Nem fékez a NÚSZ

PR szponzorált tartalom

Bár tavasszal jelentősen visszaesett a személygépkocsi-forgalom, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. nem engedte el az évet, s a körülményekhez képest nem zár rossz eredménnyel. A vezérigazgató lapunknak elmondta: nagyon nehéz lenne 2021-re jósolni – minden attól függ, meddig tart a vírushelyzet.

Hogyan zárja az esztendőt a NÚSZ, milyen hatások érték a hazai útdíjfizetést 2020-ban?

Nem engedtük el ezt az évet, bár tény, hogy rajtunk kívül álló dolgok miatt egészen máshogy alakult, mint azt terveztük. Tényszerűen: soha nem kezdődött még olyan jól esztendő, mint a mostani. A januári és a februári adatok rekordnövekedést mutattak az úthasználati díjak területén, de aztán jött a járvány és egyre-másra mutatkoztak gyengébb hetek, majd április közepén elértük a mélypontot a személygépkocsik e-matricájának az értékesítésében. Húsvét után újra beindult a belföldi közlekedés, jöttek a bevételek, de az idegenforgalom kiesése meglátszott az eladásokon. Ugyanakkor májustól megélénkült a hazai kereslet a megyei matricák iránt (ebben a szegmensben volt olyan hónap, amikor 30 százalékos bővülés mutatkozott), amiből arra lehet következtetni, hogy a magyar családok itthon töltötték a szabadságukat. A növekedéshez természetesen az is hozzájárult, hogy a vírushelyzet miatt többen ültek vissza a gépkocsiba, elpártolva a közösségi közlekedéstől, hiszen saját autóval kisebb az egészségügyi kockázat. Sokan járnak be dolgozni az agglomerációból, ők szívesebben jönnek autóval, mint vonattal. Ez is generálta a megyei matricák eladásának erősödését. Az országos éves matricák terén is sikerült gyarapodást elérni, és bár ezen vignetták nagy része az esztendő elején kelt el, még év közben, félévkor is volt, aki e típus mellett döntött. A kamionforgalom máshogy alakult. Azt gondolom, helyes döntés volt az átmenő forgalom folyamatos biztosítása. Nem szabad elfelejteni, hogy hazánk tranzitország, olyan közlekedési csomópont, amelyen a kelet–nyugat és dél–nyugat irányban áramló áru áthalad. Ennek megfelelően a teherforgalom nagyjából kétharmadát jellemzően a külföldiek adják. Mindent összevetve az áruszállításban is látszódott némi visszaesés, de például a nyári hónapokban már ismét növekedést, szeptemberben pedig közel 5 százalékos bővülést tapasztaltunk az előző év azonos hónapjához képest a forgalomban. Az útdíjrendszer egyfajta lakmuszpapírként szolgál a gazdaság teljesítményének a megítéléséhez. Ez alapján pedig nem állunk rosszul.

Bartal Tamás
Fotó: NÚSZ Zrt.

Rendszerint szó van az utakat szabálytalanul használókról. A pandémia alatt hogyan alakult a számuk?

Bár nem lehet pontosan összehasonlítani a tavalyi és az idei ellenőrzési számokat a pandémiás helyzet teremtette eltérő körülmények miatt, az adataink azt mutatják, hogy minimális mértékben javult a helyzet; mérséklődött a hazai és a külföldi bliccelők száma az utakon mind az e-matrica-, mind pedig az e-útdíj-rendszerben közlekedők tekintetében. Az előbbi esetében a javulás vélhetőleg annak köszönhető, hogy a járművezetők jellemzően jobban odafigyelnek a jogosultság megvásárlására, míg az utóbbinál feltehetőleg a fejlesztéseink állnak annak hátterében, hogy nem romlott a díjfizetési morál, sőt egy árnyalatnyival jobb is a helyzet, mint tavaly volt.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink