Rágcsálók a fedélzeten

Mátrix
A magyar állami vezetők által használt repülők felszereltsége megfelel a régióbeli társaikénak – de például a francia elnöknek is hasonló légi járműve van. A legjobban felszerelt kormánygépflotta az amerikai, a német viszont erősen lepusztulóban van.

KORMÁNYGÉPEK

Magyarországon jelenleg egyetlen, kifejezetten magas rangú, védett állami személyiségek szállítására is alkalmas, azaz adott esetben kormánygépként is működtethető, a magyar légierő állományába sorolt Falcon 7X (általában a business jet kategóriába sorolt) könnyű, többcélú személyszállító repülő üzemel. Ezt egy második, egyelőre polgári lajstromjelű, de később a légierő állományába szánt Falcon 7X követi. Emellett a kormány tagjai, ha népesebb küldöttséggel utaznak, a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően repülhetnek a honvédségi állományú Airbus A319-es többcélú katonai szállítógépekkel. 

 

KÖZPONT A LEVEGŐBEN

A szomszédos Szlovéniában például a hadsereg kötelékébe tartozik egy a „magyar” Falcon 7X-hez hasonló kategóriájú Dassault Falcon 2000EX, amely elsősorban az ország elnökét, miniszterelnökét, a kormány tagjait szállítja. A horvát légierő pilótái business jet kategóriájú Bombardier Challenger gépet vezetnek, amely magas rangú állami irányítókat visz. Csehországban nagyon hasonló a helyzet a magyarhoz, ott a légierő két A319-es gépet, egy Bombardier Challenger 600-as business jetet tart rendszerben az államelnök, a kormányfő, a kabinet és a parlament tagjai utaztatására. 

A magyar Falcon 7X-et, mint igen jelentős honvédelmi forrásból megtudtuk – hasonlóan a világon repülő többtucatnyi, kormánygépként használt társához – különleges berendezésekkel szerelték fel. Ezek közül az egyik leglényegesebb a védett, nagy hatósugarú (globális) távközlési-kommunikációs rendszer. Ez lehetővé teszi, hogy akár a levegőben, akár a földön a világ gyakorlatilag bármely pontjáról kapcsolatot lehessen létesíteni Magyarországgal. Szükséghelyzetben a gép mozgó katonai parancsnoki központként is használható, ha például a magyar államelnök – aki az alaptörvény szerint a Magyar Honvédség főparancsnoka – utazik a gépen és valamilyen okból szükség van e tisztsége gyakorlására, gyors döntésre.

 

MAGASABBAN REPÜL

A rendszer részletei, mint bármelyik ilyen gépnél, szigorúan titkosak. A NATO elektronikus hadviselési eszközei vélhetőleg bizonyos védettséget adnak a magyar kormánygépeknek is a feltételezett ellenfél rádióelektronikai eszközökkel végrehajtott esetleges támadásai ellen, amelyek megbéníthatják a jármű távközlési rendszereit, esetleg navigációs műszereit.

A „magyar” Falcon 7X másik fontos sajátossága: magasabban repül, mint a hagyományos sugárhajtású utasszállítók. Különleges, kevésbé zsúfolt légi folyosókat használhat, gyorsabban célhoz érhet, mint a polgári gépek. Maximális utazási magassága 15 500 méter, azaz több mint háromezer méterrel a kereskedelmi utasszállítók által használt légi folyosók felett képes repülni. Nagy hatótávolsága (mintegy 11 500 kilométer) folytán kontinensek közötti utazásokra is használható. 

Viszonylag új típus ez, tizenegy évvel ezelőtt került forgalomba, a francia Dassault konszern gyártmánya. Eddig csaknem háromszáz példányt gyártottak, adtak el belőle államoknak, magánszemélyeknek. Jó néhány országban repülnek: a légierő üzemelteti, s kormánytagok, kormány- és államfők hivatalos útjai alkalmával használják őket. Franciaországban például két ilyen gép repít kormánytagokat. Nicolas Sarkozy volt az első elnök, aki ilyen repülővel utazott. Az első Falcon 7X-et a francia sajtó Carla One-nak nevezte el az elnök felesége, Carla Bruni után. A namíbiai, az egyiptomi és a nigériai légierő is üzemeltet ilyen típust állami vezetői számára.

