ÉLVONALBELI FEJLŐDÉS
Az idén a lengyelek internetes kiadásai akár 25 százalékkal is növekedhetnek, ami azt jelenti, hogy a teljes forgalmi érték mintegy 12 milliárd euró (kb. 3902 milliárd forint) lehet. Ezzel megelőznék Svájcot, Belgiumot, de még mindig messze elmaradnának a német, a francia és a brit piac mögött.
Az adatokat a Rzeczpospolita újság közölte egy részletes nemzetközi jelentésre hivatkozva, amelyet az Ecommerce Europe és az EuroCommerce kereskedelmi szervezet készített. Lengyelország Bulgária és Románia mellett a leggyorsabban növekvő e-piacok közé tartozik Európában, persze az sem mindegy, hogy melyik ország milyen szintről indult. (A magyar is nagy ütemben, 23 százalékkal bővült tavaly, összértékét 2,1 milliárd euróra, azaz 685 milliárd forintra becslik.) Az egész európai szektor várhatóan 14 százalékkal nő az idén, elérve a 621 milliárd eurós szintet (tavaly majdnem 12 százalékos volt a gyarapodás).
A terület fejlődésének ütemét tekintve Lengyelország élen jár az öreg kontinensen (a világon pedig a 13. leggyorsabban növekvő piac), noha még vannak akadályozó tényezők. Ilyen például az internethez való hozzáférés szintje. A 38,5 milliós népességű országban 28 millióan neteznek, és 66 százalékuk rendelt árut e-felületen. Ebből is kiderül, hogy a lengyelek egy részének fenntartásai vannak a virtuális fizetéssel kapcsolatban. A jelentés szerint az internetes megrendelések majdnem felét az áru átvételekor fizetik ki, ez a megoldás Nyugat-Európában szinte ismeretlen. Ugyanakkor az innovatív megoldások, mint például az azonnali fizetési Blik rendszer, egyre erősebbek, és mind több új alkalmazást fejlesztenek ki. Szintén jellemző a lengyel e-vásárlókra, hogy először látni szeretnék az árut a valóságban is. Az a tény, hogy az online rendelést megelőzően egy hagyományos üzletet is felkeresnek, bizonyítja, hogy az országban szükség van a valóságos és virtuális boltok szimbiózisára. Ezt szem előtt tartva a vállalatok többcsatornás stratégiákat és eszközöket alakítanak ki ügyfélkapcsolataik kiépítéséhez. Egyébként a lengyelek túlnyomó többsége az országban működő webkereskedések szolgáltatásait veszi igénybe. A mintegy 12 ezer online kereskedő nagy része hazai kezdeményezés, és tízéves múltra tekint vissza.
A webáruházakban a leggyakrabban vásárolt termékek közé tartozik a ruházat, a könyv, a zene, a film és az elektronikus fogyasztási cikkek, továbbá az utazási, turisztikai áruk, szolgáltatások (repülőjegy, szállás, kirándulás). Érdekes, hogy miközben minden téren dinamikusan nő az e-vételre fordított összeg, a legnagyobb kiskereskedelmi részesedésű kategória, az élelmiszerpiac még ellenáll e trendnek. A kényelem és időmegtakarítás iránti igény eddig kevésbé érintette ezt a szektort, a szakértők az igazi növekedési esélyt a vasárnapi boltzár kiteljesedésében látják (a törvény szerint tavaly havi két vasárnapra korlátozták a nyitvatartást, ez az idén egyre csökkent, jövőre pedig évi hét alkalommal nyithatnak ki ezen a napon a boltok, ha addig nem változik a jogszabály – a szerk.).
A vasárnapi bevásárlást kiváltó szokások között már erősödik az e-fogyasztás, de egyelőre nem várható látványos fordulat. A kisebb és rendszeres beszerzést a lengyel vevők szívesen intézik az interneten, de azon vásárlások esetében, amelyek az eladó szakmai ismeretét igényelhetik, illetve ahol a minőség közvetlen tapasztalást igényel, előnyben részesítik a hagyományos boltokat.