Átalakuláson megy át az európai autóipar

Pénz beszél
A SEAT a termékei nyolcvan százalékát exportálta, s ezzel Spanyolország legnagyobb ipari exportőrévé vált. Miközben fontos piac Európa, addig a következő évek célja a vállalat globálissá válásának előmozdítása – hangsúlyozta lapunknak adott exkluzív interjújában a cég értékesítésért és marketingért felelős alelnöke.

WAYNE GRIFFITHS

– Mindenki válságot emleget. Tarthatnak Európa nagy járműgyártói egy újabb krízistől? 

– Erről szó sincs: nincs még itt az ideje a válságnak. Nem most fog bekövetkezni! Ugyanakkor az autóipar olyan átalakuláson megy keresztül, amely egyaránt tartogat kihívásokat és kínál lehetőségeket. 

– Nézzük a SEAT háza táját. Milyen évet zártak tavaly? 

– A 2018-as esztendő a cég történetének legjobb éve volt. A vállalat adózás utáni nyeresége 294 millió eurót tett ki, ez 4,6 százalékkal több, mint az előző esztendőben volt. Emellett a működési eredmény 93,2 százalékkal, 223 millió euróra nőtt, a társaság árbevétele pedig elérte a 9,991 milliárdot, 4,6 százalékkal felülmúlva a 2017-es adatot. Mindegyik összeg új rekord a márka életében. Az elmúlt fél évtizedben a csoport forgalma 33 százalékkal bővült.

– Sokan siratják az európai piacot. A SEAT-nak mit jelent az öreg kontinens? 

– Számunkra nagyon fontos Európa. Olyannyira, hogy mi lettünk a   legdinamikusabban növekvő márka a földrészen a múlt évben. Ennek hátterében az Ateca és az Arona modellek sikeres szereplése áll. De független brandként eltöltött első esztendeje során a Cupra is hozzájárult a cég összeredményének a növekedéséhez. Egyébként a  SEAT a termékei nyolcvan százalékát exportálta, s ezzel Spanyolország legnagyobb ipari exportőrévé vált. Európában pedig új piacot „hódítottunk” meg: Norvégiát.

– De nem pusztán Európára koncentrálnak!

– A következő évek célja a vállalat globálissá válásának előmozdítása. Ennek érdekében a SEAT egy stratégiával állt elő Észak-Afrikában. Latin-Amerika szintén egy lehetséges növekedési terület a márka számára, és már készen állnak a tervek, hogy 2019 második felében megkezdje működését Chilében, valamint erősítse jelenlétét Kolumbiában. Kínában pedig a SEAT a JAC Volkswagen közös vállalat része, és jelenleg is zajlik a továbbiak előkészítése.

– S mi a helyzet „elektromos vonalon”? 

– Az e-stratégiánk lényege, hogy 2021-ig hat elektromos, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellünk lesz. A Mii e-változata és az el-Born lesz a márka két első tisztán elektromos modellje, míg a Leon új generációja és a Tarraco kínálata hálózatról tölthető (plug-in) hibrid verziókkal bővül majd. De a Cupra Leon és a Cupra Formentor modellnek is lesz egy hálózatról tölthető hibrid változata. Egyébként a cég történetében most először a SEAT egy új járműplatformot fejleszt majd a Volkswagen márkával közösen. Ez a moduláris elektromos platform (Modular Electric Drive Toolkit – MEB) kisebb változata lesz, amely többféle, körülbelül négy méter hosszú járművek alapjául szolgál majd a különböző márkák számára. 

– A Volkswagen-csoporton belül óriási brandek találhatók. Hová pozicionálja magát a SEAT? 

– Fiatalos, sportos, lendületes autókat gyártunk, vagyis egyértelműen a következő generációnak készülnek a cég termékei. A márkában rejlő hatalmas potenciált pont a tavalyi számok erősítik. 

– Mennyire fontos a SEAT-nak a kutatás-fejlesztési szegmense? 

– A társaság beruházási programja felgyorsult. 2018-ban a vállalat 27,1 százalékkal többet, összesen 1223 millió eurót fordított beruházásokra és kutatás-fejlesztési kiadásokra, ez a legnagyobb összeg a SEAT történetében. Ebből a pénzből 656 millió kifejezetten k+f célokat szolgált. A  versenyképesség biztosítása érdekében pedig egy szoftverfejlesztő központot alapítunk. 

– Sok európai járműgyártó munkaerőhiánnyal küzd. A SEAT is? 

– Nézze, a számok magukért beszélnek. Az elmúlt három évben a cég mintegy 1500 új dolgozót toborzott, s jelenleg több mint tizenötezer szakembert foglalkoztat. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink