Megújulnak a Győr és Bécs között közlekedő Talent motorvonatok

Hírek Szponzorált tartalom
Idén októberben Győr és Bécs között forgalomba állt az első felújított Talent típusú villamos motorvonat. Az első jármű még az eredeti, piros szín megújításával közlekedik, de a második újjávarázsolt vonat már a Flirt motorvonatokról jól ismert kék-sárga-fehér színekben mutatkozott be a nagyközönségnek.

 

A Talent magyarországi története 2006-ig nyúlik vissza, akkor vásárolta meg a MÁV a kanadai Bombardier-től a tíz motorvonatot, amelyek a cég németországi gyárában készültek. A nagy értékű járművek a külső szemlélő számára a svájci Stadler Flirtjével mutatnak hasonlóságot, és utaskényelem szempontjából pontos is a párhuzam. Műszaki szempontból viszont van egy lényeges különbség a két motorvonat között: míg a Flirtök csak 25 kV tápfeszültségen tudnak közlekedni, addig a Talentek két áramneműek, tudják az osztrák 15 kV-os felsővezetéki feszültségi üzemet is, az eurégiós forgalomban is bevethetők. Sajnos járműkonstrukciós hibák miatt 2012-től az üzemképes darabszám hektikusan, 3 és 8 darab között változott, ezért a MÁV-START által üzemeltetett tíz Talent motorvonat szervizelése és annak hosszú távú megoldása a vasúttársaság számára kiemelten fontossá vált. Első lépésként idén áprilisban a MÁV-START, a komoly forgóvázgyártói múlttal rendelkező székesfehérvári MÁV Vagon és az osztrák vasút, az ÖBB két évre szóló szerződést kötött, hogy a Győr és Bécs közötti eurégiós közlekedésben használt Talentek nagyjavítása, konstrukciós hibáinak megszüntetése, valamint gazdaságos és hatékony fenntartása mielőbb rendeződjön.

A Talentek az őszi megújításuk után nemcsak tetszetős külsővel, hanem korszerűbb belsővel is állnak az utasok szolgálatába. A javítás és felújítás a forgóvázon, a fékrendszeren kívül a mozdonyvezetői fülkére és az utastérre egyaránt kiterjedt. Ez utóbbiban a tolóajtók, a lépcsők, a klímaberendezések, az ülések és a WC-k újultak meg. A MÁV törekvésének megfelelően a felújítás főként magyar beszállítók bevonásával történt, és a karbantartási ütemterv szerint kéthavonta készül el egy-egy motorvonat. A teljes flotta, a 10 Talent motorvonat felújításának köszönhetően az új külső dizájn mellett az utazási komfort és a járműstabilitás is jelentősen javulni fog. A megújítás további pozitív hozadéka, hogy a járművek négy Bécsbe közlekedő Flirtöt válthatnak ki, amelyek a budapesti elővárosi vonalakra kerülhetnek. Ezzel 2022 végére az új KISS-eknek köszönhetően, az eddigi Flirtökkel együtt a főváros teljes elővárosában modern motorvonatokkal lehet majd utazni.

Érdekes háttér-információ még, hogy a nagyjavításban részt vevő MÁV Vagon nemrégiben fejlesztett ki egy korszerű, keskeny nyomközű, hajtott forgóvázat a kisvasutak számára. A társaság az IC+ kocsik gyártásában is közreműködik. Közel kétezer alkatrészt gyártanak ezekhez a vonatokhoz, de a terveik közt szerepel egy olyan multifunkcionális csarnok tervezése és megépítése, amely speciálisan járműkarbantartásra lesz alkalmas, és várakozásaik szerint szintén 2022-re készülhet el.

A MÁV-START a felújítás mellett a későbbiekben a Talent motorvonatok karbantartási feltételeit is biztosítja, hogy a járművek hosszú távon fenntartható módon, 80-90 százalékos üzembentartási aránnyal álljanak az utazók rendelkezésére. A teljes flotta megújítása a tervek szerint 2020 végére fejeződik be.