Európa legmagányosabb reptere

Mátrix
Felavatták Szerbia harmadik civil repülőterét, de várhatóan csak hónapok múlva indul be a forgalom. A szkeptikusok nem sok reményt fűznek hozzá, az állam szerint felpörgeti majd az idegen-forgalmat és a nemzetközi áruszállítást.

Infrastruktúra

Nyugat-Szerbia gazdasági fellendülését várja az állam a Kraljevóhoz közeli Lađevci mellett megnyílt nemzetközi repülőtértől. A térség lakosainak az eddigiekben a településtől egyaránt mintegy 150 kilométerre lévő Belgrádba vagy Nišbe kellett utazniuk ahhoz, hogy repülőgéppel közelítsék meg valamelyik külföldi úti céljukat. A szerbiai Morava folyó nevét viselő új légikikötő jóvoltából ez megváltozhat, de nem túl gyorsan, hiszen csak az őszi–téli idényre várják az első utasszállító gépek ottani indulását. Úgy hírlik, hogy az első járatok úti célja Törökország és Németország lesz. Egyelőre tehát az ürességtől kong a kifutópálya.

Hogy a repülőteret fontosnak tartják az országban és a régióban is, arról a megnyitón részt vett tisztségviselők listája tanúskodott. Aleksandar Vučić szerb elnök és Ana Brnabić kormányfő mellett jelen volt Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság korábbi elnöke, aki jelenleg a bosznia-hercegovinai hármas elnökség szerb tagja és az államalakulat soros vezetője. Ebből a belgrádi sajtó arra a következtetésre jutott, hogy a határ túloldalán élő szerb közösség is hasznot remél a létesítmény majdani működéséből.

Nem kellett az alapoktól indítani az építkezést. Már 1967-ben megnyílt itt egy katonai reptér, amely az egykori jugoszláv haderő amerikai gyártású F–84 Thunderjet gépeit fogadta, indította. Nagyjából egy évtizeddel ezelőtt kezdték el latolgatni annak a lehetőségét, hogy civil forgalom lebonyolítására alkalmas légikikötőt hoznak itt létre. Néhány év alatt, 2012-re elkészültek a bővítéssel, s Boris Tadić akkori demokrata párti államfő részt is vett egy próbarepülésen. 

Ő volt az első, aki utasszállító gépen tartózkodva landolt ezen a helyen. Azonban hamarosan kiderült, hogy a nagy tervek hiábavalók voltak. A projekt kivitelezői ugyanis figyelmen kívül hagytak nemzetközi előírásokat, így a repülőtér nem kapott engedélyt polgári célú használatra. A hivatalos megnyitó is elmaradt; utána még többször bejelentették, de mindig elhalasztották.
Pedig az elrontott projekt sem volt olcsó mulatság az akkori forrásszegény Szerbiában. A számítások szerint 2012-ig az állam 15 millió eurót költött el a Moravára, hogy aztán meg se tudja nyitni. Eldöntötték: nincs mit tenni, ha már nekilendültek, folytatják a munkát, bővítik a kapacitásokat, pótolják a mulasztásokat. Ez újabb 11 millió euróba került. Így már megfelelő hosszúságú a kifutópálya a nagyobb gépek számára is, indulhatnak a tárgyalások a kereskedelmi járatok felkínálóival – közölték az illetékesek.
A tervek szerint kezdetben 52 embert alkalmaznak, üzleteket, egyéb reptéri szolgáltatásoknak helyt adó létesítményeket nyitnak. Az áruszállításban szintén nagy szerepe lesz a reptérnek – hangoztatja a szerb államvezetőség. Úgy tervezték meg, hogy alkalmas legyen évi egymillió utas fogadására. 

A kételkedők azonban azt hajtogatják, hogy nem lesz kellő érdeklődés a szolgáltatás iránt. Kell-e egyáltalán déli szomszédunknak egy új légikikötő, amikor a belgráditól jóval távolabb eső niši is bizonyos működési gondokkal küzd, sokan keveslik a forgalmát, az ott megforduló nemzetközi járatok számát. Ništ mindenekelőtt a fapados cégek választják, a kisebb költségek miatt.

Viszont az elkészült elemzések szerint a Morava Repülőtér elhelyezkedése meglehetősen előnyösnek számít: Kraljevótól 15, Čačaktól 21, Gornji Milanovactól 32, Kragujevactól 39 kilométerre fekszik, s közelebb esik hozzá, mint a belgrádihoz a turisták számára érdekes Vrnjačka Banja és a Kopaonik hegység. Forgalmát összekapcsolják majd a térség fuvarozási útvonalaival: hamarosan indul a Morava menti közúti folyosónak, azaz a Pojate és Preljina közötti autóútnak az építése is, mely kapcsot jelent az Észak-Macedónia felé haladó 10-es, valamint a Montenegró irányába haladó 11-es korridorral. A munka eltart két és fél évig, de az összeköttetés az új repülőtér számára létfontosságúnak számít.

 

Borítófotó: Felvétel a megnyitóról, az ablakban a népes küldöttség tükröződik. Eszközpark és személyzet már van, repülőgép még egy se