány tíz km-nyi szakaszt.

A népi humor megfogalmazása szerint az idei tél végén a hóval együtt az aszfalt is elolvadt, vagy pedig minden rossz okozója, maga Vlagyimir Putyin lophatta el a hólepel alól a kiváló ukrán utakat. A tél egyébként nem hozott tartós és extrém hideget, mégis szerte az országban méretes kátyúk és gödrök akadályozzák a közlekedést. Kárpátalján például csak néhány olyan tavaly átadott szakasz „élte túl” a telet, amelyet külföldi (román és török) kivitelezők újítottak fel.

Ennek ékes bizonyítéka volt Petro Porosenko március 15-i kárpátaljai látogatása is. A regnáló államfőt Ungvárról helikopterrel vitték a közúton alig száz km-re lévő Husztra, ahol a kérészéletű, egynapos kváziállam, Kárpát-Ukrajna kikiáltásának a 80. évfordulóját ünnepeltették meg a buszokkal a helyszínre szállított köztisztviselőkkel és pedagógusokkal. A huszti megemlékezést követően Ungváron, a Kárpátalja Megyei Regionális Fejlesztési Tanács ülésén Porosenko kijelentette: az idén rekordösszegű, 870 millió hrivnyás (mintegy kilencmilliárd forintos) állami támogatást kap a régió úthálózata javítására. Ebben az évben országosan legalább 50 milliárd hrivnyát (hozzávetőleg 516 milliárd forintot) különít el a kormány a közúthálózat rendbetételére. 

Ha teljesülne is az ígéret, az áttörés minden bizonnyal messze van még, hiszen kevés ukrán vállalatnak van megfelelő technológiája és gépparkja. Az útkarbantartók legfontosabb munkaeszközei továbbra is a lapátok, a talicskák és a posztszovjet térségre jellemző teáskannák. Ez utóbbit a népnyelv csak „ukrán nanotechnológiaként” határozza meg, mivel ezek segítségével öntik nagy precizitással a forró szurkot a gödrök széleire.

És akkor még nem szóltunk a mindent elnyelő korrupcióról. Éppen a napokban tett vádemelési javaslatot az ügyészség a Kárpátalja Megyei Közútkezelő Vállalat vezetőjének ügyében, akit közel kétmillió hrivnya útjavításra szánt közpénz elsikkasztásával gyanúsítanak.