Európában terjeszkedik a Goldman Sachs

Print rovatok
Az európai gazdagok pénzére pályázik a Wall Street egyik legnagyobb befektetési bankja – új üzleti modellel.

BEFEKTETÉSI BANKOK

Az amerikai pénzintézet a következő három év során több mint 30 vagyonkezelési tanácsadó felvételét tervezi, és főleg a svájci, de a német, valamint a brit piacon is szeretne terjeszkedni. A jelenleg 250 fős létszámot a következő években további százzal növelnék.

IRÁNY SVÁJC!

Stefan Bollinger, a Goldman Sachs (GS) európai vagyonkezelési üzletágának társigazgatója szerint a minimum 30 millió dolláros vagyonnal rendelkezőket célozzák meg. A legnagyobb vadászterület Svájc lehet. Az alpesi ország amerikai és európai követelésre pár éve megszüntette híres – hírhedt – banktitokra vonatkozó szabályzását. A svájci pénzintézeteknek milliárdos büntetéseket kellett kifizetniük a náluk parkoltatott gyanús eredetű pénzek után.

A svájci bankpiac persze a felbolydulás után is a világ egyik legnagyobb offshore vagyonkezelője maradt, azt követően is, hogy a változó szabályozás következtében számos szolgáltató kivonult az országból. A GS azonban maradt, 1970 óta van jelen Svájcban.

FELVÁSÁRLÁSOK JÖNNEK

A nagy svájci bankok, például a Credit Suisse vagy a UBS az utóbbi években új stratégiával próbálkoznak, s ezt kívánja követni a GS is. A hagyományos vagyonkezelési, befektetési tanácsadási szolgáltatások mellett a klienseknek vállalkozási, vállalatvezetési tanácsokat is adnak. A negatív reálkamatok korában „azt látjuk, hogy az ügyfeleknek több segítségre van szükségük” – mondta Bollinger a Bloomberg hírügynökségnek.

Az amerikai befektetési banknak becslések szerint egyszázalékos a részesedése az európai szupergazdagok 7 ezer milliárd dollárosra becsült vagyonkezelési piacán. A pénzintézet a terjeszkedés érdekében felvásárlásokat is tervez hazai pályán és Európában is. Ennek jegyében vették meg az idén 750 millió dollárért a 25 milliárd dollárt kezelő amerikai United Capitalt is.

A KIS PIAC IS PIAC

A szupergazdagok piacán való terjeszkedés mögött az is meghúzódik, hogy a GS a lakossági piacon egyelőre nem muzsikál valami jól. A bankház 2016-ban indította el Marcus nevű lakossági üzletágát, amely azóta 1,3 milliárd dollár veszteséget hozott össze. A „kispénzű”, downmarket piacon való terjeszkedés kockázatos lehet, a piacra kerülési költségek a nagy verseny miatt magasak. Ráadásul a pénzügyi világ nagy része szerint recesszió közeleg, márpedig egy ilyen helyzetben az ilyen „kispénzű” ügyfeleknek nyújtott hitelek dőlnek majd be először. A kezdeményezés azonban bizonyos szempontból mégis sikeresnek tekinthető, hiszen a Marcus viszonylag rövid idő alatt 50 milliárd dollár értékben gyűjtött lakossági betéteket, ami olcsó finanszírozási lehetőségeket kínál az anyabanknak.