Valóban komolyan elgondolkodott a nyár folyamán Tarlós István azon, hogy ismét jelölteti-e magát Budapest főpolgármesteri posztjára. Értesüléseink szerint több feltételt is szabott az indulásához, és úgy gondolta, kevés arra az esély, hogy Orbán Viktor miniszterelnök rábólintson ezekre. „Ez végül a legnagyobb meglepetésére mégis megtörtént” – tudatta forrásunk, aki viszont nem részletezte, mik voltak a feltételek.
A főpolgármester korábban maga is mondta, hogy nem nézi jó szemmel a kétszintű városvezetési modellt, azaz a kerületek és a főváros közötti mellérendelt viszonyt. A változtatást azonban legutóbb 2011-ben, az új önkormányzati törvény elfogadása előtt a budapesti fideszes kerületi „polgármesterlobbi” meg tudta akadályozni. Most újra kétharmados parlamenti többsége van a jobboldalnak, tehát a jövő évi választások után akár még a törvény módosítása is felmerülhet.
De nem véletlen, hogy a kormányfő Tarlóst szeretné újra jelölni a posztra. Az ő indítása már csak azért sem lehet kérdés, mert kettőjük viszonyát a töretlen bizalom jellemzi. Amikor – például a 3-as metró beruházása miatt – feszültségek keletkeztek a kormány, leginkább Lázár János volt kancelláriaminiszter és a főváros között, a főpolgármester a miniszterelnökkel tudott megegyezni a vitás kérdésekben.
2010-ben Tarlós Demszky Gábort váltotta Budapest élén. 2018-ig több, a város életét kedvezően befolyásoló beruházást is átadtak. A kormány átvállalta Budapest adósságállományát is. Befejezték a 4-es metró építését, megkezdték a 3-as metró felújítását, elindultak a húsz éve halogatott árvízvédelmi munkák, csaknem teljessé vált a szennyvízcsatorna-hálózat. Lecserélték szinte a teljes BKV-járműparkot, új autóbuszok, trolibuszok, villamosok álltak forgalomba. Nyolc év alatt az egész metrószerelvény-hálózat korszerűsödött. De felújították az 1-es és a 3-as villamosvonalat is, illetve létrejött a budai fonódó villamoshálózat. Új taxirendeletet hoztak létre, egységesítették a különböző tarifákat, minden taxi sárga színt kapott, és műszaki követelményeket is előírtak a járművek számára. Budapest visszavásárolta a Fővárosi Vízművek kisebbségi részvénycsomagját, valamint megszüntették az MSZP–SZDSZ budapesti koalíció által 1997-ben kötött előnytelen menedzsmentszerződést is. De Tarlósnak köszönhetően a főváros vette át a 2010-re elkészült Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep üzemeltetését is. A Tér-Köz pályázatok során a kerületek számtalan közterét alakították, építették át.
Az állami beruházásoknak köszönhetően új arculatot kapott a Kossuth tér, a Várkert Bazár, és folyamatban van a Városliget teljes megújítása, azaz egy új múzeumközpont kialakítása, valamint az állatkert átépítése is.
Amire Demszky Gábornak húsz év főpolgármesterség sem volt elegendő, azt Tarlós nyolc esztendő alatt végigvitte Budapesten. És talán ez a legmeggyőzőbb érv arra, hogy a Fidesz–KDNP ismét őt támogassa a jövő évi választáson.
Borítófotó: Tarlós István mesehősökkel. Nagyobb léptekkel halad, mint Teknőc Ernő