Soros növelte befolyását a lengyel médiában

Mátrix

Hiába volt konzervatív és politikasemleges jelentkező is a második legnépszerűbb lengyel rádióállomásra, a magát liberális demokrataként meghatározó prágai milliárdos üzletember, Daniel Křetínský cége, a Czech Media Invest (CMI) mégis liberális társaságoknak adta el azt.

Az előzetes feltételezéseknek megfelelően (lásd a Figyelő február 14-i számát) végül a lengyel ellenzéki Agora kiadó és a Csehországban bejegyzett SFS Ventures ingatlancég megvette az Eurozetet. Az 1990-es évek elején alapított Eurozet-csoporthoz tartozó Radio ZET Lengyelország második legkedveltebb, 12 százalékos hallgatottságú csatornája, de a holding részét képezi még két országos és két regionális sugárzású zenei adó. Az Eurozetet tavaly vásárolta meg a francia Lagardère-csoporttól a cseh vállalat, s pár hónap múlva már úgy döntött, hogy továbbadja. A megvételére többek között bejelentkezett a kormánypárti Fratria kiadó (amely a wPolsce.pl hírtelevíziót is működteti), a szintén jobboldali hetilapokat kiadó PMPG, valamint az Agora, de egy ingatlanfejlesztő milliárdos üzletember is.

Az Agora az egyik legbefolyásosabb médiavállalat Lengyelországban, többek között a legnagyobb példányszámú napilap, a liberális Gazeta Wyborcza kiadója. Az SFS Ventures pedig egy prágai ingatlancég, amelyben többségi részesedése van a médiapályázatokat kínáló Sourcefabricnek, a kisebbségi részesedés viszont egy amerikai társaságé, a Salvatorska Ventures LCC-é, amely a Soros György által pénzelt Médiafejlesztési Befektetési Alaphoz (MDIF) tartozik. Ez utóbbi 2016-ban 5,35 millió Agora-részvényt vásárolt, amivel 11,22 százalékos tulajdonrészt szerzett.

Most az Agora 130,7 millió złotyt (mintegy 9,59 milliárd forintot) fizetett az Eurozet-részvények negyven százalékáért, a fennmaradó hatvan százalék az SFS Ventureshöz kerül, de 2022 közepéig vételi opcióval a médiavállalat az egészet megvásárolhatja. Mivel egyelőre az Agora kisebbségi tulajdonos, a tranzakció nem igényli a Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hivatal (UOKiK) beleegyezését, de a törvény szerint a cég nem befolyásolhatja az Eurozet operatív tevékenységét, illetve rádióállomásainak a programstratégiáját.

Ennek ellenére a Figyelőnek nyilatkozó Grzegorz Górny kormánypárti publicistának meggyőződése: „Az Eurozet megvétele minden bizonnyal növeli Soros György befolyását a lengyel közéletre és társadalomra, főként a fiatalokra, hiszen a holding népszerű rádiócsatornái nagyon sok zenét is adnak. Valószínűleg nem lesz olyan támadó a propaganda, mint amilyet a Gazeta
Wyborcza gyakorol, hanem annál finomabb, de a gúnyolódást és az iróniát alkalmazó műsorok révén még hatékonyabb lehet a kormányellenes hangulatkeltés.”

Egyébként is a lengyel média (rádió, tévé, online, nyomtatott) nagyobbik része ellenzéki hangvételű, s még akkor is, ha nem kötődik nyíltan az ellenzéki pártokhoz, bírálja vagy támadja a nemzeti-konzervatív Jog és Igazságosság (PiS) kormányát, ráadásul választási év van Lengyelországban. Górny felhívja a figyelmet arra, hogy az ellenzéki pártok próbálnak a PiS ellen koalíciót alakítani, mert tudják, hogy a választási törvény a nagy játékosokat jutalmazza. Körülbelül ugyanannyian szavaznának most a kormánypárti erőkre, mint az ellenzékiekre, csakhogy az utóbbiaknál nagy a szóródás. Ezért esetükben a politikai logika egy nagy választási blokk létrehozását diktálja. Igaz, fennáll annak a veszélye, hogy a kisebb pártok (a néppárti PSL vagy a baloldali SLD) elveszítik a karakterüket, s teljes mértékben dominálná őket a konzervatív-liberális Polgári Platform (PO) és liberális szövetségesei. 

Éppen ezért az újonnan létrehozott és máris tíz százalék fölötti népszerűségű Wiosna (Tavasz) baloldali párt külön indul a választásokon, hiszen vezetője, Robert Biedroń tökéletesen tudatában van ennek a veszélynek. Támadja is a liberális és a baloldali média nagy része. Felróják neki, hogy rontja az ellenzék győzelmi esélyeit – mondja Grzegorz Górny. „Általánosságban elmondható, hogy a lengyel médiumok többsége nyíltan kormányellenes, támadásaik sok esetben nagyon brutálisak, és gyakran semmi közük az újságíráshoz. Az elmúlt években a kormánytábor nem hozta létre saját médiaalapját, így üzeneteit főként a közszolgálati televízió és rádió révén próbálja célba juttatni. Ezeket a hírközlőket azonban leginkább vidéken nézik és hallgatják, ahol a PiS-választók magja található” – összegzett a Figyelőnek az ismert lengyel médiaszakember. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink