FEHÉRÍTÉS
Egymás után veti be az online eszközöket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a gazdaság fehérítésére. Az online pénztárgépek és az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (ismertebb nevén ekáer) után az adóalanyok közötti ügyletekről is megbízhatóbb és behatóbb információkat szeretne gyűjteni. Július elsejétől online módon kell adatot küldeni az adóhivatal felé minden olyan számláról a kibocsátóknak, amelynél az áthárított általános forgalmi adó összege legalább 100 ezer forint. A tételes áfabevallás eddigi összeghatára egymillió forint volt – ezt csökkentették tehát most jelentősen, egyúttal automatizálták a folyamatot, hogy minél kevesebb lehetőség legyen hibákra, visszaélésekre.
KIRE IS VONATKOZIK?
Az online számlázás minden általános forgalmi adó fizetésére kötelezett magyar céget, egyéni vállalkozót és magyarországi áfaregisztrációval rendelkező külföldi társaságot érint. Magánszemélyek vagy külföldi adóalanyok részére kiállított számlákról nem kell online adatszolgáltatást teljesíteni, valamint a bejövő számlák sem esnek ennek hatálya alá – bár utóbbiak esetében ugyancsak százezer forintra csökkent a bevallási értékhatár.
Az adatszolgáltatás a számlázó-programmal előállított és a nyomtatványokon kiállított „kézi” számlákra is vonatkozik. Ez utóbbiak adatait is továbbítani kell egy webes felületen, megadott határidőn belül. Ha az áfa összege eléri vagy meghaladja a félmillió forintot, legkésőbb a kiállítás utáni napon, ha félmilliónál kevesebb, akkor pedig legkésőbb a kiállítást követő ötödik napon kell rögzíteni ezeket az adatokat az adózónak. Nem vonatkozik az új szabályozás az online pénztárgépek által készített számlákra, mivel már így is automatikusan érkeznek az információk a NAV-hoz.
Fontos megjegyezni: az új szabályt attól függetlenül kell alkalmazni, hogy hol készül a számla – ha Magyarországon regisztrált adóalany a kibocsátó és a befogadó is, és legalább százezer forint értéken tartalmaz áthárított áfát. Felfelé nyitott rendszerről van szó: a NAV természetesen kész befogadni minden számlát, az értékhatár alattiakat is, és az adózó önkéntesen több adatot is megadhat róluk, mint a jogszabályban előírt minimum.
REGISZTRÁLNI KELL
Bár sok adminisztratív teendőtől megszabadítja a vállalkozókat az automatikus adatközlés, regisztrációra itt is szükség van. Az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon lehet ezt megtenni, ügyfélkapus rögzítéssel. Az itt igényelt technikai azonosítót kell aztán beépíteni a cég által használt számlázóprogramba, mivel ez alapján tudják azonosítani, hogy kihez tartozik az adott számla.