Kitettség helyett versenyhelyzet

Pénz beszél
Sokan aggódnak azért, hogy a hatalmas járműipari kitettség miatt ha rosszra fordulnak a dolgok – például egy újabb világgazdasági krízis esetén –, automatikusan bezuhan a magyar gazdasági teljesítmény. Nézzük a számokat!

A KSH legfrissebb kimutatása szerint az ipar mint fontos GDP-termelő ágazat az éves gazdasági teljesítmény 22 százalékát adja. Az egész ipari termelésünk lelke pedig egyre inkább a járműgyártás, és ez a BMW belépésével tovább izmosodhat. A gépkocsi-előállítást mint alágat a statisztika feldolgozóiparként jelöli, amely összességében a harminc százalékát teszi ki az ipari kibocsátásnak. Mely autógyártó vállalatok is vannak nálunk? A Suzuki, az Opel, az Audi, a Mercedes és immár a fentebb hivatkozott BMW is. A jelenség, mármint a nagy járműcégek letelepedése azonban nem újdonság: a korai kilencvenes évek óta zajlik. S az úgynevezett szakértői aggódások helyett büszkék lehetünk arra, hogy az 1990-es rendszerváltoztatás után hazánk volt az első kelet-közép-európai ország, ahol is gyártóegységet létesítettek a közismert márkák. Először a Suzuki és az Opel választotta Magyarországot, majd az Audi jött. 2012-ben pedig már a Mercedes is megkezdte termelését Kecskeméten, és pár év múltán a BMW szintén nálunk állítja elő járgányait. A jobboldali-polgári kormány(ok) részéről tudatos koncepció volt, hogy külföldi tőkével (FDI) lendüljön fel a gazdaság. Ennek oka: pénz- és tőkepiaci, reálgazdasági megközelítésből a kilencvenes évek elején hazánknak nagyon szegény és fejletlen gazdasága volt, s nyakig úszott az államadósságban. Szemben más kelet-közép-európai országokkal – kár lenne ezt elfelejteni! A gazdasági modernizáció azonban nem pusztán az összeszerelő üzemek által megteremtett versenyképességet fokozta, hanem megjelentek az első, majd másodkörös beszállítók is, napjainkra pedig egyre több cég (Audi, Knorr-Bremse) létesít kutató-fejlesztői bázist is Magyarországon. A fenti azonban nem pusztán hungarikum: a szlovákoknak, a cseheknek és a lengyeleknek is erős az autóipari kitettségük. Olyannyira, hogy GDP-arányosan északi szomszédunk mindent viszs!

Bezuhanunk-e egy újabb krach esetén? A kérdés jogos, mert a 2008–09-es globális krízis alatt – kereslet híján – tényleg visszaesett a termelés. Jelentős tőkekivitel is történt a statisztikák szerint, ennek hátterében azonban az Audi „tőkemozgatása állt döntő részben, vagyis az FDI-kivonással kapcsolatos rémhíreket ez árnyalja. Ráadásul pont a járműgyártó szektor tudott a leghamarabb talpra állni a 2010-es években.

Az aggódás helyett inkább örülni kellene annak, hogy Magyarország nagyon vonzó helyszín a külföldi működő tőke számára, miután földrajzilag közel vagyunk Nyugat-Európához, a munkaerőnk szakképzett, és a kormány továbbra is jelentős kedvezményeket biztosít a külföldi piaci szereplők számára. Utóbbi pedig azért is fontos, mert a válság óta a működő tőke „birtokosai százszor átgondolják, hogy hová fektessenek be – hosszabb távra. Magyarán versenyhelyzet van és fokozódik. Mi pedig álljuk a sarat! SZAJLAI CSABA

Ezek is érdekelhetnek

További híreink