Huszonötödik évfordulójára készül a Market, hazánk legnagyobb építőipari vállalata. A cég kiemelkedően jól zárta a múlt évet, és a 2020-as üzleti esztendőből sem jön ki rosszul. A társaság 2018-ban az év vállalata volt. A tavalyi és a mostani eredményekről, valamint a tervekről beszélgettünk Scheer Sándorral, a Market Építő Zrt. alapító-vezérigazgatójával.
Hogyan alakult a Market múlt éve?
Kifejezetten jó esztendőt zártunk, s bebizonyítottuk, hogy ebben a méretben is eredményesen, minőséget nyújtva lehet dolgozni. Folytattuk a nagy ívű, komplex és minőségorientált építkezésekre való fókuszálást. Emellett felhasználtuk az időt a képzésre, fejlődésre, elindultunk a digitalizáció, az adatelemzés útján. A Market-csoport teljesítménye több mint 40 milliárd forinttal bővült, bár darabszámra nem volt több megrendelésünk. A növekedésben a legnagyobb szerepet a hatékonyság javulása játszotta, ezt a jövőben még tovább erősítjük. Röviden: rendkívül értékes, fontos évet hagytunk magunk mögött.
Ebből a pozícióból fordultak rá 2020-ra.
Nagyon rózsaszínűnek indult az esztendő. A január és a február hozta a tervezett bevételeket, tartottuk a tervet, majd jött a március és a járványhelyzet, amelyben új tulajdonságokat kellett kifejlesztenie a cégnek. Ilyen például az újfajta munkaszervezés: a vírus elleni védekezés szempontjából biztonságos építéshelyszíni munkavégzés, az otthoni feladatellátás és a kommunikáció új módszerei. A vállalati szervezet jól vizsgázott a pandémia első hulláma alatt. 2020 megváltozott mindennapjai azért nem viseltek meg minket annyira, mert az előző években alaposan előkészítettük a következő időszakot, s jól dolgoztunk. Az idén például nem maradt el, nem állt le munkánk, és nem kellett átütemezni feladatokat. Egyedül a BMW-gyár építése csúszik, de annak nem maga az egészségügyi krízis a közvetlen és egyetlen oka. Természetesen minket sem került el a járvány miatti gazdasági lassulás hatása. Most az látszik, hogy nagyjából 6-8 százalékkal maradunk a tervek alatt.
Hasonló árbevétellel számoltak, mint a 2019-es volt?
Igen, hasonló bevételi szinttel számoltunk, és ahhoz képest várható az elmaradásunk. Ám a társaság számára ez az esztendő sem rossz; több mint egy tucat projektet adtunk át, újabbakat is indítottunk, megalapozva ezzel 2021-et. Több munkánkat díjazták, s a cég is kapott elismeréseket az elmúlt években.
Milyen díjakat kaptak?
Eddig több mint hetvenet vehettünk át. Díjakat érdemeltünk ki többek között a Hotel Clarkkal, a BudaParttal, a Párisi Udvarral és a Telekom-székházzal – utóbbiért odaítélték az Építőipari Nívódíjat is. Ebben az esztendőben eddig 12 elismerésben részesültünk, például a MOME-ért, a Ligeti-villáért, s kaptunk nemzetközi díjat a Párisi Udvarért és több lakóingatlan-projektért. De sorra jöttek a vállalati kitüntetések is; például az idén mi lettünk az év kivitelezője és az év Széchenyi-vállalkozása, valamint kilencedik alkalommal kiváló üzleti márka is. Megtiszteltetés, hogy a mindennapokba befektetett energiánkat a szakmai szereplők értékelik és ilyen visszajelzéseket kapunk. Bízunk benne, hogy a szakmánk szeretete és a társadalmi felelősségvállalási gyakorlatunk másokat is ösztönöz a nagyobb teljesítmény elérésére. A jövőben is hűek maradunk a mottónkhoz: építeni szeretünk.
Ha már építés: említette, hogy a járványidőszak alatt új tulajdonságokat kellett kifejlesztenie a cégnek. Ez jelentett valamit az üzletépítésben, -szerzésben?
Abban nem, viszont a társaság sokkal fogékonyabbá vált a megdermedt gazdaságban bajba jutottak és az egészségügyben dolgozók problémái iránt. Hozzánk egyébként is közel áll az önkéntes jószolgálat. Például számos hátrányos helyzetű térségben támogattunk óvodákat, iskolákat felújításokkal, építésekkel, eszközökkel, készpénzzel, s az első hullám alatt célzott gyűjtést, támogatást szerveztünk az egészségügy számára, többek között a Szent László Kórház érintett dolgozói csoportjának. Segítettük a Semmelweis-, a Bajcsy-Zsilinszky-, a Szent Ferenc-kórházat, és több aktivitásunk volt a korábban tervezetteknél.

