„A fejlesztési ciklus végére a terveink szerint Romániában és Szlovákiában, továbbá még két európai országban megjelenhet a Túró Rudi. Természetesen nem feltétlenül ezen márkanév alatt” – mondta lapunknak Szautner Péter, a FrieslandCampina Hungária Zrt. vezérigazgatója azon a sajtótájékoztatón, amelyen a cég bemutatta a mátészalkai gyáregységében végrehajtott legújabb beruházását. A kapacitásbővítés emiatt mindenképpen jövőbe mutató. Tény azonban, hogy a Túró Rudi külpiaci meghódításával sokan sokféleképpen próbálkoztak, még maga a Friesland is, amely a magáénak tudja az eredetit.
Az a fő probléma a külpiaci megjelenéssel, hogy a környező országokban jól ismerik ugyan a túrót, de olyan formában, ahogy itthon, máshol nemigen fogyasztják. Ráadásul a nyugat-európai államoknak és persze térségünk országainak is hagyományos tejdesszert-portfóliójuk van. Bizonyos tekintetben például Szlovákia vagy Csehország nagyon magasra teszi a lécet ezen termékek esetében.
Azt azonban a korábbi próbálkozások is bebizonyították, hogy a Túró Rudinak van keresnivalója a határokon túl. Éppen ezért mondta nagyon magabiztosan Szautner Péter, hogy a termék exportját nem adták fel, újra megpróbálják.
ENNYI EMBER NEM TÉVEDHET
Itthon a „Pöttyös család”, benne a hagyományos Túró Rudi igazi nagyágyúnak számít a tejdesszertpiacon. A kemény diszkontok (Aldi, Lidl, Penny) választékában is előkelő helyen szerepel, s persze a legyártott mennyiség jószerével alig képes kielégíteni a magyar igényeket. Vagyis ami legurul a gyártószalagról, azt a kereskedők el is adják itthon, magyarán a rendelkezésre álló kapacitások nem feltétlenül engedik a külpiaci jelenlétet. A Pöttyös és mellette a Milli márkának a szóban forgó szegmensben elért vezető szerepe Szautner szerint nem annyira a leggyorsabban fejlődő kemény diszkontok polcain való jelenlétnek, sokkal inkább a termékek korábban elért helyzetének köszönhető.
Az említett láncok egységeinek a polcaira nem könnyű bekerülni. Ezen cégek hosszú távú portfóliógazdálkodást folytatnak, nem cserélgetik félévente a választékot, nem kísérleteznek és hajlanak el egyes kategóriatrendek irányába negyedévenként, legalábbis a tejdesszertek terén semmiképp. Vagyis az ottani jelenlét jellemzően win-win alapon történik, azt azonban senki sem vitatja, hogy aki ott van (nem saját márkás termékével), annak a brandje sokáig meghatározó lesz a piacon. A Millit és a Pöttyöst pedig veszik a magyarok, annyira, hogy a külföldön élők közül sokaknak pont a Túró Rudi hiányzik a legjobban a kinti boltok polcairól.
Ebben a kvázi nyerő helyzetben Szautner szerint az idén körülbelül tízszázalékos növekedésre lesz képes a FrieslandCampina Magyarországon, ami nagyjából hárommilliárd forintos bővülést jelenthet (a cég tavalyi árbevétele harmincmilliárd körül alakult). A kilátások tehát nem rosszak, ám a dinamikus fejlődés fenntartásához kapacitásokat kell bővíteni.
FEJLESZTÉSEK
A következő időszakban huszonöt százalékkal nőhet a FrieslandCampina Hungária Pöttyös Túró Rudit és Milli terméket gyártó mátészalkai üzemének a kapacitása annak az ötéves beruházássorozatnak az eredményeként, amelynek első fázisa most zárult le az üzemben – írta a cég sajtóközleményében. A több Túró Rudival és a tervezett innovációkkal a cég első lépésben az egyre erősebb hazai keresletet elégíti ki. Másfél év alatt, másfél milliárd forintból valósult meg az a gyártói és csomagolói kapacitást bővítő beruházás Mátészalkán, amelyet Nagy István agrárminiszter részvételével adtak át a Túró Rudi-gyárban. A társaság évente hatezer tonna túrót állít elő, és az ehhez szükséges felvásárolt tej háromnegyedét Mátészalkán dolgozza fel.
Az invesztíció tovább erősíti tehát a Pöttyös és a Milli belföldi pozícióját a feldolgozott tejtermékek -– többek között túróalapú desszertek és snackek, vajkrémek, tejszínek, tejalapú italok – előállításában és forgalmazásában. A nagy hozzáadott értékű élelmiszerek gyártásához az üzem 45 hazai gazdálkodótól, hosszú távú szerződések alapján vásárolja a nyers tejet. További 350 magyar beszállítótól vesz a vállalat alap-, csomagoló- és segédanyagokat, valamint szolgáltatásokat – közölte Szautner Péter a bővítés avatóján.
Nagy István a rendezvényen arról beszélt, hogy a tejtermékgyártás az egyik legjelentősebb szakágazat az élelmiszeriparban. A foglalkoztatás, az árbevétel és a beruházások tekintetében a tejipar részesedése a szektorban megközelíti a tíz százalékot. Hozzátette: a tejtermékeket előállító csaknem száz cég több mint 6600 foglalkoztatottal 316 milliárdos árbevételt ért el az elmúlt évben. A tárcavezető kiemelte: az ágazat a 2014–20-as időszakban csaknem 26 milliárd forint hazai és európai uniós támogatást kapott. Az évi 45 millió kilogramm tejet feldolgozó mátészalkai üzem kimagasló sikere, hogy a termelés volumenében 33 százalékos növekedést ért el az utóbbi öt esztendőben – hangsúlyozta az agrárminiszter. Hozzáfűzte: egyben fontos szempont, hogy a magyar élelmiszeriparban jelen legyenek az olyan magas színvonalú márkák, mint a Pöttyös, ugyanis ez jelzi a hazai mezőgazdaság és élelmiszergyártás erejét. Maga a minisztérium is jó szemmel nézné, ha az eredeti Túró Rudi „megtapadna” a környező országok tejdesszertpiacán.
Szautner Péter ezzel kapcsolatban nem tapogatózik a sötétben. Az export erősítésében hathatósan támogatja a 22 ezer munkavállalót foglalkoztató és évi közel 12 milliárd eurós árbevételt felmutató anyavállalat, a Royal FrieslandCampina NV.
MAGYAR JELENLÉT
A szövetkezeti tulajdonban működő anyavállalat Magyarország iránti elkötelezettségét mutatja, hogy 2017-ben itt nyitotta meg új, az európai, a közel-keleti és az afrikai régiót kiszolgáló pénzügyi és beszerzési központját (FSSC). A 230 főnek munkát adó szolgáltató központ pénzügyi és beszerzési területen nyújt támogatást a világcég régiós leányvállalatainak. A magyarországi gyártásban közel félezer embert foglalkoztat a FrieslandCampina Hungária Zrt. Közülük háromszázan dolgoznak a mátészalkai tejüzemben.
Borítófotó: Szautner Péter vezérigazgató (balról), Nagy István, az agrártárca vezetője és Hanusi Péter Polgármester. Mátészalkán még a torta is Pöttyös