GYENGÜLŐ KIVITEL
Nem jó hírek jönnek Németországgal, Magyarország legfontosabb külkereskedelmi-gazdasági partnerével kapcsolatban. Borítékolni lehetett, hogy a kereskedelmi háborúk, az EU-nak az USA-val, Kínával, Oroszországgal való feszült viszonya, a brexit zavaros kilátásai előbb-utóbb rossz hatást gyakorolnak még egy olyan erős, ám rendkívül nyitott gazdaságra is, mint a német. A megjósolt krízis érinti az autóiparát, amelynek a sikerében pedig hazánk több kelet-közép-európai állammal együtt nagyon is érdekelt. Az amerikai piacon a német gépkocsikat sújtó büntetővámok bevezetése a magyarországi beszállítókat is érinti. Német elemzők szerint az ország autóipara legalább ötven éve nem tapasztalt méretű válság küszöbén áll.
KÍNÁBAN DŐL EL
Még nem látni, szán-e Németország az elektromos autók gyártásában, a kulcsfontosságú komponensek előállításában komolyabb szerepet Magyarországnak és a német autógyártás többi regionális bázisának, ahol a hagyományos belső égésű motorokkal ellátott gépkocsik gyártására összpontosítanak.
A Pekinggel szembeni kereskedelmi konfliktusba a német autógyártókat elsősorban Brüsszel politikája, az amerikaiakkal, a Nyugattal vállalt – sokak szerint túlhajtott – szolidaritás vitte bele, ám a távol-keleti óriás maga is kínlódik. Tavaly 2017-hez mérten mintegy három százalékkal visszaesett a gépkocsi-értékesítés Kínában. A Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess az év elején megfogalmazta: a VW-csoport sorsa az ázsiai országban dől el.
Ennek ellenére – mint a Handels-blatt írja – a német autógyártók elaludtak. Egyfelől annyira bíztak önmagukban (a dízelmotorok általuk meghamisított fogyasztási-környezetkárosítási mutatóiban is), a dízelgépkocsik jövőjében, hogy nem kapcsoltak idejekorán. Pedig Kínából, amely élen jár az elektromos járművek előállításának a támogatásában, idejekorán jöttek a jelzések: váltani kellene. A német gyárak már tavaly megkapták a figyelmeztetést, hogy a Mennyei Birodalomba irányuló kivitelük bizonyos százalékának hibrid- vagy teljesen elektromos meghajtású autókból kell állnia, különben Peking megbünteti őket. Az üzemek erre növelték a beruházásaikat a kínai kutatás-fejlesztésben és a helyi gépkocsigyártó cégekben. Abban bíznak, hogy így hozzáférnek olyan belső piaci szegmensekhez, amelyeket sima exportőrként nem lenne módjuk elérni.
HAZAI GONDOK
A német autógyárak otthon sincsenek könnyű helyzetben. Erősen visszaesett a dízelpiac, bővítve a benzines kocsik arányát, ami viszont a szén-dioxid-kibocsátást növeli, veszélyeztetve az ország klímaváltozás kapcsán tett vállalásait. A honi autógyártás hatalmas szerkezeti átalakulás előtt áll, aminek óriási belső és külső kihatásai lesznek. Ha tíz év múlva megtiltják a belső égésű motorokkal felszerelt járművek előállítását, akkor ez a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet felmérése szerint akár százezer munkahelybe is kerülhet – csak Németországban.
A belső gazdasági helyzetet kettősség jellemzi. Egyfelől közgazdászok a fogyasztás robusztus növekedéséről számolnak be. A foglalkoztatottság szintje csaknem 45 millió munkavállalóval rekordmagasra nőtt, ami jó irányban befolyásolja a keresletet. Ugyanakkor ez nem ellensúlyozza a nemzetközi környezet romlása és más külső tényezők által kiváltott kedvezőtlen hatást. A világ vezető gazdasági hatalmai közül Németország (övé a negyedik hely) a leginkább kitett a külgazdasági kapcsolatoknak. Exportorientált ország, amelyben a belső konjunktúra nem kompenzálja a kinti helyzet rosszabbra fordulását.
A tekintélyes Német Ipari és Kereskedelmi Kamara (DIHK) elnöke, Eric Schweitzer hangoztatja: „A külgazdaságot illetően a várakozások tíz éve nem tapasztalt mértékben romlottak.” A szervezet 2019-et tekintve a német gazdaság mindössze 0,6 százalékos növekedésére számít a múlt esztendei 1,4 után. Ez év elején még 0,9-et jósoltak, majd a huszonötezer tagvállalatot átfogó felmérés után lefelé módosították előrejelzésüket.
A külső tényezők mellett a belső gondokról is pontosabb képet kaptak. A német vállalatokat egyre jobban aggasztja a szakemberhiány. Ennek megfelelően az idén kevesebb új munkahely teremtésére számítanak a cégvezetők, mint a korábbi esztendőkben. Ez kihat a ma még tempósan növekvő belföldi keresletre, és tovább ronthatja az ország gazdasági összképét.
HIÁNYZIK A LENDÜLET
Peter Altmaier német gazdasági miniszter ebben az évben a gazdaság félszázalékos bővülésére lát lehetőséget. Pesszimizmusát alátámasztja az Ifo májusi felmérése, amely kilencezer hazai vállalat vezetőinek a megkérdezésén alapul. Az intézet üzletiklíma-mutatója – amelyet a legfontosabb gazdaságmérő eszközök között tartanak számon – 97,9 pontra esett vissza, 2014 óta a legalacsonyabb szintre. „Hiányzik a lendület a német konjunktúrához” – kommentálja az eredményeket az Ifo elnöke, Clemens Fuest. Ezalól a továbbra is dübörgő építőipar jelenti a kivételt. A többi szektorban, beleértve a szolgáltatásokat is, az üzleti tevékenység, a kilátások lanyhák.
Osztoznak a német közgazdászok többségének a pesszimizmusában a világgazdaság meghatározó személyiségei. David Malpass, a Világbank (WB) ez év áprilisában hivatalba lépett elnöke szerint abból kell kiindulni, hogy a globális bővülés jelentős mértékben lelassul. Példátlan mértékben, egy teljes százalékkal visszavette az intézmény a világgazdaság idei növekedésére vonatkozó év eleji becslését. Januárban a testület még 3,6 százalékos gyarapodást prognosztizált, amit Malpass májusi nyilatkozata 2,6-re módosított. A következő esztendőre vonatkozó kilátások sem sokkal jobbak, a WB elnöke 2,7 százalékos bővülést jósol.
Malpass jelölését a Világbank élére Donald Trump amerikai elnök javaslatára terjesztették elő. Az intézménynél az előrejelzéseket készítő részleget vezető Ayhan Kose szerint a világgazdaság válaszút előtt áll. „Legfőbb ideje, hogy a politikusok lépjenek” – fogalmazott a világos üzenet szerzője.
PIACI ADATOK
A Der Tagesspiegel adatai szerint 2019-ben az európai személyautó-piac stabil marad, 16,9 millió eladott új gépkocsival. Az USA-ban kétszázalékos visszaesés várható, ott mintegy 17 millió új autó találhat gazdára. A meghatározó kínai piacon – ha megegyezés születik a kereskedelmi konfliktusok terén – akár 23 milliót is el tudnak adni.
Borítófotó: Kérjük, állítsák le a motort! – szólít fel a tábla az Opel bochumi üzeme előtt. A német kivitelt a kínaiak állítják le