ÚJRAINDULÁS MAGÁNERŐBŐL |
– Hogyan sikerült megmenteni ezt a patinás céget, pontosabban az egyik ismert részlegét?
– A kávéfőzőgyártás megújítására már korábban voltak tervek, amelyek véghezvitelében külső befektetőként én is szerettem volna részt venni. Tanácsadóként már korábban is segítettem a Vasipari (a Szarvasi Vas-Fémipari Zrt. – a szerk.) kibontakozási elképzeléseinek a megvalósítását. Ezeket a terveket a vállalatnak a lámpagyártási üzletágban bekövetkezett problémái okán végül az eredeti elképzelés szerint nem lehetett megvalósítani, mivel e gondok miatt az egész társaság ellehetetlenült.
– Hogyan „találta meg” ezt az üzletet?
– A piac felmérését követően, a kávéfőzőgyártásban rejlő lehetőségek ismeretében kezdtem el a kollégáimmal ez év január 18., azaz a Vasipari tevékenységének a beszüntetése után az előállítás és a kereskedelem újraszervezését, hogy tovább tudjuk vinni a sokak által keresett és elfogadott termékeket. A Szarvasi Háztartásigép Kft.-t a kávéfőző-előállítás megújítására hoztam létre tavaly, miután leültünk a Vasipari alvállalkozóival és beszállítóival, s megállapodást kötöttünk velük, valamint a Deerplasttal arról, hogy folytatjuk e készülékek gyártását.
– Mi a munkamegosztás jelenleg a két cég között?
– A Deerplast Kft. végzi a kávéfőzők előállítását, a Szarvasi Háztartásigép Kft. finanszírozza a teljes termelési láncot, továbbá biztosítja a termékek kereskedelmét. A Deer-plasttal való megállapodásunk alapja, hogy a vállalat korábban is a Vasipari egyik alvállalkozója, különböző alkatrészek beszállítója volt, gyártási tapasztalattal és sajáteszköz-kapacitással.
– Mik a társaság stratégiai tervei a gyártás újraindítását követően? Igaz, hogy évi százezer kávéfőzőt állítanának elő?
– Igen, helyesek a sajtóban eddig megjelent információk. Jelenleg az előállítás és a piaci helyzetünk stabilizálása a legfontosabb számunkra. Minden erőnket a gyártás újraszervezésére, a megbízható alkatrészellátásra fordítjuk.
– Melyek a jövő építésének a főbb sarokpontjai?
– A fentiek mellett igyekszünk megújítani a termékpalettánkat is, szeretnénk megerősíteni a kávéfőző gépek pozícióját a magyar piacon, valamint – ahogyan említette – éves szinten hozzávetőleg százezer készülék eladásával tervezünk. Folyamatban vannak kiegészítő termékek bevezetései is a piacra. Első körben a kávéfőzőkhöz elengedhetetlen vízkőoldó folyadékkal jelennénk meg, amelyet egy magyar céggel közösen fejlesztünk, de tervben van a reggelizőkészlet kiegészítéseként vízforraló, kenyérpirító, kávédaráló beszerzése is.
– Mi a forrása a finanszírozásnak? Mekkora önerő és hitel kellett a cég újraindításához?
– A termelés és a kereskedelmi tevékenység beindításához százmillió forintot meghaladó tőkét kellett a vállalatokba invesztálnunk, s a forgalom felfutása alapján további saját és külső (banki) forrás bevonása is megtörtént. Jelentős tőkét köt le a társaság alkatrészellátása, a szükséges szortiment fenntartása, a vevő partnereink által megkövetelt halasztott fizetési határidők biztosítása.
– Nagyságrendileg milyen árbevételt és nyereséget terveznek?
– A cég jelenleg látható termelési képessége évi 100-120 ezer darab kávéfőző gyártása, ami az alkatrész-beszállítók kapacitása szerint akár több is lehet. A leginkább munkaerő-igényes fázis, az összeszerelés azonban kevésbé rugalmasan skálázható. Azaz nagy figyelmet kell fordítanunk a termelési költségekre, a gyártási tevékenység hatékonyságára. Jelentős megtérülésre az elkövetkező két-három évben nem számítunk. Terveink szerint a képződő eredményt visszaforgatjuk a termelés feltételeinek a korszerűsítésébe. Ezt követően pedig a termékek megújításába, mert bár népszerű és kelendő a kávéfőzőnk, a Vasipari nehézségei miatt az elmúlt esztendőkben ezekre a cikkekre nem tudott nagy figyelmet fordítani, így ezt az elmaradást pótolnunk kell.
