A 2019-es évet az ellenőrzés erősítésének szentelte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., melynek jegyében több programot is elindított. Az év elején a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek útdíjfizetését lehetővé tevő HU-GO rendszeren belül kezdődtek fejlesztések. Ezek célja – az útdíjfizetés rendszerének korszerűsítésén kívül –, hogy az útdíjfizetés szempontjából fontos járműadatok helyes megadására is felhívja az úthasználók figyelmét. Egyre gyakoribb jelenség ugyanis, hogy a járművek környezetvédelmi besorolását tévesen adják meg. A NÚSZ Zrt. a társadalmi szerepvállalás keretében is elkötelezett viszont a tehergépjárművek okozta környezeti terhelés mérséklése és a „szennyező fizet” elv gyakorlatban történő megvalósítása iránt. Fontos célkitűzése, hogy ugyanazon útszakasz használatáért a magasabb, a környezetvédelem szempontjából jobb besorolással rendelkező tehergépjármű kevesebb útdíjat fizessen a környezetszennyezőbb, ezért alacsonyabb kategóriába tartozó tehergépkocsihoz képest.
A magyar fuvarozói érdekképviseletek által is szorgalmazott, az európai uniós szabályokkal és a nemzetközi gyakorlattal is összhangban lévő intézkedés erősíti a fuvarozói piacon belüli tisztességes versenyt, az ágazat szereplőit pedig még inkább jogkövető magatartásra, korszerű járműpark kialakítására ösztönzi. A rendszer teljes körűen 2020-ban indulhat el.
A sikeres tesztidőszak után, idén tavasszal egy másik új ellenőrzéstechnikai megoldással, a menet közbeni ellenőrzés bevezetésével egészítette ki eszköztárát a NÚSZ annak érdekében, hogy kiszűrje azokat a teherautókat és kamionokat, amelyek elmulasztják, vagy tudatosan mellőzik az útdíjfizetést a hazai díjköteles utakon. Az új módszer lényege, hogy a magyar fejlesztésű berendezésekkel, valamint a legkorszerűbb kamerával felszerelt adatgyűjtő autók már nem csak a fizetős utak mellett állva, hanem a forgalomban haladva, menet közben is képesek felvételeket készíteni a 3,5 tonna feletti gépjárművekről, s ezáltal ellenőrizni az útdíjfizetési jogosultságukat. Az erről készített videó itt látható.
A menet közbeni ellenőrzéssel mindenekelőtt a „szellemkamionokat” és a trükközőket vette célkeresztjébe a NÚSZ. A díjat nem fizetők első csoportjába
azok tartoznak, akik eseti jegyet vásárolnak, de csak azokra az útszakaszokra, ahol tapasztalataik szerint fix vagy mobil ellenőrzőpont található. A másodikba
azok a „szellemkamionosok” tartoznak, akik a kamerával felszerelt ellenőrzőpontokon lebillentik vagy leolvashatatlanná teszik a jármű rendszámát.
De ide sorolhatók azok is, akik például kevesebb tengelyszámot vallanak be, vagy szándékosan valótlan járműadatokat adnak meg, netán az útdíjfizetés szempontjából kedvezőbb környezetvédelmi kategóriában váltanak úthasználati jogosultságot – így fizetve kevesebbet. A bevezetés óta eltelt hónapok tapasztalatai mindenesetre igen kedvezőek: a menet közbeni ellenőrzésnek köszönhetően olyan visszaélők is a látókörbe kerültek, akik többnyire más szabályokat is rendszeresen áthágnak.
Az idén megvalósított fejlesztések eredményeként néhány hete újabb típusú akció előkészítésébe is belekezdett a NÚSZ: az úgynevezett „megállításos mobil ellenőrzést” a személyautókon kívül ugyanis már a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépkocsikra is kiterjeszti. Ennek köszönhetően lehetőség nyílik például a külföldi járművek esetében a fokozottabb ellenőrzésre, valamint a díjfizetéskor megadott, és a jármű okmányában szereplő adatok összevetésére is. A NÚSZ azért fektet nagy hangsúlyt a külföldi gépjárművek ellenőrzésére, mert a múlt év végi adatok azt mutatták, hogy a bliccelő tehergépkocsik 77 százaléka külföldi volt.
A NÚSZ 2019-ben a rendőrséggel és a NAV munkatársaival még szorosabbra fűzte együttműködését. A célzottan nagyobb ünnepek, vagy kiemelt rendezvények időszakában szervezett NÚSZ díjellenőrzési akciói mellett a teljes forgalom kiterelésével végrehajtott, hatósággal közös komplex ellenőrzés eredményének pedig már az első félévben megmutatkoztak a jelei: az e-útdíjaknál összesen 25 százalékkal sikerült csökkenteni a jogosulatlan úthasználat számát.
Fotó: NÚSZ