CSEPPFOLYÓS GÁZ
Moszkva rákapcsolt, egyre nagyobb ütemben építi ki az északi sarkkörön túli területein a természeti kincsek kiaknázásához, feldolgozásához szükséges infrastruktúrát. A cél Nyugat-Európa minél szélesebb körű ellátása cseppfolyós gázzal, minél előbb, annak érdekében, hogy az amerikai konkurenciát már előre kiszorítsák a piacról. A Távol-Keleten is folytatódik az offenzíva: jégálló LNG-tankhajókat építenek a dél-koreai Hyundaijal együttműködve. Az oroszok arra számítanak, hogy a globális felmelegedés hatására hajózhatóbbá válik a Szibéria északi partjai mentén Európát a Csendes-óceánnal összekötő tengeri útvonal, a SzevMorPuty (SzMP).
A NOVATEK FELEMELKEDÉSE
Az északkal kapcsolatos tervekben egyre nagyobb szerepet kap a magántőkét, a nyugati részvételt jelképező, mára a legnagyobb földgázexportőrré vált orosz vállalat, a Novatek, amelyben negyven százalékig nyugati, japán és kínai tulajdonosok vannak. A Távol-Keleten néhány esztendeje felépített hatalmas hajógyár, a Zvezda tizenöt, a sarkvidék jeges vizeire tervezett LNG-szállító hajóra kapott megrendelést. Itt lesz a ma még egy központú, zömmel Murmanszk körül létező katonai vízijármű-gyártás második centruma is. A tankerek megrendelése segít a Zvezdának megállnia a lábán. Az első tizenöt szállítóhajót a Novatek évekkel ezelőtt, még a dél-koreaiaktól rendelte meg.
Hogy folytathassa Szibériában a második LNG-gyár és a hozzá kapcsolódó tengeri kikötő építését, a Novatek állami segítséget is kap. A központi költségvetésből másfél milliárd dollár folyik be az óriásvállalat pénztárába, plusz a helyi közigazgatástól hatszázmillió dolláros adókedvezményben részesül – írta az RBK orosz gazdasági portál.
KLÍMASPEKULÁCIÓK
Oroszországban arra számítanak, hogy a párizsi klímaegyezményhez való csatlakozással – ugyanakkor az Egyesült Államok 2017-ben bejelentett kivonulásával – javul Moszkva nemzetközi megítélése. A megállapodás ratifikálásával az Orosz Föderáció – a világ negyedik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátója – szerepe felértékelődik. Az eddigi harmadik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó USA helyére a klíma-erőfeszítésekben az első helyen álló Kína és a második India mögé Oroszország zárkózik fel a probléma megoldásának fontos komponenseként. Az emissziós kvóták adásvétele körüli gondok miatt egyre fontosabb az egy-egy ország nagy zöldprojektjébe befektetőként való bekapcsolódás. És a földgázfelhasználás zöldebb, mint a szén vagy akár a kőolaj energiaforrásként való hasznosítása.
Azok a fejlett országok, amelyek ódzkodnak a szén-dioxid-kibocsátás jelentősebb mértékű visszafogásától – mondván: ezzel a saját gazdaságukat fékezik le –, más államok zöldebb energiaprojektjeinek a támogatásában látják a kiutat. Ebből a stratégiából az oroszok közvetlen hasznot húzhatnak, közvetve pedig megnyithatja az utat az orosz energiagazdaságba, a cseppfolyósított földgáz előállításába való nyugati beruházások előtt.
TENGERI DOMINANCIA
Moszkva célja, hogy az orosz LNG hosszú távon is olcsóbb maradjon, mint az amerikai. Oroszországban a földgázkitermelés még a hagyományos módon, tehát nem az amerikai kőzetrepesztéses technológiát alkalmazva folyik. Ennek a költségei lényegesen kisebbek. Másfelől a munkabér sokkal alacsonyabb szintű, mint az Egyesült Államokban.
Ezt támasztja alá a magyar gyökereket felmutató, 62 éves amerikai olajmérnök, Mark Gyetvay, a Novatek pénzügyi igazgatója. „Nem hagyjuk, hogy az USA szankciói túszul ejtsenek bennünket” – mondta az idén egy londoni konferencián. Valószínűleg arra a hírre reagált, hogy a Shell és a Gazprom ötven-ötven százalékos közös vállalatot alapított az LNG-cseppfolyósítás nyugati technológiájának oroszországi alkalmazására, beleértve a berendezések ottani gyártását is. Ez nagymértékben függetlenítheti Moszkvát a nyugati, elsősorban a további amerikai szankcióktól.
Gyetvay szerint a Novatek képes lesz hosszabb távon is 3,15 dollárért LNG-t szállítani, szemben az amerikaiak 7-8 dollárjával (egymillió brit termálegységre [MMBTU] vonatkoztatva). Ez az ár még a Gazprom által Európába szállított csővezetékes földgázénál (6,4 dollár/MMBTU, ami körülbelül 230 dollár/1000 köbméternek felel meg) is jóval kisebb. „Az orosz LNG sokkal versenyképesebb lesz a piacokon, mint az amerikai keleti parti” – mondta.
A Kreml azonban nem helyezi egy kosárba az összes tojást. A cseppfolyósított földgáz mellett továbbra is épít a meglévő csővezetékekre mind európai, mind kínai viszonylatban (különösen az ázsiai óriás tekintetében). Az LNG-szállítások ugyan lényegesen rugalmasabbak, mint a csővezetékrendszeren át lebonyolítottak, de van egy óriási hátrányuk: a világtengereken zajlanak le. Ott, ahol az Egyesült Államok haditengerészetének domináns szerepét még legalább tizenöt évig senki sem kérdőjelezheti meg, sem az oroszok, sem Kína.
HOSSZÚ TÁVÚ CÉLOK
Moszkva realista: fő célja, hogy a következő évtizedekben bebetonozza magát az első négy legfontosabb LNG-gyártó és -szállító nemzet közé. Ebben a Novateké a fő szerep, a cég LNG-kapacitásban már lekörözte a Gazpromot. Ez idő szerint egy cseppfolyósított földgázt előállító gyára működik, a Yamal LNG, és a Jeges-tenger partján most építi a másodikat, az Arctic LNG 2-t. A Gazprom láthatóan a vezetékes gázra összpontosít, míg a Novateké az LNG-piac.
A Novatek célja Gyetvay szerint a cseppfolyósított földgáz gyártásának évi 70 millió tonnásra emelése 2030-ra, beleértve a szállításhoz szükséges tankhajó-kapacitást. Ezzel nagyságrendben megközelítheti a világ legnagyobb LNG-előállítóját, Katart, amely jelenleg 77 millió tonnát gyárt. A Novatek piaci tőkeértéke tavaly már meghaladta a Gazpromét.
Borítófotó: Putyin elnök a Novatek egyik új LNG-üzemében. Bevonták a magántőkét is