Scheer Sandor
Fotó: Móricz-Sabján Simon
Ha nem is volt annyira rossz 2020, milyen lehet majd 2021?
Több olyan projektünk van, amely átnyúlik a jövő esztendőre, de éppen a beszélgetésünk előtt vettem részt a következő éves üzleti terv megbeszélésén, amelyen arról volt szó, hogy 2021-ben nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni az ipari-logisztikai beruházásokra, az önálló, saját fejlesztésekre. Ilyen lesz a Dürer- és a Bem-projekt is, melynek keretében elhanyagolt, romos állapotban lévő épületeket álmodunk újra, és részt vállalunk környezetünk megújításában. Visszatérve a tervezésre: bár ez a sajátosságaiból adódóan nehéz, s egy építőipari cégnél speciális feladat, arra nagyon büszke vagyok, hogy évek óta olyan precíz, tudatos tervezés folyik a vállalatnál, hogy attól legfeljebb 3-5 százalékban térünk el. Ebben persze szerepe van annak, hogy szisztematikusan tevékenykedünk és évekre előre gondolkodunk. Jelenleg is dolgozunk olyan nagy projekteken, mint például a BudaPart, de épül a Mol Campus is, ezenkívül folyik az OTP-székház és a Multicsarnok kivitelezése, a Bosch új fejlesztőközpontjának a befejező munkálatai is. Ezek együtt alkotják a jövő évi munkánk mintegy 70 százalékát. A mi ágazatunk esetében az elért szintet és színvonalat megtartani nehezebb. Ez ugyanúgy igaz a TOP200-as helyezésre; e listának ötödik éve tagja a Market.
Sután hangzik a kérdés, de van ars poeticája egy építőipari vállalkozásnak?
Igen. A céges belső körökben rendszerint hangoztatom (a szeretett Fraditól utánhallással átvéve és kiegészítve) a „négy E” alapvetését: Erkölcs, Egység, Egyetértés, Eredményesség. De ma már a „négy M”-et is betettük a „dolgozói fejekbe”, amely ugyancsak jellemzi a vállalatot: Minőség, Megbízhatóság, Munkavédelem, Megelégedettség. Mi így gondolkodunk és ezekben vagyunk kiemelkedők.
Csak azért kérdeztem, mert a Párisi Udvar fejlesztése ikonikus projektje volt a Market-csoportnak, és mind a végeredmény, mind pedig a körülötte levő kommunikáció egyfajta ars poeticát sugallt.
Körülbelül 15 évvel ezelőtt egy interjúban megkérdezték tőlem, hogy melyik a kedvenc budapesti épületem. Habozás nélkül vágtam rá: a Párisi Udvar. Gyerekként előtte szálltam át más tömegközlekedési eszközre, számtalanszor ültem be egy sütire vagy fagyira a Jégbüfébe, sétáltam át a passzázson és jártam be minden nyitott részét. A mostani tulajdonosok nem biztos, hogy örülnek utólag ennek a mondatnak, de akár profit nélkül is megcsináltuk volna az épület felújítását. Megtiszteltetés volt egy olyan értéket újraéleszteni, mint amilyen a Párisi Udvar. De igaz, nem ez volt a legjövedelmezőbb munkánk abban az esztendőben. Ám nagyon fontos volt – minden tekintetben. A részletek viadala…
Lassan 25 éves lesz az ön által alapított Market. Ön mióta dolgozik az építőiparban?
Több mint harminc éve. Elég hosszú volt az út idáig, és azt mondhatom: az első öt esztendő arra volt jó, hogy megtapasztaljam a hibás döntések következményeit, s tanultam a szakmát. Aztán elérkezett az idő – némi biztatásra – arra, hogy önálló céget alapítsak. A kezdetek és a gyors fejlődés után az elmúlt időszak az aprólékos vállalati „építkezésről” szólt. Azt szokták mondani, hogy egy cég életében három fázis van. Az első a hurrászakasz, amikor mindenki dolgozni akar, meg szeretné alapozni a sikert. Ezt követi a vállalattá válás időszaka; itt sokan elvéreznek, alá- vagy túlbecsülnek dolgokat. S végül jön a vállalattá érés. Azt hiszem, mi elértük ezt az időszakot az állandó tanulással és megújulással.