Rongyárusból milliárdos

Mátrix
Az Alsó-Sziléziában, tizenkilenc éve alapított cég ma Közép-Európa legnagyobb cipőkereskedelmi vállalata és Európa legnagyobb lábbeligyártója. Egy év alatt ötvenmillió párt adnak el a mintegy hatezerféle modellből.

A Magyarországon is jól ismert CCC-hálózat franchise-rendszerben működik, ugyanakkor az értékesítés jelentős része az interneten zajlik.  

A társaságot 1999-ben alapították, székhelye Polkowice. 2004 decembere óta szerepel a Varsói Értéktőzsdén, fő részvényese Dariusz Miłek 35 százalékos részesedéssel. Üzleti pályafutását Lubin város piacterén kezdte, akkoriban a csomagtartóból árult. Jelenleg az ötödik leggazdagabb lengyel, 2013-tól szerepel a Forbes milliárdosokat felvonultató listáján a „rongyoktól a gazdagságig” (angolul „rags to riches”) elnevezésű kategóriában. A lengyel cipőkirály – miként az amerikai magazin titulálta – már akkor felfedezte, hogy az ár csodákat tesz, amikor még csak a hazai piacon kereskedett. A vállalat erről az üzletpolitikáról kapta a nevét: Cena Czyni Cuda, vagyis az ár csodát tesz. Miłek filozófiája szerint ha az ügyfelek csak kilencvenszázalékos árcsökkentés után hajlandók cipőt vásárolni, akkor meg kell adni ezt az engedményt. Később marketinges vénájából azt pattant ki, hogy a nevet le kell rövidíteni, így lett belőle CCC. A cég szlogenjét pedig úgy fogalmazta meg: Sosem elég. A társaság fokozatosan bővült a lengyel piacon, majd szerte Európában terjeszkedett. Jelenleg 19 országban közel ezer üzletet működtet: Lengyelországon kívül többek között Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Litvániában, Oroszországban, Ukrajnában, Bulgáriában, Szerbiában, Ausztriában és Németországban.  

A mostani év minden bizonnyal nagyon fontos a vállalat közel húszéves történetében, hiszen a CCC belépett a svájci piacra, miután júliusban tízmillió frankos vételáron felvásárolta a nálunk a ruhakereskedelmi üzleteiről ismert Karl Vögelét. A nagy hagyományokkal bíró, közel százéves divatcég a svájci cipőpiac második legnagyobb játékosa. Részvényeik hetven százalékát szerezték meg a lengyelek, de a szerződés szerint a CCC megvásárolhatja a fennmaradó harmincat is. A tranzakció a lengyel társaság következetes nemzetközi terjeszkedési stratégiájának a része, ugyanis ez év áprilisában a vállalat 33 millió euróért teljes egészében megvette a román cipőértékesítési óriást, a Shoe Expresst is.

A CCC nemrég foglalta össze idei értékesítési eredményeit. E szerint a január és augusztus közötti bevételei elérték a 2,835 milliárd złotyt (214 milliárd forint), ami 16 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az augusztusi teljes forgalom 405 millió złoty (30,5 milliárd forint) volt, ez 37 százalékkal több a múlt esztendő nyolcadik hónapjában elértnél. De ennél sokkal figyelemre méltóbbak az online értékesítés eredményei. 2016 januárjában a CCC főrészvényese lett az eobuwie.pl-nek, és így lehetőség nyílt arra, hogy e-kereskedelmi csatornán keresztül adjon el lábbelit. Az online értékesítésből származó bevétele augusztusban meghaladta a 72,6 millió złotyt (5,5 milliárd forint). 2017 első nyolc hónapjához viszonyítva ez közel 61 százalékos bővülés, a hagyományos eladás 11 százalékos növekedésével szemben. Az eredmények is alátámasztják, hogy jó az irány, így a CCC egyre inkább az internetes értékesítésre összpontosít.

 

Borítófotó: Dariusz Miłek, a cipőkirály. Jelszava: az ár csodát tesz

Ezek is érdekelhetnek

További híreink