Botrányos reklámok

Pénz beszél
Vannak marketingkampányok, amelyek átváltva akár 6-8 milliárd forintot is kóstálhatnak. A méregdrága reklámok azonban hiába futnak át olykor százak kezei alatt, néha csak felháborítják a nagyközönséget. Összegyűjtöttünk néhány megosztó hirdetést az elmúlt évekből

LIDL

A boltlánc görög hét termékeinek a csomagolásán jól láthatók Szantorini templomai. A kupolák tetején lévő kereszteket viszont leretusálták. A Lidl közleménye szerint azért, mert vallásilag és politikailag is meg szeretnék őrizni a semlegességüket. A lépésük először Csehországban kavart botrányt: a prágai érsek szerint a cég görög heteit meg kell bélyegezni. Dominik Dukának pedig több követője is akadt, főleg azután, hogy az utóbbi napokban kiderült: a módosított képet Európa-szerte több országban is használták. Miután Belgiumban is elkezdtek sokasodni a kritikus hangok, a Lidl bejelentette: a kampányukat újratervezik.

FORD

Az autógyár egyik reklámképén a botrányairól híres volt olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi mosolyog. Láthatóan nem csak a gépkocsinak örül, hiszen három alulöltözött nő van összekötözve a csomagtartójában. Az ötlettel egy kezdő marketingcég, a JWT rukkolt elő. Mint később többen is rámutattak: a kép pont Indiában készült, ahol komoly probléma, hogy sok férfi szemében a nemi erőszak még csak nem is bűn. A PR-vállalat tulajdonosa, a WPP-csoport nyilvános bocsánatkérésben azt mondta: a kép véletlenül került ki a netre. Széles körben nem akarták terjeszteni.

NIVEA

A német kozmetikai cég az idén jelent meg egy új szlogennel: „A fehér tisztaságot jelent.” A társaság eredetileg csak arra akart utalni, hogy a legújabb dezodorjuk még a fehér blúzon sem hagy nyomot. A mottójuk – amellyel eredetileg a közel-keleti vevőket akarták megszólítani – a neten viszont igen népszerű lett a náci csoportok körében. A vállalat végül egyetlen napon belül visszavonta a kampányt.

UNITED COLORS OF BENETTON

Az olasz divatmárka kifejezetten törekszik a botránykeltésre. Csinos modellek helyett volt, hogy újszülött csecsemők, halottak vagy emberi szervek szerepeltek a plakátjaikon. A legnagyobb felháborodást azonban az Unhate (Gyűlöletmentesség) nevű kampányuk keltette. Olyan manipulált fotókat tettek közzé, melyeken híres vezetők csókolóznak egymással. Például Barack Obama és Hugo Chávez, Benjámín Netanjáhú és Mahmúd Abbász, vagy XVI. Benedek pápa és Sejk Ahmed el-Tahib, az al-Azhar egyetem imámja. Miután a Vatikán 2011-ben beperelte a Benettont, a pápát ábrázoló képeket kénytelenek voltak eltávolítani.

MAGYAR RÁKELLENES LIGA

„Az ítélet: rák!” – förmed rá a bíró az elítéltre egy az idén megjelent kampányvideóban. Amikor a vádlott megkérdezi, hogy miért pont ő, nem marad el a válasz sem: azért, mert nem sportolt és egészségtelenül élt. A videó sok beteg embert felzaklatott. Még egy „Nem vagyok vádlott” nevű Facebook-csoport is indult, ahol a tagok petíciót indítottak a reklám beszüntetéséért. A liga azzal védekezett: csak a szűrések fontosságára akarták felhívni a figyelmet. Végül a negatív sajtóvisszhang miatt a szervezet elnöke, Bittner Nóra lemondott a posztjáról.

PEPSI

Az üdítőgyártó az idén sikeresen egyesítette a jobb- és a baloldalt: a reklámjukat ugyanis mindenki szívből megutálta. A videójukban Kendall Jenner fotómodell csatlakozik egy etnikailag színes tüntetéshez, ahol mindenki csinos, fiatal, és az egész tömegnek fülig ér a szája. A jó hangulatnak a rendőrök sem tudnak megálljt parancsolni: miután Jenner átad egy doboz Pepsit az egyik fakabátnak, a felvonulók éljenzésben törnek ki. Volt, akinek az nem tetszett, hogy a hirdetés elbagatellizálja a tüntetéseket, másoknak meg az, hogy a reklám alapján az üdítőcég politikailag elkötelezte magát az egyik oldal mellett. Alig egy nappal a megjelenése után a Pepsi a reklámot eltüntette a felületeiről.

GROUPON

Dokumentarista képek peregnek Tibetről, miközben a narrátor arról beszél, hogy az itt élő emberek kultúrája súlyos veszélyben van. „De – szólal meg boldogan Timothy Hutton színész – még mindig isteni halas curryt készítenek.” A Groupon finoman szólva nem kezelte túl érzékenyen a tibeti problémákat. Az e-kereskedelmi cég egyébként ezzel a reklámmal akciós ételeket akart hirdetni. De annyi embert sikerült felháborítaniuk, hogy végül négy nap után visszavonták a kampányt.

HYUNDAI

A koreai cég reklámjában egy férfi öngyilkosságot akar elkövetni, ezért a kipufogócső tartalmát bevezeti az utastérbe. De hiába: a kocsitulajdonos így is életben marad. Az iX35 modell ugyanis – hívja fel rá a figyelmet a hirdetés – környezetbarát, nem bocsát ki mérgező gázokat. A reklám miatt annyi panasz született, hogy végül a Hyundai és a hirdetést készítő német PR-cég is elnézést kért, a YouTube-oldalukról pedig levették a videót.

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink