Csiszér Tamás

Cappuccino
Belsőépítész. Pályája kezdetén fejlesztett egy újszerű szemüvegállványt, így került kapcsolatba az optikusszakmával. Mára több mint ötszáz üzletet tervezett, az optikai boltok specialistájának tartják, több komoly nemzetközi és hazai díjat nyert. De tervez irodákat, éttermeket, egészségügyi intézményeket és lakásokat is.

– Milyenek a magyar szemüvegboltok? Van egyéni arculatuk?

– Fejlődő tendenciát látok. A szocializmusból itt maradt üzletek kezdenek eltűnni, a beérkező nyugati láncok pedig kifejezetten odafigyelnek a megjelenésükre. A nagyobb települések belvárosaiban a kisvállalkozók is adnak a boltok külcsínére, tudják, hogy a talpon maradáshoz ez kell. Használják a marketinges eszközöket, fontosnak tartják, hogy az üzlet portálja felkeltse az arra járók figyelmét. 

– Milyen gyakran érdemes frissíteni egy bolt küllemét? 

– Ez azért érdekes kérdés, mert az ötszáz egységből, amelyet terveztem, összesen négyet újítottunk meg. Igyekszem időtálló belső tereket alkotni. 

– Akkor nem is kell feltétlenül rohanni a trenddel? 

– Kellene, mert a divat folyamatosan változik. Az más kérdés, hogy ki lehet-e termelni a megújulás költségét, de ez már a helyi adottságoktól függ. Másképpen kell gondolkodni egy nagyvárosi plázában működő üzlet meg egy lakótelepi esetében. De ötévente érdemes megfontolni egy frissítést, szinten kell tartani a bolt nívóját. Tízévente viszont már kötelező egy teljes megújulás, mert ezzel a vásárlóit tiszteli meg a tulajdonos. Míg régen elég volt egy megállítótábla, addig ma már elérhető áron van egy televízió; a technika rohamos fejlődése új igényeket generál és elégít ki. Az új versenytársak már a legfrissebb technológiával nyitják az üzletet. Aki nem akar lemaradni, annak fejlesztenie kell, mert a potenciális vevő csak így fog bejönni. Ugyanez vonatkozik például az éttermi berendezésekre is: szinte kötelező a legújabb technológiát használni.

– Optikai üzletek sorát tervezte. Mennyiben speciális terület ez? 

– Mindenképpen ismerni kell az üzletben folyó tevékenységet és a termékkínálatot, a keretektől a lencsékig. Annyiban speciális igényekről van szó, hogy egy optikai szaküzletben összekapcsolódik a kereskedelem egy egészségügyi szolgáltatással, a bolt megjelenésének ezt kell kiszolgálnia. Sok van belőlük, szinte minden városban akad egy. Nem lenne jó, ha egyformák lennének, ezért egyedi arculatot kell nekik adni. 

– Egy üzleti enteriőr kiről szól? A tulajdonosról vagy a vevőről? 

– Azt látom, hogy kétféle kereskedő létezik. Az egyik a békebeli, aki már a hatvanas években is a szakmában volt, és teljesen a saját ízlésére formálja a boltját, legyen az optika, hentesüzlet vagy cukrászda. A régi vevőire épít, ismeri az igényeiket. A fiatal vállalkozók meg a globális láncok kifejezetten a vásárlóra, az ő ízlésére építik a kereskedelmi egységüket – ma már az utóbbiak vannak többségben. A XXI. századi marketing ezt diktálja. 

– Egy tervezőnek ismernie kell a marketingtrendeket? 

– Folyamatosan figyelemmel kísérem, mi történik a szakmában. Elmegyek a nemzetközi kiállításokra, megtekintem a nemzetközi szaklapokat, mert nem lehet lemaradni. Mivel egy lépéssel előttünk járnak, így az igazi inspirációt az jelenti, ha megnézzük, mit állítanak ki például Milánóban. Mert lehet az ember kreatív, de mindig kell új inspiráció. 

– Mennyire kér szabad kezet a tervezéskor? 

