BELAU
– Az első lemezetek címe ez volt: The Odyssey. Hogy áll Odüsszeiátok, honnan indultatok és hová érkeztetek meg a magyar elektronikus zene nem éppen túlzsúfolt vizein? – kérdeztük Kedves Pétert, a zenekar vezetőjét.
– Azért nehéz erre a kérdésre válaszolni, mert nincs nagyon olyan zenekar, amelyik itthon hasonló zenét játszana. Így például, ha felmerül a kérdés, hogy Magyarországon kikkel lépjünk fel, rendre az a megoldás adódik, hogy külföldi együttesekkel játszunk. A korábbi magyar zenekarok közül, azt szokták mondani, hogy talán a Yonderboijal fedezhetők fel párhuzamok. Három és fél éves csapat vagyunk, ez idő alatt elég nagy utat tettünk meg, a szó bármely értelmében. Mintegy kétszáz koncertet adtunk, s az utóbbi időben áttevődött a hangsúly külföldre – míg ez a kezdetekkor a fellépéseink egyharmada volt, ma 80 százaléka külhoni esemény. Valóban, a The Odyssey számaival indítottunk, és lassan összeáll a következő lemez, amelyet már nem itthon fogunk kiadni.
– Magyar nyelvű dalaitok után hiába keresünk a neten.
– Nincs magyar nyelvű dalunk, és – bár sokan javasolják – ezt követően sem tervezünk ilyet. Nem kérdés, hogy sokkal könnyebb-e érvényesülni magyar szövegű dalokkal, ahogy ezt a jelenleg bármilyen stílusban futó hazai formációk teszik, de mi a nehezebb utat választottuk. Komoly cél, hogy külföldön vigyük valamire, és igyekszünk, hogy ehhez tartsuk magunkat.
– Mit jelent a zenekar neve?
– Eredetileg egy duót alkottunk, ma négyen vagyunk. A másik alapító taggal, Buzás Krisztiánnal (a zenekar további két tagja Szécsi „Böbe” Erzsébet és Kiss Benjámin – a szerk.), aki gyermekkori barátom, közös kedvencünk volt a földrajz. Rengeteget bóklásztuk a térképet. Van egy Palau nevű szigetország a polinéz térségben. Eredetileg a zenekarnak is ezt a számunkra kultikussá vált nevet szerettük volna adni, ám mivel földrajzi név, így a használata akadályokba ütközött. A Belau az ország neve palaui nyelven. Ez jobban is cseng, ráadásul – mivel ez is egy távoli, szép szigetvilág – passzol a nyári, utazós klipjeinkhez.
– Mi a civil foglalkozásotok, mit csináltok az „utazáson” kívül?
– Krisztián jogász, én pedig PR-ral foglalkozom, illetve más együtteseket menedzselek, azt lehet mondani, hogy a zeneiparban dolgozom.
– Mely térségbe kalauzol el minket új klipetek, az Essence?
– Legújabb dalunkban Sophie Barker énekel, aki a 2000-es évek elején a számunkra meghatározó Zero 7 tagja volt. Számunkra fontos ez a zenekar, ebben a műfajban ők voltak az első Grammy-díjra jelölt csapat. Fölkerestük tehát, és ő nyitott volt az együttműködésre, amikor meghallgatta a demóinkat. Tavaly decemberben klasszikus zenészekkel léptünk fel egy nagyobb szabású koncerten egy londoni templomban, ekkor Sophie-val is beszéltünk a dalról. Ahogy a számaink jelentős része, ez is egyfajta belső utazásról szól. Ez már a második albumunk része, amely a karibi világ hangulatát testesíti meg. Szándékaink szerint minden lemezünknek van valamilyen földrajzi tematikája is, így a The Odyssey a mediterrán életérzést próbálta átadni.
– Az Islands of promise klipjének művészien szép aktfelvétele óta hozzászokott a rajongótáborotok ahhoz, hogy zenéiteket „látni kell”. Szándékos koncepció a zene összhangja a figyelemre méltó videókkal?
– Az első pillanattól kezdve fontos számunkra, hogy vizuálisan legalább olyan igényesek legyünk, mint zeneileg. Ez a fajta zene még inkább igényli, hogy átadható legyen egy hangulat, s erre nagyon jól ráerősítenek a klipek, de ezt a célt szolgálhatja egy lemezborító vagy egy plakát is. Két társaság van, akikkel dolgozni szoktunk: Szabó Péterék és Damokos Attiláék pontosan érzik, amit szeretnénk átadni.
Hangfoglaló
A zenekar nemzetközi karrierépítését a Hangfoglaló Program zenei exportirodája, a Hungarian Oncoming Tunes támogatja. Ennek köszönhetően a Belau többek között olyan zenei eseményeken jelenhetett meg, mint a barcelonai Primavera fesztivál.
A Hangfoglaló 2017-től viszi tovább a 2014-ben Cseh Tamás Program néven, a Nemzeti Kulturális Alap keretein belül indított könnyűzenei támogatórendszer örökségét. A hazai könnyűzene ösztönzésére és népszerűsítésére létrehozott sokoldalú támogatási rendszer elsőrendű célja színvonalas produkciók fellépési lehetőségeinek kiszélesítése, a zenekarok belföldi és külföldi népszerűsítésének elősegítése, egyfajta könnyűzenei életpályamodell felvázolása, illetve a hazai rockzene múltjának ápolása.