– Hány fővel indul újra a munka?
– A Vasipari régi, több száz fős foglalkoztatotti létszámát nem tudjuk ígérni Szarvason. Az általunk továbbvitt tevékenység a Vasipari korábbi bevételének körülbelül a húsz százalékát tette ki, a közel négyszáz korábbi dolgozó közül jelenleg 58 főt foglalkoztatunk. A belföldi piac ellátására ezzel a létszámmal hatékonyan tudunk termelni, érdemi növekedést az új termékek vagy az exportpiacok felfutása okozhat.
– Úgy tudni, döntően az ön tulajdonában van az új vállalkozás. Áll ismert vagy kevéssé ismert magyar nagybefektető is a háttérben? Esetleg külföldi partner?
– A Szarvasi Háztartásigép Kft. családi vállalkozás, a tulajdonomban lévő, gazdasági tanácsadással foglalkozó STRATAK Consulting Kft.-nek én vagyok a fő tulajdonosa. A jó gyártási képesség és a hatékony termelés feltételeinek a megteremtése érdekében folyamatban van a gyártó cég (Deerplast) és a kereskedelmet végző Szarvasi Háztartásigép Kft. tevékenységének a szorosabbra fűzése, tekintettel arra, hogy a termeléshez szükséges források nagy részét az utóbbi vállalat biztosítja az előbbi részére is. Külső pénzügyi befektetők nincsenek a cégben, a szükséges szakmai, szervezési munkát és tőkét a közvetlen csapatommal együtt én tettem bele a társaságba.
A SZARVASI HALÁLCSILLAG
Az ember mindig megörül, amikor az újrakezdésről hall. De a csődvédelembe menekülő vagy felszámolás alá kerülő vállalatok, vállalkozások esetében Magyarországon igen ritka az, hogy érdemben folytatódik a gyártás, a termelés. Éppen ezért jelent némiképp üde színfoltot a bajba került cégek világában a lámpák mellett a kávéfőzőiről is jól ismert Szarvasi háztartásigép-márka megmaradása, pontosabban legalább a kávéfőzőgyártás újjáéledése. A történetet talán kevesen követték, de a lényeg az, hogy pár napja bejelentették: a háztartási lámpák előállítását nem, de a kávéfőzők és kenyérpirítók gyártását folytatja a patinás társaság termelését átvevő cég. Maga a Szarvasi Vas-Fémipari Zrt. felszámolása most augusztus közepén ért véget, legalábbis annyiban, hogy rövidesen a korábbi dolgozók elmaradt béreit és a végkielégítéseket is átutalhatják. De nézzük röviden a tanulságos sztorit.
A Szarvasi Vas-Fémipari Zrt. még 1952-ben, szövetkezetként alakult. Szarvas városában szinte legenda volt a vállalat. A hetvenes évektől állt rá a cég a lámpák és a kávéfőzők gyártására. Egy évtizede volt ott tulajdonosváltás, de az akkor 3,8 milliárdos bevételű, 420 fős társaságnál 2016-ban túl nagy fába vágták a fejszét. Elnyerték egy kínai partner elől egy igen összetett IKEA lámpacsalád előállítását. Az eredeti tervek szerint a kétmilliárdos fejlesztés után évi egymillió dizájnos (a Csillagok háborúja sorozat Halálcsillagát formázó) lámpa készült volna, ám a hírek szerint túl sok volt a selejt, és az ázsiai konkurensek sem adták fel. Így végül 2018-ra kiderült: nem jött be az IKEA-s kaland. De addigra késő volt, a nagy beruházás elvitte a cég tartalékait. A pénzügyi bajok egyre súlyosabbak lettek, tavaly nyáron 200 kölcsönzött munkaerőt bocsátottak el, majd a saját dolgozókat is folyamatosan építették le: decemberre már csak 200 munkás maradt, akik közül 85-öt el kellett küldeni. Szerencsére azonban a társaság vezetésében akadt, aki vállalkozott a kávéfőzőgyártás megmentésére.
Borítófotó: Újraélesztés. A szükséges szakmai, szervezési munkát és tőkét önállóan tették a cégbe