– A megrendelőim szinte kivétel nélkül szabad kezet adnak, mert tudják: nem egysíkú gondolkodással tervezünk, szeretünk mozogni a stílusok között, s személyre szabjuk az optikát, az éttermet, a lakás esetében meg ez egyértelmű. Az emberek egyre többet utaznak, sokat látnak a világból, így az igényeik is mind komolyabbak, ez pedig mindig öröm egy tervezőnek. A kivitelezéssel már egy ideje nem foglalkozom, belefáradtam az építőipar ismert problémáiba. Ennek ellenére bő fél évre be vagyok táblázva, épp bővíteni tervezem a cégem, hogy ne kelljen sokat várniuk a megrendelőknek. 

– Egyelőre a minimál stílus uralja a lakberendezést, a fiatalabbakat már egyáltalán nem érdeklik az antik tárgyak. Kell ezt sajnálni? 

– Az emberek belátóbbak lettek, nem akarnak ma már egy modern lakóparki lakásba antik ülőgarnitúrát, az meg keveseknek adatik meg, hogy olyan nagy terekben gondolkodjanak, ahol ezek a bútorok jól mutatnak. Régebben még egy lakótelepi lakásba is antik bútorokat akartak, nem volt könnyű erről lebeszélni az embereket. Mindemellett azt vallom, jól átgondoltan bármilyen stílusú tárgyak elférnek egymás mellett. 

– A kortárs képzőművészet érdekli a megrendelőket? Kérik, hogy segítsen festményt választani?

– Nem, és ez nagy szívfájdalmam. Nagyon szűk rétegnek van arra igénye, hogy szobrot vigyen az otthonába, vagy egy neves festő munkáját. Pedig azon túl, hogy a művészeti alkotások egyedi hangulatot adnak a lakásnak, még befektetésnek is kiválók. De ugyanez vonatkozik a tervezői bútorokra is. 

– Itthon is egyre gyakoribb a lakások eladás előtti berendezése, a home staging. Hisz ebben? 

– Kifejezetten felső, luxuskategóriás családi házaknál látom értelmét. Ezeknél az épület minősége jobban megmutatkozik, ha berendezik eladás előtt. De ma már az új építésű, ötven-száz lakásos társasházakat is látványtervekkel kínálja az ingatlanos. Hozzám is gyakran fordulnak azzal, hogy gyorsan készítsek néhány látványtervet. De ez nem ötperces munka, mert pontos méretezés után, precíz mérnöki munkával készül el, ötven oldalban összefoglalva. Vannak hobbiprogramok a neten, ahol lehet terveket készíteni, ezzel játszani, csak lehet, hogy nem lesz a lakásban radiátor, mert nem fér oda. Amit mi készítünk, azt meg is lehet valósítani, jó lesz, működni fog, és ez nagy különbség. Nem jó, ha alábecsüljük ezt a szakmát. Aki már felkért belsőépítészt, az tudja, hogy pénzt és energiát spórol meg, megússza a tanulópénzt, s szép lesz a végeredmény. Arról ritkán beszélünk, hogy minden építkezésen rengeteg pénzt kidobnak, mert nem ismerik az anyagokat, rossz megoldásokat választanak, amit költséges javítások követnek. Egy belsőépítész felkérésével megkímélhetjük magunkat ettől. 

– Veszprémben él. Sosem akart szakmai okokból Budapestre költözni? 

– Nem mondom, hogy soha nem fordult meg a fejemben fiatalon. De a gyerekeim megszületése után már eszembe sem jutott. Lokálpatrióta vagyok, a szívem idehúz Veszprémbe, sokat dolgozom ezért a városért, ma már nem tudnám elhagyni. Másrészt egy óra alatt Budapesten vagy Bécsben vagyok. Pár éve hívtak Londonba, a Kodak hivatalos tervezője is vagyok, és biztattak, nyissak irodát, de túl macerás lett volna, nem akarok kétlaki életet élni. 

 

NÉVJEGY 

45 éves, nős, 2 gyermek édesapja.

2017-ben és 2018-ban díjnyertes lett a comói A’Design Award and Competition versenyen belsőépítészet és kiállítás kategóriában.

2017-ben I. helyet szerzett Londonban a SBID Nemzetközi Design Versenyen egészségügy kategóriában.

KEDVENCEK

Film » Eldorádó, Ébredések

Zene » Neurotic, The Cure, Daft Punk

Könyv » Nemere: Titkok könyve, Steinbeck: Egerek és emberek