Emmanuel Macron francia elnök a de Gaulle-ról elnevezett repülőgép mellett. A franciáknak két Dassault kormánygépük is van

 

AZ AIR FORCE ONE

Természetesen az amerikai elnök gépét (pontosabban gépparkját) tartják a legjobban felszereltnek, a leginkább védettnek. Mint a Fehér Ház honlapja írja: az Air Force One, az elnöki különgép egy erősen átalakított Boeing747200B. Két ilyen típusú repülő létezik. Bármelyiken is utazik az USA vezetője, jó néhány katonai és/vagy polgári szállítógép kíséri, amelyek a felszerelést, például a hatalmas, különlegesen páncélozott, súlyos és mindenféle kommunikációs, továbbá védőeszközzel felszerelt elnöki limuzint, a Beastet (Bestia) szállítják. 

Magát az elnöki különgépet is titkos berendezések védik a földről, a vízről vagy a levegőből indított esetleges támadástól. Minthogy az Air Force One a levegőben is képes üzemanyag-felvételre, akár több napig tartózkodhat folyamatosan a magasban.

Amikor a szélsőséges muszlim terroristák 2001. szeptember 11-én megtámadták az Egyesült Államokat, a New York-i ikertornyokat, az elnököt a titkosszolgálat azonnal helikopterrel az Edwards légibázison várakozó különgéphez vitte. Az Air Force One a levegőbe emelkedett, és csaknem 24 órán keresztül sem a kormányt, sem a közvéleményt nem tájékoztatták – biztonsági okokból – a gépen Amerika felett köröző első számú vezető hollétéről.

 

LEROBBANT A NÉMET KORMÁNYGÉP

Angela Merkel kancellárt a közelmúltban, a Buenos Aires-i G20-csúcstalálkozóra elindulva cserben hagyta a német kormánygépflotta szeme fénye, a Konrad Adenauerről elnevezett Airbus A340-es, négy hajtóműves légi jármű, amely kisebb testvéreivel, A320-asokkal, A319-esekkel alkotja a flottát. Ezek a gépek a Luftwaffe, a német légierő kötelékébe tartoznak. A Donald Trump amerikai vagy Vlagyimir Putyin orosz elnök által használt repülőkhöz mérten az első számú német kormánygép berendezése spártaian egyszerű. Ez persze nem vonatkozik a biztonsági berendezésekre, az esetleges, rakétákkal vagy az elektronikai hadviselés fegyvereivel indított támadás kivédésére szolgáló eszközökre.


Trump elnök az Air Force One-ra száll. A világ legbiztonságosabb repülőgépe

A német felső vezetés 2011 óta repül az időközben csaknem húszévessé öregedett, eleve használtan, a Lufthansától vásárolt kormánygépen, a Konrad Adenaueren, amellyel egyre több a baj. Egy hónappal a Buenos Aires-i fiaskó előtt a légi jármű használhatatlanná vált. Mint kiderült, valamilyen rágcsáló jutott be a vezetékkötegek közé, és kábeleket tett tönkre. Tavaly november közepén Franz-Walter Steinmeier német szövetségi elnök volt kénytelen órákig rostokolni, amíg a hibás hajtóművet megjavították. 

 

NEM VOLT MÁSIK

A Merkellel az argentin fővárosba induló gép alig egyórányi légi út után 7600-as kódot (súlyos kommunikációs hibát) rádiózott az irányítóközpontnak. A nagy mennyiségű üzemanyaggal feltöltött, igen nehéz jármű kényszerleszállást hajtott végre Köln repülőterén. A vizsgálatok szerint egy elektronikus jelelosztó hibásodott meg, amelybe többek között a hidraulikus rendszereket és a kommunikációs csatornákat szabályzó vezetékek voltak bekötve. A német sajtót az is felháborította, hogy a tartalék gép – szervezési okokból, a készenléti személyzet problémái miatt – nem tudott elindulni a kancellárral és kíséretével. 

 

Borítófotó: A magyar Falcon 7x pilótafülkéje. Katonai parancsnoki központként is használható