Mit tehetünk a dolgozói demotiváltság ellen?

PR PR tartalom
Amikor vezetőként azt vesszük észre, hogy a dolgozóink kevésbé produktívak, nem kezdeményeznek, nincsenek új ötleteik, gyakran elkésnek, vagy akár konfliktusokba is keverednek egymással, akkor arra gyanakodhatunk, hogy demotiválttá váltak. Ez jelentősen rontja a munkahelyünk hangulatát, de természetesen a munkamorálra és a hatékonyságra is rossz hatással lehet. Mit tehetünk, ha szeretnénk mindezt elkerülni?

A következőkben gyakorlati ötleteket mutatunk azoknak a vezetőknek, menedzsereknek, akik szeretnék újra lelkesnek és motiváltnak látni a munkavállalóikat.

Kommunikáljunk!

Az egyik leginkább előrevezető módszer a kommunikáció: üljünk le az adott alkalmazottal vagy alkalmazottakkal, és kérdezzük meg, mi az oka a demotiváltságnak! Számos olyan tényező lehet a háttérben, ami motivációvesztéshez vezethet, és ezek egy részének van, hogy semmi köze magához a munkához, vagy a munkahelyhez. Lehet, hogy valamilyen magánéleti probléma, vagy krízis okozza, hogy az egyén nem tud megfelelően teljesíteni. Ilyen esetben, legyünk türelmesek, biztosítsuk a személyt a támogatásunkról, ajánljunk például egy hosszabb-rövidebb szabadságot!

Ahhoz persze, hogy egy ilyen beszélgetés sikeres lehessen, elengedhetetlen, hogy a dolgozók nyíltan és őszintén tudjanak velünk kommunikálni. Ennek kiépítése hosszú időbe és sok munkába telik, de megéri!

Adjunk visszajelzést!

A folyamatos visszajelzések, értékelések – legyen az pozitív, vagy negatív – mindig fontosak, de akkor különösen, amikor egy dolgozó demotiválttá válik. Tudassuk vele egyértelműen, hogy mi az, amit jól csinál, és mi az, amin érdemes változtatnia! Ösztönözzük arra is, hogy folyamatosan fejlődjön, akár azáltal is, hogy kilép a komfortzónájából. Ez egészen új távlatokat nyithat meg előtte.

Értékeljük a munkát!

Legyünk biztosak abban, hogy a dolgozói igyekezet, a kemény munka, a jó ötletek, a proaktív hozzáállás nem marad észrevétlen! Jutalmazzuk a kiemelkedően teljesítő munkatársakat, természetesen olyan formában, amit a céges büdzsé is megenged. A legtöbben kétségtelenül a pénzbeli honoráriumot preferálják – például egy fizetésemelés, vagy bónusz formájában –, de ha ezt nem tehetjük meg, kisebb-nagyobb ajándékokkal vagy akár egy extra szabadnappal is értékelhetjük az igyekezetet.

Alakítsunk ki kényelmes munkaállomást!

Talán nem is gondolnánk, de a megfelelő méretű, kényelmes, lehetőség szerint állítható asztalok, valamint az ergonomikus székek nagyon sokat nyomnak a latba, ha a dolgozók motiváltságáról van szó. Ha ugyanis nem jól választjuk meg ezeket az eszközöket, amelyek minden nap hosszú órákon át szolgálják ki a dolgozókat, akkor akár az egészségük is károsodhat, nem is beszélve a kellemetlen hát- és nyakfájásról, valamint a mindezzel járó stresszről. Ezt elkerülendő, fektessünk be a jobb minőségű darabokba, amikor irodabútorról van szó!

Tegyük motiválóvá a közeget!

Azt már tudjuk, hogy milyen fontosak az ergonomikus székek és asztalok az irodában, de ezek beszerzésénél jóval többet is tehetünk azért, hogy a kollégák igazán jól érezzék magukat, és így a motivációjuk is megmaradjon. Fontos a megfelelő világítás, ami az egyedi igényeket is kiszolgálja, vagy éppen az ideális klíma. Ezek mellett az olyan részletkérdésnek tűnő, de igenis fontos tényezőkre is odafigyelhetünk, mint a színhasználat: a piros képes fokozni a produktivitást, míg a kék inkább a koncentrációt segíti.

Tűzzünk ki célokat!

Ha a vállalatunknak nincsenek specifikus, jól mérhető, megvalósítható és releváns céljai, akkor nehéz motiváltnak maradni – hiszen akkor miért dolgozunk? Fontos tehát ilyen jellegű célkitűzéseket kijelölni, és azokat tudatosítani a dolgozókban is. A szépen kialakított irodai környezetben elhelyezthetünk akár egy motivációs táblát is egy központi falra az irodában!

Biztosítsunk előrelépési lehetőségeket!

Sok olyan beosztott akad, aki szívesen megmarad egy-egy pozícióban hosszú éveken, vagy akár évtizedeken át, de vannak olyanok is, akik számára ez kimondottan demotiváló kilátás. Akik ez utóbbi csoportba tartoznak, folyamatosan igénylik az új lehetőségeket, az állandó tanulást, fejlődést, így egy olyan munkahelyi közeget, ami ezt biztosítja a számukra. Az előrelépési lehetőségek nem minden esetben lehetnek biztosítottak, de bármikor szervezhetünk hasznos és izgalmas képzéseket, tanfolyamokat, workshopokat. Éljünk a lehetőséggel!

Tegyük lehetővé az egészséges munka-magánélet egyensúlyt!

A Z-generáció már teljes mértékben elvárja, de a millenium generáció számára is egyre fontosabb a szabadság, a rugalmasság, a megfelelő munka-magánélet egyensúly kialakítása. Ha törekszünk arra, hogy ezt megadjuk a munkavállalóinknak, azzal nagyon sokat javíthatunk azon, hogy hogyan érzik magukat a vállalatunknál. Jó ötlet tehát rugalmas – vagy legalábbis részben rugalmas – munkaórákat kialakítani, például egy törzsidő megadásával. Emellett ma már a home office lehetősége is igen sokak számára nemcsak, hogy fontos, de az egyetlen választható lehetőség a munkavégzésre.

Legyen kellemes a légkör!

Talán mondanunk sem kell, hogy az emberi tényező is beleszámít abba, mennyire motivált valaki a munkájában. Ebben pedig igen nagy szerepet játszik az irodai hangulat. Hogy ideális lehessen az atmoszféra, igyekezzünk csapatépítő programokkal, közös ebédekkel közelebb hozni egymáshoz a dolgozókat!

Kép forrása: 123rf.com

Ezek is érdekelhetnek

További híreink