Rosszul indult tőzsdei karrier

Pénz beszél
Az Uber nemcsak egy autómegosztó-személyszállító gigavállalat, hanem egy több lábon álló cég. Az első tőzsdei napok áresése ellenére hosszabb távon lehet fantázia a részvényben. Persze a profittermelési mutatókkal szemben itt is a piac várható növekedése az, amit áraznak a befektetők.

UBER

Nemcsak az árfolyam, de az apró részletek is sokat elmondanak egy-egy friss tőzsdei cégről, jelen esetben az Uberről. Pont a bevezetést követő 48 órában látott ugyanis napvilágot egy emberrablási kísérlet az egyik Uber-autóban: a cég sofőrje Pittsburghben el akart rabolni két nőt, miközben korábban is történtek hasonló esetek.

Az Uber persze próbál kimászni ebből a csávából, hiszen ezek a hírek rombolják a márka képét, sőt, magát az üzletet is. Így a cég olyan dolgokkal válaszolt ezekre a hírekre, mint például egy vészhívó (911-es) gomb beépítése az alkalmazásba. Ezzel a magukat veszélyben érző utasok villámgyors segítséget kérhetnek. Mi több, az Uber jobban megszigorította a szerződött sofőrök átvilágítását.

Az elmúlt év talán legjobban várt technológiai kibocsátása során az Uber részvényeivel a kereskedés május 10-én, pénteken, a New York-i tőzsde, ikonikus csengetésére indult. Az óvatosan, azaz elvben a vártnál olcsóbban árazott papír azonban lefelé vette az irányt: már a nyitás első üzletei a 45 dolláros kibocsátási ár helyett 42 dollár környékén, érezhető mínuszban nyitottak, majd keddig egészen 36,6 dollárig estek, ami közel 19 százalékos mínuszt jelentett. Azóta kissé nőtt az ár. Mindenesetre a befektetők óvatosabbak a szokottnál, egyre inkább szeretnek nem valamilyen jövőbeli reményt vásárolni.

Erre utalt az is, hogy a konkurens, a Lyft még rosszabbul járt. Március 29-én mentek tőzsdére: a kibocsátási ár közel 88 dollár volt, de már az első nap 78-ig estek a papírok. Két hét alatt 56 dollárra, a bevezetés óta eltelt hat hétben pedig egészen 48 dollárig szakadt az ár, ami alig több mint a fele a kibocsátási árnak.

Jim Cramert, az Action Alerts szakértőjét a két kibocsátás a Facebook 2012. májusi IPO-t követő fiaskójára emlékezteti. A közösségi óriás az első napon nem esett ugyan a 38 dolláros kibocsátási ár alá, de az év augusztus végére már mindössze 18 dollárért lehetett megvenni. Igaz, a bátrak és szerencsések – a minimumárhoz képest – akár tízszeres hozamot is realizálhattak, mivel 2018-ban 190, majd 200 dollár felett tetőzött a papír. Bár az adatszivárgási botrány miatt tavaly tavasszal 120 dollárig esett megint, jelenleg újra 180-190 dollár körül jár a részvény. Magyarán a szakértő szerint az áresési trend még eltarthat egy ideig, ám aki hosszabb távra gondolkodik, annak remek beszállási lehetőséget jelent akár a Lyft, akár az Uber árkorrekciója.

Más szakértők, mint például Jax Ritter, a Floridai Egyetem Warrington Üzleti Iskolájának professzora ugyanakkor az ágazat egészének gyenge teljesítményét és rossz megítélését okolja az Uber eddigi árfolyam-alakulásáért. Paul Meeks, a Wireless Fund vezető portfóliómenedzsere pedig még tovább megy: szerinte az Uber mai értéke 37 dollár körüli, és maga az üzletág nem is lesz eléggé profitábilis ahhoz, hogy ilyen értékelési szint mellett érdekes legyen a cég papírjainak megvásárlása. Mások viszont azt emelik ki, hogy fundamentális értelemben az Uber azért jobb a Lyftnél, mert ételfutárcége (Uber Eats), fuvarozókat kiszolgáló leánya (Uber Freight) és hatalmas kutatás-fejlesztési részlege van, miközben a felvásárlásokat sem felejtik el. És az sem mellékes, hogy 2030-ra egy 2000 milliárd dolláros piac vezető cége lehet az autómegosztó.

 

Borítófotó: túlzott optimizmus. Travis Kalanick, a cég alapítója a New Yorki-i tőzsdén, május 10-én

Ezek is érdekelhetnek

További híreink