Erősíti a bevásárlóturizmust az elkölthető jövedelem növekedése

Pénz beszél
Erősödik a magyar bevásárlóturizmus Szlovákiában, a fő célpont azonban továbbra is Ausztria. A magyarok a választékot és az itthon nem kapható termékeket keresik.

KERESKEDELEM
A budapestiek korábban is előszeretettel jártak át Esztergom szlovák oldalára, Párkányba vásárolni tejterméket és sört, ám a jelek szerint a fővárosi trendet az ország más pontján is átvették. Ausztriába már kevesebben mennek vásárolni, mint korábban, de még mindig vezető célpont az ország. Feljövőben van viszont Szlovákia, amely egyes esetekben ár-érték arányban igencsak vonzó célpont. Nagyjából hasonló bevásárló-turizmus-látogatottsági növekedést mutat Szerbia, Ukrajna és Románia, ami azt mutatja, hogy ezekben az országokban is egyre nagyobb a választék. A magyar bevásárlóturistát ugyanis elsősorban ez vonzza.

A blokkk.com kereskedelmi szak-portál adatai szerint a hazai bevásárló-turizmusban elköltött összegből Ausztria 2019 első negyedében 13,4 milliárd forinttal részesült, amely az előző év hasonló időszakához képest 2,7 milliárdos csökkenést mutat. Szlovákiában pedig 5,8 milliárd forintot költöttek a magyar bevásárlóturisták, ez 2,3 milliárdos növekedés. Az összes külföldön elköltött pénz az első negyedévben 46,7 milliárd forint volt, ebből az egynapos shoppingolásból eredő összeg 27,2 milliárdot tett ki. Mindkét szám bődületes növekedést mutat a 2014-es bázishoz képest, a blokkk.com számításai szerint az összes költés 205 százalékos növekedést mutat (négy év alatt), míg az egynapos bevásárlóturizmus-költések 255 százalékkal nőttek a bázisévhez képest. A teljes költésből 58 százalék az egynapos shoppingtúra aránya.

A bevásárlóturizmus felfutásában ugyan-azok a tényezők játszanak szerepet, mint a hazai kiskereskedelem erősödésében, vagyis az elkölthető jövedelmek növekedése. Ugyanis összességében a bevásárlóturizmus – főleg Ausztriában és Szlovákiában – drágább, mint itthon vásárolni. Ugyanakkor rendkívül vonzó, hogy Ausztriában minőségi sajtokat lehet nagyon olcsón vásárolni, Szlovákiában pedig jó minőségű söröket kínálnak annyiért, amennyiért itthon a gyengébbeket. Ráadásul bizonyos áruféleségekből itthon nem is találni a polcokon nagy választékot, ilyen például a szlovák parenyica, a hermelín sajt vagy az aludttej. Ausztriában a fő célpont pedig a parndorfi outlet, amely olyan márkákat kínál, amelyeket itthon erősen kell keresni. Vagyis a hazai vevőközönség nem pusztán időtöltésből éget el egy csomó benzint a bevásárlásra, hanem valóban olyan termékeket keres, amelyeket itthon nem kap meg. Holott megkaphatna, hiszen az áru szabad áramlásával egyszerű lenne a határon behozni a kinti kurrens termékeket, ám a kereskedők szemmel láthatóan nem foglalkoznak ezzel – csak hellyel-közzel lehet kapni itthon olyan speciális cseh vagy szlovák termékeket, amelyekért célzottan vándorolnak ki a magyarok a határon túlra.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink